[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - En dag fylld av vånda och förskräckelse!

En dag fylld av vånda och förskräckelse!

Den som känner för det kan skriva ned sina jakthistorier för allmän beskådan. Lyckade, snöpliga, allmänt konstiga eller normala allt av intresse

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

En dag fylld av vånda och förskräckelse!

Inläggav Barru/Kotte » 16 mar 2005 18:26

Jag är ingen större författare men tänkte ändå försöka dela med mig av en jaktepisod från senhösten 2004.

Efter många försök att planera en jakthelg tillsammans var vi klara att inta markerna med storm.
Nicklas och Goliath (Finskspets) var på väg. Likaså jag med sambo och våra finnar Barru och Kotte. Vi sammanstrålade vid vår stuga och konstaterade att vädret var optimalt. Snabbt packades bilarna ur och efter en panna kaffe hägrade jakten.

Vi skiljdes åt vid stugan genom att önska varandra skitjakt. Nicke och Golle skulle jaga på baksidan ett berg med. Jag sa till honom att hälsa till björnarna från mig eftersom att jag blivit bakspårad av en nalle där tidigare. Jajamän sa Nicke. Jag med Charlotte åkte nerför ån till ett ställe med riktigt fina tjädermarker.
Vi svängde in på en liten skogsbilväg och klev ur. Charlotte undrade om inte det var riskabelt med ån när isen precis lakt på den. Jag höll med om att det inte var bra men hävdade att risken var obefintlig eftersom vi skulle gå rakt infrån ån och inte vara i närheten.
Barru släpptes och stack som ett rött sträck upp i skogen. Vi hann aldrig från bilen innan första ståndskallet ekade en bit upp. Spänningen steg direkt, skulle den sitta kvar för hunden. Det gick några minuter och vi började tro på ståndet. Men plötsligt blev det tyst. Fågeln hadde släppt. Vi började gå igen men hann inte långt innan nästa ståndskall sjöng genom dagens grå slöja. Tyvärr upprepades samma sak igen, fågelrackare till att sitta dåligt. Vi vandrar vidare med hunden och fågeln framför oss. Denna fågel gav fyra arbeten som släpper efter några minuter. Hela tiden flyttar den sig ner mot ån. Lite oro sprider sig i hjärttrakten på husse. Efter det fjärde arbetet kommer dock Barru tillbaka upp till oss och drar vidare i rätt riktning.
Vi säger nästan i kör till varandra att det var tur han inte sprang ut på isen. Vi fortsätter upp mot berget och hinner gå några hundra meter upp innan Barrus skall åter spelar bland trädens kronor.
Nu vore det väl f...n om inte denna fågel skulle sitta.! Svärande konstaterar jag att denna dag nog hör till de hopplösa när ingen fågel sitter. Dagen är dock fin med inte den minsta vind, det gör att husse vet att det blir nästan hopplöst för en tjäder att lämna Barru efter sig. Denna fågel flyger några hundra meter innan den träar igen och ståndskallet åter är igång för att snart tystna igen. Åter börjar ståndskallet denna gång snett ner mot bilen!
Nu börjar oron igen över ån. Åter tystnad och förnyat ännu längre ner. Nu börjar det kännas riktig obehagligt! Aldrig tidigare har jag så innerligt önskat att fågeln skall sitta. Tystnad.. ... ... ... ... ... ... ... ... ... .... ... ... skall igen nu långt ner. Lotta säger att hon tycker hunden skäller konstigt. Visst f....n låter han mysko! Börjar snabbt gå ner mot stället där han skäller. Konstaterar att vi har en bra bit ner till honom.
Jag ger inte utryck för min oro till Lotta men ser att hon tänker samma sak. Ån är det där han är.
Är det därför hans skall totalt ändrat läte. Hjärtat känns redan som en knut i bröstet.
Tankarna flyger..... hur långt ut ......är ån djup.....hur kall.....det är sankt vid kanten, går det över huvd taget att ta sig ut över flyn....
Nu närmar vi oss och jag förstår att sanningen är ån. Det har gått 9 min sen han började och skallet hörs redan matt.
Om man kan höra livsgnistan sjunka, då var det de vi hörde den dagen.
Säger till Lotta att stanna när vi passerar vägen. Detta med tanken att om jag inte har möjlighet att nå min vän kanske blir tvungen att hjälpa honom över till näste rike!

