[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Skit dag

Skit dag

Den som känner för det kan skriva ned sina jakthistorier för allmän beskådan. Lyckade, snöpliga, allmänt konstiga eller normala allt av intresse

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Skit dag

Inläggav kela » 04 sep 2005 20:49

För att göra en lång historia kort. Fy f**n vilken j**la skit dag!!!!

Ok det blev kanske lite väl kort och obegripligt så jag får väl ta den långa versionen ändå.

Först lite bakgrunds information.

Håller på och jagar in min yngre finnspetstik och hon är väl en fungerande jakthund nu, varken mer eller mindre. Nu är jag bortskämd med att ha haft turen att ha riktigt bra spetsar under en längre tid, så kraven är ganska högt ställda. Och när dessutom hennes kullsyskon i höstas vid 1½ års ålder satte de hitintills högsta poäng på jaktprov i Sverige och en annan syster blev årets skällande fågelhund så visst bör det finnas potential.
Nu har det inte riktigt gått på räls i höst precis, visst en gammaltupp fick sätta livet till andra dagen men annars har det mest jäklats. Gott om fågel har vi dock hittat men diverse klantighet som att glömma slå av mobilen har förstört ett par skall sedan har mycket fågel suttit kort tid och liknande saker. Så summa summarum mera fågel i backen är det som gäller……

Tillbaka till verkligheten.
För dagens övningar hade jag bestämt att jag skulle använda kombin i stället för 22WM som jag normalt ränner runt med, men eftersom det är mycket gran och ganska tjockt tyckte jag att hagelpipan kändes bra att ha. Att jag dessutom under våren laddat upp 222 patroner i lagom faret(650 ms) gjorde att det kändes kul att kanske få testa hur pass bra dom verkligen var.

Efter att jag gått några hundratal meter så kör hon upp en orrkull, och visst skallet kommer omgående, jag hinner gå 50m mot skallet innan den sticker.
Tre skall till i kullen blir det men det är vid en brant bergvägg och hon har ingen koll alls på vart fåglarna är, utan det slutar med att jag stöter på sista skallet och hon och jag hänger på för att komma från området.
Uppe på platån 150m från orrkullen ligger en myr där det alltid brukar vara fågel och dit stack hon, jag går efter och kommer fram till myrkanten när hon kör upp fem orrtuppar längre fram efter myren. Tre slår i skogskanten medan två slår ute på myren i några tallar, en på 70 och en på 50m. Halv straffspark tänker jag och lägger mig ned. Tupparna är snälla och sitter och blåser lite hela tiden så skallet på orre nr1 kommer på en gång, naturligtvis inne i skogen. Ok tänker jag, dit kan jag inte gå utan att skrämma dom ute på myren så jag avvaktar, och efter 1½ minuter sticker skallfågeln, men eftersom dom andra inte kan hålla truten så plockar hon nästa ,och samma visa igen fast lite längre skalltid på slutet. Nu var det bara dom två ute på myren kvar, så jag spände snälltrycket och tog sikte på den som var närmast där jag räknade att hunden skulle komma, för visst! Hon kan få skälla en minut men sen smäller det.

Pytt när hunden kommer ut på myren flyger den, Va f**n dom andra har ju suttit ett litet tag i alla fall, men det är ju en kvar som fortfarande sitter och blåser så den siktade jag in mig på.
Samma visa igen!! Bara hundskrället visar sig i myrkanten drar den i väg. Summa noll…

100 meter längre fram kommer nästa skall, jag går direkt och kommer inom 50m i tät gammalskog och börjar att försiktigt leta hunden, då drar den och hon blir borta efter den i 10minuter innan hon kommer tillbaka lika glad som alltid.
Går upp lite högre på berget och tar fram termosen för en kaffeslurk när hon kör upp en ensam orre bara en 50m från mig, den slår 30m framför mig och jag kryper ihop och börjar försiktigt leta fågeln, hmmm en liten förflyttning måste göras för att han en chans att se den,
Kryper runt i en fyra fem minuter utan att så ett skvatt då den drar iväg, nu börjar jag att bli less. Ska det vara så förbaskat omöjligt att sitta längre än fem minuter.

