Ilsken tik

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Ilsken tik

Inläggav JensM » 18 apr 2015 22:51

Jag har en 1årig tik som är helt rabiat. Eller nästan iaf.
När det kommer till människor så är hon aldrig otrevlig, men hon kan bli väldigt intensiv och påträngande om man inte platsar henne. Men detta är inget problem utan jag låter henne träffa folk och när hon blir för intensiv så får hon ta en paus och lägga sig. Lydnanden fungerar jättebra och det går bra att platsa henne, däremot kan det ta ett tag att lugna ner sig, men hon är ju dock bara 1 år..

Nu till problemet.
Detta är min första hund och jag vet verkligen inte vad jag har gjort för fel, alternativt att min hund är galen.

Hon har blivit hundilsken nånting. Det har kommit krypande och och jag vet inte vad jag ska göra för att hindra det.

Hon är född som enda valp.
Från det att hon var valp har hon varit väldigt intensiv med andra hundar.. och när hon vill busa så "ger" hon sig aldrig. När hon blir tillsagd så lyssnar hon men hon kommer inte ihåg det så länge! (vanlig valpbeteende?)

Hon har fungerat jättebra när jag har henne i buren medans jag jobbar. hon kan skälla lite när ngn går förbi, men oftast så står hon bara och tittar på dem.

När jag är ute med henne på bakgården så skäller hon och morrar när det går/kör förbi ngn.
Om vi är inne i huset kan hon också skälla och morra om hon hör/ser ngt.

Sen när jag går med henne i koppel så går det inte att låta henne hälsa på andra hundar för då flyger hon på dem nästan omgående..
det finns tre hundar som hon kan umgås med idag.. det är föräldrarnas stövare och han har måsta ge henne stryk så hon har ett ärr på nosen än. Sen är det kusinens älghund och det är för att han har samma "bus-energi" som min tik. Men hon hänger han i kinderna hela tiden.
Sen är det grannens "spaniel-typ" och där har jag gått in och sagt åt när min tik har blivit för dominant..

Droppen kom idag när hon flög på en kompis 7 år gamla kastrerade Finsk spets hanne. Hon flög på och han sa till, men det hjälpte föga. Så till slut fick jag gå in och ta bort henne.

Jag får för mig att min tik får för sig att hon måste vara dominant för att "skydda" mig....

Men min fråga är då, har ngn här erfarenhet av sådant här beteende och kanske kan komma med några tips på vad jag ska göra?
Hon har t.om försökt sätta sig upp mot en Dogo argentino och en Rottweiler... (självmordkandidat? =) )

Kan man träna bort sådant här eller måste jag helt enkelt inte låta henne träffa andra hundar?
JensM

Re: Ilsken tik

Inläggav Bosse H » 19 apr 2015 20:02

Att hon flyger på andra hundar när hon går kopplad och de kommer fram för att hälsa tror jag inte är ovanligt. Enklast är väl att inte låta andra hundar komma fram för att hälsa. Slåss hon på liv och död eller markerar hon bara?
Min tik markerar mot många andra hundar om de kommer fram när jag har hon i kopplet, Drar jag det minsta i kopplet eller den andra ägaren försöker få bort sin hund smäller det direkt, så om nån släpper fram sin hund och jag inte hinner vara med får jag säga åt dem att inte ta bort sin hund innan de gått från varandra.
Attakerar hon andra hundar när båda är lösa också och utan inblandning av hussar?
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav JensM » 19 apr 2015 22:41

Jag tror att hon mest markerar för det är ju aldrig ngt blodvite eller så. Sen är det ju inte direkt ngn hund som har svarat emot ordentligt heller än, så jag vet ju inte hur hon skulle reagera vid ett sådant tillfälle.
Nu sist stannade vi till hos en kompis som har en kastrerad finnspets hane och de har träffats en gång tidigare, men det var innan min hade börjat visa dessa sidorna och även innan hennes första löp. Så jag testade att släppa min tik och hon flög på han nästan omgående. Så nu verkar det ju vara även när jag inte håller i kopplet. Hon har även flygit på grannens tik när de har busat. De känner ju varandra och jag har som fått för mig att leken "går överstyr" för min tik. Men de gångerna har jag bara behövt ryta till så har det inte blivit något mer av det.

Det jag funderar mest över är ju vad som kan ligga bakom detta. Jag kan ju alltid säga åt andra hundägare att min hund inte får träffa andra hundar. För som sagt hon är ju hur trevlig som helst med människor.

Det är ju svårt att veta om hon vaktar mig, eller om hon är nervöst lagd så hon hugger först och frågar sen. Hon har ju aldrig blivit illa behandlad av ngn annan hund iaf.

Men det blir ju att man funderar om man har gjort ngt fel själv, särskilt när det är ens första hund.

Tillägg

Rabiat är väl att ta i.
Det är inget problem när jag går promenader med henne. Har jag sagt fot så går hon fot. Hon kan låta lite mot hunden vi möter.

Själva problemet är när hon hälsar på andra hundar/blir hälsad på av andra hundar.
JensM

Inläggav Lefa » 29 apr 2015 11:40

Jag valde en gång den livligaste tiken i en kull. Det visade sig sedan att hon hade ngn skruv lös. Hon var en sur, vrång, lömsk och ondskefull hund under hela livet. Jag fick lära mig att undvika de situationer som ledde till problem om jag ville ha kvar hunden. Hon jagade hyffsat. Det som var svårast var när hon skulle åka bil med hanhunden - han var livrädd hela resan.
Lefa

Inläggav JensM » 29 apr 2015 20:47

Min är ju en jättetrevlig hund i alla lägen utom när vi har mött andra hundar på promenad och nu senast när jag släppte henne till kompisens hund.

Jag kör nu en blandning av fysisk träning. Cykling och promenader.
Och sedan mängdträning i att klara av att träffa hundar utan att bli "tokig".

Jag släpper henne inte till andra hundar utan jag vill att hon ska fortsätta gå med mig utan att spänna upp sig.

Förmodligen är detta en blandning av dåligt ledarskap (Det är ju min första hund och jag lär mig dagligen) och för lite aktivitet.
Jag själv tränar på att bli en bättre ledare som kan behålla lugnet även när hon beter sig illa.

Jag märker redan av resultat. Jag tror mycket handlade om aktivitet, hon verkar mer lugn nu när vi har börjat att cykla.
JensM

Återgå till Finskspets