Hej,
Har precis fått hem min nya jaktkamrat, dvs min nya nobs-valp. Han kommer nog att vara i minsta laget för att jag ska kunna släppa honom den 25:e augusti men om snön inte kommer i stora mängder, alltför tidigt, räknar jag med att han ska få känna på det hyfsat bra under hösten.
Fram till nu har jag använt en gammal Edén "blipp-pejl" på mina tidigare nobsar och det har väl funkat hyfsat. Tanken har mest varit att den ska fungera som "katastrof-stöd" så att jag hittar hunden om olyckan skulle vara framme. Egentligen tycker jag inte att man ska behöva pejl på en fungerande trädskällare men i och med de faror som finns i skogen nu för tiden skulle det inte kännas bra att släppa utan pejl.
Fast jag måste erkänna att jag varit lite nyfiken på att veta hur hunden arbetar, vilket avstånd han söker på och var han varit och så vidare. Fram tills nu har jag mest gissat. När man nu dessutom även får använda pejl, i begränsad omfattning, på jaktprov har jag bestämt mig för att skaffa en gps-pejl. Frågan är bara vilken?
Den jag tittat mest på är Garmins Alpha med ett T5 mini halsband och den verkar bra om än något dyr. Problemet är bara att jag inte har något att jämföra med eftersom jag aldrig intresserat mig för pejlar något större. Vad finns annars att välja på som passar till en nobs? Är det någon större skillnad på Alpha och Astro 320? Pejl med abonnemang - är det något att satsa på? Måste man ha ett T5 mini halsband eller går det lika bra med ett vanligt T5?
Frågorna är många, hoppas på några bra svar.