[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Vad är en bra parning?

Vad är en bra parning?

Synpunkter om och kring Avel och uppfödning

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta

Re: Vad är en bra parning?

Inläggav kela » 12 mar 2011 21:54

Jag tror du minns den där värderingstjosan som man räknade ut "försäkringsvärdet" på hundarna med. Den jag minns var nog innan det och var väl kanske just ett försök att åstadkomma det du frågar efter.
Håller med dig att det borde man från klubbens sida räkna ut (olika valppriser alltså) och publicera i ståndskall och sedan hålla den uppdaterad årligen.
Det bör ju lindra försöken till att ta ut rejäla överpriser för dom som är omeriterade samtidigt så visar det ju på att dom som har högt meriterade hundar skäligt kan ta valppriser därefter också...
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Lars » 12 mar 2011 22:03

Kan nog stämma
Tror inte det skulle göra underverk då dem flesta valpköpare inte läser Ståndskall men aldrig fel att försöka nya grepp tycker jag.
Får man ut ryktet att valpar efter omeriterade hundar värderas till tex 5K kanske det minskar förtjänsten en del för dem som avlar med enbart målet att tjäna pengar
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav kela » 12 mar 2011 22:10

Det man kan hoppas på är väl att valpuppfödarna åtminstone läser ståndskall och några av dem också har den moralen att eventuellt följa den rekommenderade "prissättningen".
Skulle det bli så, ja då skulle det ju även synas i annonseringen vilken prissättning som existerar och i slutändan ser även valpköparna det...
Långsökt? Ja kanske, men jag tycker faktiskt att det vore mer än väl värt ett försök..
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav chili » 13 mar 2011 10:54

Hanen i denna parning hade två nollor på jaktprov, han är 10år gammal, så mer lär det ju inte bli heller. Riktprislista för valpkullar är nog ingen dum ide, men var skall man sätta den för att nå ut till folk? Svensk Jakt kanske? Jag tror inte att vi når så många via Ståndskall, det är nog inte särskilt många förstagångsköpare som går med i klubben innan dom köpt valp. Att inte ens kolla patella innan man tar en kull är ju oxå bedrövligt, det skulle inte vara fel om SKK satte registreringsförbud på valpar där inte föräldrarna är kollade. Ja ja Lars om inte föräldrarna har jaktprov oxå :D men det är ju ingen sjukdom så det blir nog svårt att få igenom.
Användarvisningsbild
chili

Inläggav kela » 13 mar 2011 11:49

Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav chili » 13 mar 2011 13:23

Användarvisningsbild
chili

Inläggav kela » 13 mar 2011 14:46

Fast det måste du väl ha lärt dig att så fungerar det inte.
Oavsett vad vi tycker så är det faktiskt fri konkurrens som gäller även inom den här branschen, och så länge man håller sig inom de regler som finns så kan vi ju inte göra annat än att ge rekommendationer.
Men får valpköparna chansen att köpa en valp för 10000 riksdaler efter meriterad föräldrar eller en valp för samma pris fast efter helt omeriterade så köper väl 99% efter dom som har meriter och samtidigt så ser ja köparna skillnaden och inser då kanske vem som är den mest seriöse uppfödaren av dom båda...
Regler och krav för registrering tror jag inget på så länge det inte är nödvändigt, och eftersom den räknas som en av dom friskaste raser vi har i landet (trots allt) så faller ju det konceptet :wink:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav gabriell » 13 mar 2011 23:29

En liten parantes.

Chili:
Hade Tajgans red hot chili peppar kunnat registreras, om dessa krav som du efterfrågar skulle gälla?

Jag anser att det vore ett rimligt krav att knäledsundersöka avelshundarna, men att likställa detta men att med att det är en merit, rimmar illa i mina öron. Det stora problemmet är inte att avelshundarna är sjuka, utan att många av dem är dåliga och j*v*ligt lata hundar, med oönskade anlag för jaktformen. Sedan spelar det ingen roll om dessa odugliagr har jaktmeriter, som vilken medelmåtta som helst kan nå under gynsamma former.. Själv har jag tingat valp ur en omeriterad tik, då jag vet att denna fungerar och har en stark jaktstam med egenskaper som jaktformen kräver.

Chili, jag avser inte att hoppa på dig personligen, utan tycker det är intressant att du uttrycker starka åsikter gällande detta och vid SSK:s register förefallar det som om du köpt hund ur en kombination som du anser att den ej skulle få fortsätta att bidra till att valpar produceras nå modern till den nämda hunden kontrollerat 2009, två år efter du köpt valp.

