Info från SSF

Synpunkter om och kring Avel och uppfödning

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta

Info från SSF

Inläggav chili » 22 jun 2011 15:46

Har ögnat igenom statistiken om domarantecknade tandförluster på utställning, tikar har mycket mer tandförluster än hanar. Nu undrar jag är tandförluster könsbundna eller är domaren mer försiktig med att stoppa fingrarna i munnen på hanarna?
Användarvisningsbild
chili

Re: Info från SSF

Inläggav Lars » 22 jun 2011 16:50

En ren gissning men tror inte tandbortfall är könsbundet men troligt att man är mindre benägen att ställa ut hanar som saknar tänder just för att det avlas på fler tikar än hanar. Tycker det bästa sättet att få kontroll på problemet är att man i samband med patella även gör ett tandintyg som registreras, jag har gjort så med mina hundar men tandintyget är bara ett papper som man själv får hålla reda på.

Det verkar vara rätt varierat vad man får från utställningarna så ett vetrinär intyg skulle vara bra eller att vi inom SSF utser ett antal "tand kontrollanter" som gör en kontroll av tänderna för varje utställning det borde speeda upp bedömningen i ringen också :idea:
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Errka » 22 jun 2011 17:30

Själv ser jag ingen tydlig skillnad mellan könen i det material som redovisas, visst något enskilt år skiljer det mer men inte särskilt mycket ändå.
Tycker däremot att det är en jättestor skillnad mellan uppmätt på utställning och inskickade intyg. På utställning verkar det vara 50 hundar av 250 som saknar tänder i snitt (ca 20%). Bland inskickade intyg är det ett snitt på kring 50% tandlösingar. Är det så att de som är mest intresserade av att avla på sina hundar också har de tandlösaste individerna....
Den troligaste förklaringen till skillnaderna är väl att domarna inte kollar så noga på tandstatusen.

För övrigt var det mycket intressant läsning i den presenterade informationen på tradskallare.se
Errka

Inläggav lejo » 23 jun 2011 00:44

Väldigt roligt se att ni uppskattar det material som våra kommittéer jobbar med.
Vad gäller tandstatusen så är detta arbete långt ifrån klart, det stora arbetet exteriörkommittén har framför sig är att gå igenom alla kritiklappar från utställningar och identifiera individen, då kritiklappen bara har ett startnummer! Detta måste göras för att inte samma hund ska uppträda flera ggr i statistiken. Det vi i riks gjort är att vi nu med stöd av SKK:s domarkommitté går ut med en begäran till alla exteriördomare för Finsk Spets att räkna och precisera vilka tänder som hunden saknar. Exteriörkommittén beräknar att vara klar med kartläggningen och komma med ett förslag till ändrad text vad gäller kommentar tänder i raskompendiet Finsk Spets under slutet av detta år. Har ni frågor eller synpunkter på det material vi lagt ut kontakta gärna mig.
Lennart Jönsson
Ordf.
Användarvisningsbild
lejo

Återgå till Avel