Fortsätter uppåt berget men har nu börjat att lessna på eländet så jag börjar leta efter trattkantareller som jag vet växer där jag är. Då kommer ett nytt skall, bakom berget ned mot en annan myr och ca 300m bort, så jag skiter i svampen och börjar gå direkt.
Just i det området hon står nu har jag dräpt mången fågel, så jag vet exakt hur terrängen ser ut och det är fint att smyga där, och visst efter ca 10minuter får jag syn på hund och fågel, en orrhöna som sitter med häcken mot mig.
En snabb tanke att visst vore det kul att se hur kul ammunitionen fungerar men nä.
För att få slut på det här spektaklet är det ond bråd död och snabbt och effektivt som gäller, så det får bli hagelpipan då det är ca 25m.
Tjohej, för upp bettan och osäkrar och trycker av …..Klick…. va f**n är jag så jäkla senil att jag glömt att ladda, bryter antonio zolin, nä visst sitter där en hagelplugg?
Äh för ihop och ny avfyring…klick….och en gång till….klick…?
Va har hänt? Jahapp det får bli kulpipan i alla fall då. Spänner snälltrycket och ….klick….
Visst det har hänt att snälltrycket inte slår av skotten någon enstaka gång för 20 år sen men ändå. Spänner igen …klick… provar utan snälltrycket …klick..klick…

Om herr Zoli varit i närheten nu, hade han varit en rakryggad man med bara ett korn synligt i dom bakre regionerna!

Nu börjar orrhönan inse att den där tingesten som far och vevar den där brunsvarta kvisten kan tappa den åt det hållet hon sitter så hon tar det säkra före det osäkra och lämnar cirkusen, och som tur är tar hon hunden med sig.

En mycket störd (men ofarlig) jägare inser också samma sak och sätter kurs mot bilen, för i skogen gör han då absolut ingen nytta. Då jag kommer upp på toppen sätter jag mig ned och väntar på att marja ska komma tillbaka och samtidigt ringer mobilen.
Det är min bror som undrar ”hur går det och vart är du?” Jag drar hela historien och han säger bara ”ok jag är i andra änden av marken, bara så du vet om hunden kommer”.

När marja kommer går jag med raska steg mot bilen men blir lite hindrad av att jag hittar lite trattisar som måste plockas. Då drar tiken igång naturligtvis. Som tur är det en järpkull så det går snabbt över. Efter att hon varit tyst en minut ringer brorsan igen ”Går det bra, hahaha” då han hört marja kunde han naturligtvis inte je f**n..

Nu var det bara en myr mellan mig och bilen och hunden var med så vad kunde gå snett?
Halvvägs ut blir jag dyngblöt om ena foten i stövlarna. Mina kära gamla setter klenoder hade spruckit 2cm i hälen. Och med klenoder så menar jag verkligen klenoder.
Dom var från det första året tretorn setter tillverkades och är helt blankslitna men det fanns inte en torrspricka, och var fortfarande sköna att gå i. Dom ska få en hedersvärd begravning för sådana stövlar tillverkas absolut inte längre..

Blöt om foten less och förbannad kommer jag hem för att göra en inspektion av ”bettan”
Det visar sig att muttern som håller slagstiftet på plats hade gängats upp med åren och rammlat ned och lade sig för hanarna, så hade jag vänt bösseländet upp och ned en sväng så hade jag kunnat skjuta kulpipan sedan…….

:twisted:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Pest eller kolera?

Inläggav Tompa » 05 sep 2005 22:17

Frågan är vad som är värst? Din "roliga" jaktdag eller mina senaste där i stort sett ingenting har hänt. Förra helgen, i onsdags kväll, lördag och söndag nu senast, på olika områden, delvis tillsammans med erfarna jägare på, i varje fall tidigare, tjäderrika marker. Ändå kommer vi nästan inte på någon skogsfågel. Det går så långt att mitt sällskap i lördags undrade om inte skogen är rotenonbehandlad på något sätt :!:

Kela, jag tror trots allt att jag väljer din situation om det nu skulle gå att välja. Du har i varje fall hopp om framtiden när du har satt fast muttern och skaffat nya stövlar. Lycka till. Vi andra får gneta vidare. Det dyker säkert upp nåt före 1 feb!
Tompa

Återgå till Jakthistorier & Äventyr