[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Snart ere dags igen!

Snart ere dags igen!

Den som känner för det kan skriva ned sina jakthistorier för allmän beskådan. Lyckade, snöpliga, allmänt konstiga eller normala allt av intresse

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Snart ere dags igen!

Inläggav Pelle » 09 jul 2012 19:06

Ta mig faen om inte det gamla goda jaktsuget håller på att vakna till liv igen? :D Grönskan och blomningen håller på att kulminera ute i skog och snår, liite mörkare är det på kvällarna (mest kanske för att det är mulet ?) Daggen och fukten i gräset om morgnarna börjar bli mer märkbar… högsommaren är här och knott, broms och småsväda härjar i skogen och på älven. Man börjar så smått ana att årets högtid framför alla börjar nalkas ;-) Tankarna söker sig nu allt oftare till nåt avlägset minne från svunna jakter med den gamle kompisen Assar. Också färskare minnen dyker upp från den andra kompisen Röya:s framfart i tjäderskogarna….

Minns speciellt gärna en jakt på nytt område med Assar för ett antal år sen. September, lövfällning, gula löv, sol och blå himmel. En helt fantastisk dag vädermässigt med 10 grader varmt men tydligen minus på natten innan för det var is i bäckkanterna. Det var väl runt 9 på morgonen och jag hade släppt Assar som försvann kvickare än lönen en fredag eftermiddag. Gles skog av höga tallstammar uppblandade med en och annan gran och lite lövträd som lyste gult i solen. Han hade varit ute ett tag och jag tog det väldigt lugnt så han skulle få sin tid att söka ordentligt i lugn och ro. Rätt som det var gick skallet igång och jag frös i steget då han skällde inte så långt bort och skogen var som sagt gles så man syntes långt. Han skällde bort mot ån till och skallet var tätt och säkert, han visste vad han pysslade med. Tog mig långsamt fram mellan de glest stående träden och spanade fram bakom trädstammarna för att försäkra mig om att jag inte skulle störa min gamle vän i hans arbete. Såg honom kanske hundra meter bort med svansen svängandes fram och tillbaka i takt med skallen under en hög tall och nosen pekandes rakt upp. Fick anstränga mina ögon för att upptäcka föremålet för hans intresse, en gammal kroknäbb, sittandes på en grov gren och inte på sitt bästa humör utan skar näbb åt hunden då och då. Han var så pass störd av uppvaktningen att han efter några minuter bytte träd men inte nån lång sträcka så Assar hade inga problem att söka upp honom igen och fortsätta uppvaktandet. Tuppen började skära näbb igen och fick till slut nog och tog till vingarna snett upp emot ån in i tätare skog så han försvann ur mitt synfält. Assar försvann efter med svansen pekandes snett uppåt, bakåt som en fana. Stod i spänd förväntan undrade om min vän skulle finna den gamle kroknäbben ännu en gång och få fortsätta sin uppvaktning. Väntade ännu en stund….och där var det väl ett skall …? Jodå, nu skällde han alldeles tydligt igen men det verkade vara riktigt långt bort denna gång, svårt att avgöra då ån forsade ordentligt åt det håll som skallen hördes ifrån. Jag smög mig fram mot skallet och det verkade som att de huserade bakom en ås som skymde sikten för mig. Jag gick en bit utmed åsen innan jag började klättra uppför. Försökte undvika att komma för nära skällandet och gjorde en kringgående rörelse över åsen.
Fick syn på tuppen först. Stor och svart satt han med böjd nacke och stirrade rakt ner på vad jag antog vara Assar som skällde i forsbruset nånstans där nere. Jag vill dock vara säker på att han stod där under då han var lite grön ännu Assar och markeringen ska vara 100% innan skott lossas. Så jag tog mig fram krypandes på knäna för att kunna avgöra om han härjade där nere nånstans. Till slut, när jag tagit mig upp till stående fick jag syn på rödpälsen på Assar och kunde säkra att han skällde på rätt objekt. Skjuta var dock svårare då hållet var drygt och jag gärna ville ha nåt stöd så jag fick vackert åla tillbaka en bit, åla vidare upp på åsen, sedan vidare fram emot skällandet och försöka uppskatta lämpligt skjutavstånd till tuppen, smyga upp skallen med vidhängande bössa och si där satt han med sidan emot mig på lagom håll och stirrade fortfarande på den röde. Pang! Så slutade skällandet och tuppen dråsade ner till ivriga, vidöppna käftar tillhörandes Finnspetsen Assar. Bra jobbat!
Det hade ju faktiskt räckt med denna episod för att denna vackra dag skulle fastna i minnet men det var inte slut med detta. Vi vadade sen över ån och Assar gick ut på nytt sök och efter en 15 minuter till hade vi skall igen som dock tystnade rätt snabbt och jag stod med ett gäng granar framför mig. Hörde hur hunden rumsterade helt nära bakom dessa. Han skällde till några gånger, ljud av uppflog och så tystnad igen, nåt slår fast i den närmaste granen, 5 meter bort, en tupphals sticker ut ur granen nästan rakt ovanför mig. Lägger an med kombin och väntar på Assar som dyker upp brevid mig som på beställning och börjar skälla. Siktar i halsen precis under huvudet på ungtuppen, låter skottet gå och tuppen faller ner några meter framför mina fötter. I skottet hör vi hur resten av kullen lättar från träden omkring men dessa hittas inte igen men nu räckte det mer än väl för husse som resten av dagen sken som själva septembersolen själv :D . Detta trots den tunga viltsäcken som hängde bakpå faunasäcken och behagligt drog axlarna bakåt. Knepigt vad man kan stå ut med ibland. Strosade sen hemåt igen, satte mig vid ån och tog fram pannan och en burk korv. Kokade kaffet och värmde korv och njöt i fulla drag av den fulländade dagen. Tänk vad gott man kan må i skogen ibland!