Nu djä....lar springer jag det jag kan. Förbannar slyn och stuper som en gammal fura med skallen för ner i myrn. Nu är det bara metrar innan jag får veta hur illa det är.
Barrus skall är nu mycket svagt. Genom rish.....et ut på stranden Där är han 15 meter ut i vattnet, hängandes med huvud och fram fötter på kanten. Hans blick säger dock, Husse nu är det brottom. Panik hur ta sig ut. Jag tror inte att jag skall ta mig ända ut eftersom att han är en bit utanför vassen på djuptvatten. Springer upp i skogen och hittar en björkslana.
Åter vid kanten finns det inte tid längre för att fundera krasar genom isen ut mot hunden. Botten är sank som koskit och ger efter betänkligt, vadar vidare mot hunden och når djupråken. Vattnet når mig till midjan där jag står, framför mig är nu djupkanten.
Börjar att slå sönder isen ut mot Barru och hoppas att jag skall kunna göra en råk med öppet vatten framför honom.
Frågan är bara om han skall sjunka utan isen under fötterna. Skriker som en gris till honom att nu är det till att simma. Han lyckas paddla liggande på sidan så att jag får tag i nackskinnet på honom. Måste säga att det är första gången han verkat nöjd över att bli buren i nackskinnet. Uppe på land ställer jag ner honom.
Till min förvåning så rasar han omkull och kan omöjligt resa sig. Kylan har tagit sin rätt. Lyfter upp honom och börjar gå tillbaka upp mot vägen. Upptäcker nu även själv att vattnet var kallt.
Vi bär honm tillsammans till bilen och sen bär det av till stugan i ilfart. Väl uppe på gården får lotta hämta honung för att det är snabb energi. Till vår häpnad äter han den självmant.
Hör plötsligt hur en bil svänger upp på infarten med hög hastighet. Nicke.....nu. Nicke är den typ av jägare som aldrig syns annat än i skogen så länge det finns skjutljus kvar.
Uppe på gården slänger Nicke sig ur bilen och ropar vi måste åka till vetrinären. Första tanken är, hur kan han veta.Då ser jag blodet på hans händer, vaäre som hänt!
Björn djäveln har spöat Golle nästan skriker Nicke. Han öppnar bagaget på bilen och där sitter en blodig stackare.
Björnen har rappat till Goliat över nosryggen och skurit upp ett snitt precis under höger öga. Golle är den typen av hund som inte dra sig för att skälla björn när tillfälle ges, men kanske har blivit botad efter denna gång Såren var inte snygga utan måstet helt klart sys.
Så lika snabbt som vi gjorde entre till stugan denna morgonen; lika snabbt åkte vi därifrån.
Vetrinären sydde ihop Golle och sa att det var bara tur att ögat inte rykt. Barru hämtade sig efter några timmar. Hussar och mattar hämtade sig från jaktresan och kommer ändå att minnas detta som en helg med marginalerna på rätt sida :wink:
Senast redigerad av Barru/Kotte 02 aug 2005 20:41, redigerad totalt 2 gånger.
Barru/Kotte

Inläggav gaston » 17 mar 2005 16:56

Huvvaligen!

En nästan lite väl spännande jaktdag. Tur att det gick bra med båda två.

// gAsToN
Användarvisningsbild
gaston

Oron i skogen

Inläggav nilni » 08 apr 2005 15:49

Nisse Nilsson
nilni

Re: En dag fylld av vånda och förskräckelse!

Inläggav jocke » 08 apr 2011 10:37

Huvva!!! vilken dag i skogen!! :? tur att allt gick bra iaf!! :D
jocke

Inläggav Rokka » 08 apr 2011 18:17

Ja, så kan också en dag i skogen se ut! Fasen,man vet aldrig vad Tapio har för planer. Hade själv en gång för länge sedan en Finsk stövare,som under ett hardrev plötsligt började att yla i panik. Sprang för allt jag var värd mot oljudet. När jag kom fram så fick jag se att hunden gått i genom isen i Leipiöjoki,en medelstor bäck.Jag såg honom kämpa för att komma upp från vaken,samtidigt som han ylade i dödsångest. Nu var goda råd dyra,hann inte ens tänka utan slängde mig själv ,instinktivt ner i bäcken utan den minsta tvekan. Som tur var så var inte bäcken djupare än att jag bottnade (i brösthöjd ungefär). Grabbade tag i hunden och hivade upp honom på iskanten. Kravlade själv upp från bäcken iskallt, blöt och eländig,kopplade hunden och satte kurs mot min far o kusin som jag visste satt och passade en rejäl bit ifrån. När jag kommer fram till sällskapet,som sitter och myser vid en tjärvedsbrasa, så säger farsgubben min: "Jaha,fick han inte upp någon hare idag" :shock:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Hilla » 09 apr 2011 12:27

Ja det var ju tur att det gick bra i allt elände slutet gott allting gott :pow: :pow: :pow:
Utan brännvin bastu och tjära så är döden nära !
Hilla

Återgå till Jakthistorier & Äventyr