Nämnas bör att jag själv köp valp efter okontrollerade föräldrar!!!! :D
gabriell

Inläggav chili » 14 mar 2011 09:34

Nej det hade hon inte, men det hindrar inte att jag har egna åsikter i frågan. Jag räknar inte patellakoll som någon merit, allt som går att kolla vad gäller sjukdom skall göras före parning enligt min personliga åsikt. Det skulle vara intressant att få höra hur många finskspetsar du har haft att jaga med, jag antar att du är jaktprovsdommare efter som du så säkert kan uttala dig om hur dåliga de flesta hundar är jaktligt? hur många år har du varit domare och ungefär hur många hundar har du dömt under årens lopp?
Att jag själv har köpt valp ur en kombination där patella inte var kollat enligt Skk har kanske lite att göra med ämnet, hur upplysa nytillkommna valpköpare om vilka krav man bör ställa, Jag har haft tur, fick en frisk och sund hund som jagar bra, är vacker att se på , är mycket trevlig att ha att göra med i alla situationer, och eftersom hundar i mina ögon INTE är någon slit och slängvara utan en kompis man skaffar sig för resten av hundens liv så anser jag att man som uppfödare skall kolla allt som går att kolla, och att man som köpare skulle ha nytta av att få reda på vad som bör kollas före köp. Innan jag köpte Chili visste jag inte ens att det fanns något som hette SSF, att man där hade avelsrådgivning, kunde fråga sig fram om sånt man inte visste, och jag tror inte att jag som förstagångsägare av finsk spets är ensam om denna okunskap.
Användarvisningsbild
chili

Inläggav Redman » 14 mar 2011 15:28

Jag tror att om man stoppar registrering av valpar hos SKK så kommer ssf att tappa kontrollen helt och hållet,Och varför hos en av sveriges friskaste hundar. Rek pris lista är bra anser jag då det blir de seriösa som anger kraven för att kunna ta ett själigt pris.
Frisk/sund/rastypisk/ samt jaktprovsmeriterad hund ex antal kr därefter sjunker priset med varierande del beroende av vad som saknas. Klubben kan ej börja sätta regler eller förbud för att folk inte är informerade. Det kommer alltid att finnas de som vill göra avkall på något av detta bara för att få vad man tror är en hund men som sagt var så gör man det oftast endast en gång sedan ser man till att ta reda på lite mer om nästa.

Att ens höra någon prata om registreringförbud är för mig skrämande och får mig genast att tänka på östtyskland samt gamla ryssland. Trodde att man idag är lite mer upplyst än så.

Har bara vid ett tillfälle tidigare hört en person som velat ha det och då som nu går det kalla kårar efter ryggraden då dennes syfte ej var för att kontrollera oseriösa uppfödare.
Redman

Inläggav Pilka » 15 mar 2011 21:32

Jag tror att det är du som är dåligt upplyst Redman och är det något som är skrämmande så är det allt som du häver ur dig!

Registreringsförbud finns ju redan idag!
T.ex kan du läsa följande utdrag ur SKK:s registreringsbestämmelser gällande Norrbottenspets (det finns flera exempel):
Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej är ID-märkt och som ej har ögonundersökts inom ett år före parning. Hund som ERG-undersökts i Sverige vid lägst 18 månaders ålder behöver ej förnyad undersökning avseende PRA.
Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur med PRA

Jag är övertygad om att ovanstående förbud har bidragit till att man idag nästan inte har några problem med katarakt inom Norrbottenspetsrasen.

Detta hindrar ju inte dig på något vis att avla på hundar som inte uppfyller kraven. Du kan säkert sälja några valpar utan stamtavla men jag vet inte om jag tycker det är så seriöst. Jag skulle i alla fall inte köpa någon valp av dig.
Lycka är att ha en Norrbottenspets
Pilka

Inläggav chili » 15 mar 2011 21:44

Jämthund, problem med HD, båda föräldrarna röntgade och idmärkta annars registreringsförbud, HD belastade föräldrar, det går inte att registrera valpar efter deras avkommor, avelsspärren kan inte tas bort.
Användarvisningsbild
chili

Inläggav Aspås » 15 mar 2011 21:44

Har en känsla av att onödiga förbud endast skapar laglöshet. Registreringsförbud tror jag kommer leda till en laglös svart (oregistrerad) marknad. På vilket sätt skulle det gynna rasen?
Leve pippin
Användarvisningsbild
Aspås

Inläggav Redman » 15 mar 2011 22:32

Redman säljer inte valpar. Avlar endast med friska och undersökta hundar som jagar. Vad anbelangar norrbottenspetsar så vet vi ju alla hur dåligt ställt det var med dem och de hade ju inget annat val än att införa begränsningar. De har gjort ett fantastiskt avelsarbete med dem och de skall ha all kredit de kan få. Att säga nej till en parning man själv inte tror på anser jag självklart även om tikägarna anser deras vara den bästa. Om du tycker mig häva ur mig saker så är du inte den förste och med säkerhet inte den siste men det tål jag, men åtminstånne står jag för det jag tror på och om det skapar debatt uti stugorna skiter jag i. Men för mig finns endast ett sätt att titta på parningar. Nr1 jakt jakt och åter jakt.Där man då hittar vad man tror på så tittar man efter att de är friska/undersökta å sedan är det bara att köpa om de vill sälja. Men det styr inte jag över. Förbud leder endast till förtryck. Vaför gör annars folk revolt mot diktatur om det nu är så hälsosamt? En fråga som norrbottenspetsarna borde ställa sig idag är om förbudet verkligen är av godo idag, men det är inte jag rätt man att bedöma. :?
Redman

Inläggav chili » 15 mar 2011 22:36

Tillbaks på ruta ett, upplysning till presumtiva köpare. Tror inte heller att det ska behövas tvångsåtgärder, men information är aldrig fel :D Frågan är bara hur nå ut till folk med informationen?
Användarvisningsbild
chili

FöregåendeNästa

Återgå till Avel