Nöjd Assar med välfylld viltpåse :P
Bild
Användarvisningsbild
Pelle

Re: Snart ere dags igen!

Inläggav gaston » 09 jul 2012 19:42

Nu fick jag abstinens! Bra berättelse! :D
// gAsToN
Användarvisningsbild
gaston

Inläggav Lars » 09 jul 2012 22:24

Trevlig dag och bra berättad :!:

Hoppas Göran knycker denna till Ståndskall gärna med några bilder på naturen och kaffe/korv elden så blir det världsklass :D
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Tikkakoski » 09 jul 2012 22:25

Bra historie, Pelle!

Her i Finnmark har dagen gått med til meldinger om bjørn på forskjellige steder i kommunen, så jeg tok "rødskinnet" med på kveldstur til et fjellterreng der det var observert en bjørn tidligere i dag. Det var ingen bjørn å se der nå i alle fall.

Skulle egentlig hatt lange underbukser på, bare +6 og sur nordlig vind....

Deler din jaktabstinens, 2 mnd igjen til jaktstart her i morgen :)

Mvh
Tikkakoski
Tikkakoski

Inläggav Pelle » 10 jul 2012 07:57

:) Ville bara försöka förmedla ett jaktminne som ofta flyter upp i minnets arkiv. Knepigt att sätta fingret på varför men det var kanske att hela paketet var så fulländat, med fint väder, spännande jaktsituationer, bra utfall (för hund och husse). Nya jaktmarker som visade sig vara nåt av det bästa jag jagat på fram till dess. Sammantaget en enormt positiv upplevelse som bitit sig fast i minnet. Svårare att minnas de mindre lysande jaktdagarna även om en del av dessa också finns där....
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav RaySaur » 10 jul 2012 10:59

Gleder med ikke noe mindre til jaktstart etter denne lesningen, flott fortalt! :)
RaySaur

Inläggav Pelle » 10 jul 2012 12:57

Ett annat minne från en överraskande lyckad jakt. Det var andra säsongen med Röya som fyllt 2 år men fortfarande inte levererat nån fågel på egen hand. Det var trots allt lite svårt att acceptera detta och inte låta frustrationen lysa igenom utan ta det som det kom i skogen och sänka förväntningarna. Förr eller senare skulle det väl ändå gå vägen…? Lite fågel hade vi haft under säsongen och Assar var den som fick bära favorittrycket från husse och skälla ner nån fågel här och var. Jag hade börjat släppa bägge hundarna samtidigt för att Röya skulle ta intryck av Assar och kanske ta efter när hon märkte att hans agerande gav skjutande och skojiga fjäderfän på backen som man kunde bita i.

