och här lite inzomad. för er gamlingar och Pelle

´Fick mig en bra skidtur i söndags, var vid stugan i Västerbotten, Tikka fick som vanligt vara lös, lämnar allddrig tomten utan hålle r bra koll på mig hela dagarna och kommer gärna in, sitter utanför dörren och tittar när jag går in. Nåja såg hur hon drog i väg efter avalande men brydde mig inte om det förän det var matdags, visslade men ingen hund kom. lysnade och hörde då ett svagt ståndskall, försiktig ansmygning med skotern och när jag körde mot trädet såg jag nånting som for ivär, gissade på en tupp.
körde fram till skallplatsen , såg då att dumhunden flyttat tio meter, såg honn inte att fågeln flög tänkte jag
gick mot trädet då en liten svart klump flyger iväg och sörtar i backen, Tikka rusar mot den men får inte tag i den och klumpen springer upp i en gran, Den svarta klumpen är en mård, trots att jag vet att den sitter där tar det mig ca 10-15 min att bestämma vars jag tror den sitter är dock inte säker så jag tar några bilder, hade fet varit jakt och jag inte sett något inatt hadde jag nog banatt hunden och burit henne från trädet. Nu blev det bara det senare alternativet, fick tag på vilddjuret och bar henne från trädet ca 20m därifrån hoppar mården ner på backen igen, lycka till att hålla fast den finspetsen, hade alla tassar i ansiktet samtidigt och sen bar det i väg. Naturligtvis en bäck som jag inte kom över så det vara bara köra hem och äta ta på mig skidorna och spåra, nu var det ju fem centimeter nysnö och dubbelspår så det var en enkel sak, nåja efter en timmes spårning mötte jag Tikka, varför hon släppte iddes jag aldrig utreda men kul hadde vi i alla fall den dagen