Har testat det mesta och kan ärligt säga att det inte spelar så stor roll vad man väljer!
Skyttet i denna jaktform är verkligen inte krävande så att ballistik blir viktig ni som behöver vindstabila vapen förstår jag inte riktigt hur ni jagar och ännu mindre att ni väljer kaliber .30 då
Nä viktigast för mig är en smidig bössa med bra trycke och lite rekyl därför jag gillar min quad så bra trots att jag är både prylmänniska och har stort skytteintresse. Har faktiskt en special byggd bössa för denna jaktform en Remington titan i kaliber 7mmbr. väger 2,3kg skjuter Sakos 5,1G kula i samma prestanda som 7x33 men den samlar damm i skåpet då 22wmr gör jobbet så bra. Laddar tusentals skott till skyttet varje år så gillar att få köpa en ask och bara jaga
Men har en 30br på G det blir väl mest för skytte men övertygad att kalibern sopar banan med alla övriga .30 för denna jaktform

Skulle jag tvingas välj EN allrond bössa blev det tveklöst 6br. När man skjutit mycket inser man att bra hylsor är grundbulten till allt här är Lapuas 6br extremt bra och slitstark. Sedan är det en genuin precisions kaliber så dem flesta kulor kommer att skjuta utmärkt även fjuttladdningar för denna jakt. Laddar man sedan på har man en kaliber som är extremt svårslagen sett till ballistik,effekt och hanterbarhet.