Solen sken och det var varmt för att vara i slutet av september. Vi jagade på ett berg med bitvis brant terräng och hade väl inte kommit särskilt långt på de 5 minuter hundarna varit ute då Assar började skälla. Hade Astro nu så jag kunde se att han höll till på en myr alldeles ovanför en brant som jag stod och balanserade i. En rejäl bergskant låg i vägen som jag kunde smyga bakom fram emot skallet. När jag tyckte jag var tillräckligt nära tog jag mig upp på kanten och började spana ner mot skallet. En skog av trädtoppar av gran, tall och björk med enstaka gula löv. Hörde även Röyas ettrigare skall som ibland blandade sig i Assars mer monotona vaggsång. Hon stod dock inte som Assar under trädet utan rörde sig mellan löpan och trädet för att sedan försvinna en stund åt nåt annat håll för att sedan åter dyka upp och ge ett skall eller två. Hon verkade inte riktigt ha kommit på att det satt en pippi där uppe. Eller så var hon lite avis och ville inte låtsas om Assars pippi. Hur jag spanande så såg jag ändå inte fågeln utan var tvungen att ta mig närmare och dessutom krypa utför bergkanten med skydd av enstaka träd. Sånt brukar ju vara rena självmålet men till slut hade jag tagit mig ner på myren utan att skällandet upphört. Snart skulle jag väl ändå ha ostörd sikt mot skallträdet? Efter mycket krångel, förflyttningar i sidled och blöta knän så såg jag en liten orrhöna sitta på en gren i granen. Trots att jag hade motljus eller kanske tack vare avtecknade hon sig mot den blå himlen. Eftersom Assar gjort ett mycket gott jobb med långt, ihållande skall och markering fanns ingen anledning att hålla mer på skottet trots att Röya var på annat håll så jag lät 22wm:en tala och skickade ner orrhönan till Assar som glatt och grymt tog emot och Röya hälsades med varnade morrningar när hon återvände och ville ta del av fångsten. Nöjd med detta lastades fågeln i påsen, hängdes på säcken och voffarna försvann åter ut på sök.

Vi passerade första bergknallen utan vidare incidenter och kom ner på några myrar där det kunde tänkas finnas nåt matnyttigt? Det brukade kunna hända saker här annars så det blev till att ta det lugnt. Assar var vid norra änden av den rätt stora myren jag hade framför mig och Röya hade jag inte sett skymten av. Plötsligt hörde jag ett uppflog nånstans på andra sidan myren. Jag frös i steget och lyssnade, kollade Astron och Assar som funnits till höger var nu plötsligt till vänster om mig och myren. En förflyttning som måste gått på sekunder. Ett ståndskall började eka inne i granskogen. Bägge hundarna var på plats och nu verkade även Röya vara med på noterna för hennes bjäbbande gav sig inte utan låg som ett snatter omkring Assars sjungande mer klassiska modell på ståndskall. :) Tog mig in på rätt nära håll och kunde i en högrest gran se en tjäderhöna med ryggen mot mig och bägge hundarna under, några meter från varandra men helt klart skällande mot samma punkt, hönan. Vinglade upp kombin och siktade, såg att hönans hals börja svänga, förstod att hon inte skulle sitta längre så skottet gick precis i samma ögonblick som bredde ut vingarna och släppte taget om grenen och gled iväg. Satan! Träffade ju helt klart men eftersom hon redan brett ut vingarna så kom hon iväg. Bägge hundarna förvann. Assar åt sitt håll och Röya åt sitt. Såg Assar nere på en myr nedanför bergskanten rätt snart och han haltade kraftigt. Inte bra. Han hämmades helt klart och jag kallade upp honom till mig och han tog sig mödosamt uppför berget igen. ”Fan, nu var det väl färdigjagat för denna resa då” tänkte jag. Lilla Röya hade dock inte återkommit utan var tydligen ute på en egen resa så vi satte oss och väntade. Gick några minuter till och ett utdraget yyylande steg upp emot oss. Vad hade hon nu råkat ut för?! Ytterligare ett långt yl fick mig att binda fast den skadade Assar i en gran och böja bege mig ner för stenblocken ner till den stökiga slyskogen nedanför. När jag kommit en bit dök hon plötsligt upp, glad i hågen och kastade en blick bakom ryggen. Där låg hönan stendöd med magen utskjuten som Röya i sitt eget lilla eftersök tydligen hittat igen. Inte så pjåkigt ändå! :) Nu visade hon äntligen lite talang! Lastade ner hönan i påsen och så tog vi oss tillbaka de 150 metrarna till Assar och gick upp i skogen igen alla 3.

