Distichiasis hos Finsk Spets

Synpunkter om och kring Avel och uppfödning

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta

Distichiasis hos Finsk Spets

Inläggav Röding » 25 jan 2012 18:25

En tik som jag var fundersam på att para min hane med, har Distichiasis, inåtväxande ögonfransar. Även hennes kullsyskon har det :cry: Jag har aldrig hört talas om att Finsk Spetsar har denna defekt :shock: Är det någon som har hört om detta? Det finns tydligen inga restriktioner för parning, men då jag Googlar så skriver dom som har drabbade raser, att hundar med Distichiasis inte skall användas i avel och att denna defekt är ärftligt :? Vad skall jag göra?
Vegetarian är ett forntida ord för dålig jägare!
Användarvisningsbild
Röding

Re: Distichiasis hos Finsk Spets

Inläggav kela » 25 jan 2012 19:27

Aldrig hört talats om det ens :o
Ja hur? skulle först och främst tagit reda på hur arvsgången är på det, behövs det från båda föräldrarna eller räcker det att en har det?
Har SKK rekommendationer så vore det ju klokt att följa dom kanske....
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Errka » 25 jan 2012 19:38

Rådgör med avelsråden. Håller du inte med dem så fråga någon annan.
Errka

Inläggav Röding » 27 jan 2012 07:13

Tog kontakt med avelsrådet och Kjell hävisade mig till Ingemar Bergdahl, Öjebyn Djurklinik och så här blev svaret:

"Hej! det finns raser med restriktioner om distichiasis men det finns mig veterligt inga studier om det är ärftligt på finsk spets.Jag tror inte det är ett större problem i rasen. Jag har behandlat finska spetsar med distichiasis men med tanke på att jag arbetar i en region med mycket finska spetsar borde jag se fler med kliniska symtom än vad jag sett. Generellt skall man undvika avel på hundar som kan ha ärftliga defekter men man måste alltid se till hela hunden vilka för och nackdelar hunden har. Distichiasis kan vara ärftligt men går att åtgärda.I Finland ögonlyses finsk spets och jag har lyst en del men ex PRA som de sett i Finland tror jag inte någon sett i Sverige. Dock är det rasens hemland som bör påverka vilka undersökningar som skall göras i rasen. Mvh Ingemar Bergdahl"

Så nu vet man :D
Vegetarian är ett forntida ord för dålig jägare!
Användarvisningsbild
Röding

Inläggav samans » 08 feb 2012 06:46

samans

Återgå till Avel