Assar haltade svårt och skulle inte kunna jaga mer denna dag iaf men Röya då? Kändes fel att inte fortsätta denna dag som trots allt bjudit på action och bra utfall men bara var 45 minuter gammal. Så hon fick överta halsbandet och jaga ensam. Tyvärr var hennes eget sök en smärre katastrof då hon inte alls ville gå ut och söka. Tydligen hade hon tytt sig till Assars sök och inte utvecklat nåt eget så hon höll sig mest runt våra fötter…. Till slut satte jag mig ner på en knalle med högt läge för att knäppa nån bild och för att låta Assar vila. Skickade väl nåt sms och tiden förflöt, svårt att säga hur länge, kanske 5-10 minuter men plötsligt! Hördes ett uppflog minsann! En skallskur uppifrån backen inne i granskogen bakom ryggen på oss. Sen ett intensivt skällande från Röya som tydligen hittat nåt intressant därinne!  Det tog inte många sekunder för mig att binda fast Assar, ladda bössan och springa in i skogen upp emot branten där inne! Nu var det bråttom för tillfället som jag väntat på i en och en halv säsong var inne. Chansen att fälla första fågeln för tiken hade anlänt! Klättrade snabbt och var inte alltför försiktig. Fick rätt snabbt syn på hönan som satt längre upp i branten och det lät iaf som om Röya levde om därunder vilket fick räcka. Höjde kombin och siktade noga för nu skulle inget gå fel. Pang! Och ner till Röya kom hönan och lyckan, både hennes och min var nog nära fulländning! Flög uppför branten till voffen med massor av kvittrande beröm och hon var som galen av jaktlycka. :)
Så det blev en bra dag fastän lite för kort. Det tog nog bara 1 timme och kvoten fylld, dessutom med premiärfågel för lilltiken. Det kan man kalla en lite väl lyckad dag ;-)
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Rokka » 12 jul 2012 17:01

Välkommen in i matchen igen Pelle :D Alltid kul att läsa om jaktberättelser med trädskällare,speciellt äkta sådana! Detta råder det inga som helst tvivel om. Man känner pulsen i berättelsen och ångesten. Bra jobbat :D Tänk dig han med schmöör på :wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Pelle » 12 jul 2012 18:57

"Mullenöh" Rocka! (citat Robban G) 8-) Kul att ni tycker det är läsvärt allihop. Får väl maila "ståndskall" och se om Göran tycker det är nåt att publicera....fast det är väl tveksamt. :wink:
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav chili » 12 jul 2012 20:39

Tror säkert att Göran är intresserad, spännande och jättebra berättat, låt alla ståndskalls läsare få ta del av dina historier från skogarna :D
Användarvisningsbild
chili

Inläggav Rokka » 17 jul 2012 17:18

Burn out i dajmkrysset! Vakna upp med en äggkopp i munnen,och drottningkräm mellan skinkorna! Sannerligen en klassiker :D :D :D
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Pelle » 17 jul 2012 21:56

Jahaaa??? :D
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Rokka » 18 jul 2012 09:41

Jamen, det är ju samma gruppchef från Överkalix(Robert Gustafsson)som uttalar dessa bevingade ord :D (som ju inte har så mycket med ämnet i din tråd att göra,men ändå :D :D :D )
Användarvisningsbild
Rokka

Återgå till Jakthistorier & Äventyr