Fiske

Allmänt forum om allt.

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Fiske

Inläggav chili » 29 maj 2010 22:09

Ja då var årets första fisketur (sommarfiske) avklarad. Vi har ätit nyfångad nyrökt öring till middag, mums. 7 öringar, en på ca 6hg, dom andra på mellan 8hg 0ch 1,5 kilo, jippie, hoppas att det inte var sista gången det nappade så bra :D
Användarvisningsbild
chili

Inläggav Hilla » 30 maj 2010 10:02

Jag har oxå vart på sommarens första fisketur, men den var inte lika exklusiv som din Chili :)

Var på en årligen återkommande gäddfisketävling i min hemby Lappträsk och det gick väl sisådär fick en gädda på 2,9 Kg så "kalavittu" blev jag inte iaf :lol:

Nåt pris blev det dock inte då jag hade behövt bli bland de 10 bästa, förövrigt kan tilläggas att vinnaren kom från Tornio (Finland) och fick en Gädda på 7,75 Kg
Utan brännvin bastu och tjära så är döden nära !
Hilla

Inläggav chili » 30 maj 2010 10:25

Jag tycker inte att nåt fiske är mer "exklusivt" än nåt annat, allt fiske är kul :D Tänk att ligga och slöpimpla aborre från en eka en solblank sommardag, smyga efter en å i duggregn och meta skygg bäcköring, ta en dust med gäddan på spinn, härligt, eller kikmete på röding en fin vårvinterdag, några bra sysslor i väntan på den förbaskat korta hösten :D
Användarvisningsbild
chili

Inläggav Gunslinger » 30 maj 2010 16:28

chili skrev: allt fiske är kul :D

Helt klart , tog förresten en Gädda på 2,7 Kg i måndags i Risbergstjärn.
Lasse & Roope
Användarvisningsbild
Gunslinger

Inläggav Rokka » 01 jun 2010 06:27

http://www.youtube.com/watch?v=hCnOX6g3jRA
En liten bildserie från mitt Pellotjakka (finska sidan)Där de har en laxfiskecamp med båtuthyrning,stugor mm.
Nu har de börjat få öringar,med bla. en fin bit på 4,60 :lol:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 01 jun 2010 11:42

Förresten kolla in deras hemsida,med fjolårets toppnotering på lax 19,18 kilo :shock:
http://www.naamisuvanto.net/
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Nimrod » 01 jun 2010 12:04

Rokka skrev:Förresten kolla in deras hemsida,med fjolårets toppnotering på lax 19,18 kilo :shock:
http://www.naamisuvanto.net/

Det är nästan taskigt av dig och börja elda på så långt innan det är dax för en själv att ro lax i älven. 8-) F*n vad sugen man blir. Hoppas det blir en bra uppgång och normala vattenflöden i sommar.
Bra med en vattenståndsindikator på hemsidan. Synd att de lade ner laxräknaren i Pajala med horisontella ekolod som fanns för några år sedan.
När brukar de första tunga krutpaketen hinna upp till Pello?
Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Rokka » 01 jun 2010 14:34

De väntas anlända när som helst :lol: På fredag fyller jag rullen med färsk 0,40 Stroft och kör igång. Jag kan ju spara några gäddslinkor åt dig :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav kela » 01 jun 2010 15:38

Men pojkar! Lax ska fiskas i havet...

http://www.youtube.com/watch?v=lKE8m_n39a8
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Nimrod » 01 jun 2010 22:22

kela skrev:Men pojkar! Lax ska fiskas i havet...

Laxfiske i havet är som trädskällarjakt utan någon ansmygning med väl inskjuten kombi på helt orädd fågel. Det blir liksom inte någon ovisshet om hur det hela ska sluta. :lol:
Laxen ska tas i forsnacken för att få lite tjut i rullen när den drillas. :wink:
Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav kela » 01 jun 2010 23:00

Nimrod skrev:

Laxfiske i havet är som trädskällarjakt utan någon ansmygning med väl inskjuten kombi på helt orädd fågel. Det blir liksom inte någon ovisshet om hur det hela ska sluta. :lol:
Laxen ska tas i forsnacken för att få lite tjut i rullen när den drillas. :wink:

Feel inte ska man väl störa dom i deras sexdrifter :shock:
Nej fina blanka topptrimmade torpeder i öppet hav, det tror jag är melodin.. :mrgreen:

I älvarna ska man fiska grov öring istället, med fluga dessutom :wink:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav jaj » 01 jun 2010 23:07

kela skrev:
Nimrod skrev:

Feel inte ska man väl störa dom i deras sexdrifter :shock:
Nej fina blanka topptrimmade torpeder i öppet hav, det tror jag är melodin.. :mrgreen:

Flugfiske stå och vifta en en hel dag och så kommer man ut 5 meter om man har tur :D
Användarvisningsbild
jaj

Inläggav Nimrod » 01 jun 2010 23:14

kela skrev:Feel inte ska man väl störa dom i deras sexdrifter :shock:

Nystigna blanka torpeder i forsen som inte ens hunnit slå havslusen av sig, då är det match. För att få motsvarande utmaning i stillastående vatten ska fisken väga flera ggr. mer och man ska vara utrustad med klass ett spö och en inkapslad Abumatic 290 vars slirbroms endast fås i gång hjälpligt genom att doppa rullen i vattnet. :mrgreen:

Däremot kan jag inte säga emot dig angående flugfisket.
Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Redman » 01 jun 2010 23:36

Fiska ädelfisk utan fluga är som att skjuta fågel men habitts.Allt annat fiske är mat fiske och för de som känner att de kan skövla naturen på fisk kan lika gärna skjuta fågel efter väg.
Redman

Inläggav Rokka » 03 jun 2010 15:30

Nimrod skrev:

Ja du Nimrod, du har alldeles,fullkomligen helt rätt!! Alla som har kännt tyngden i spöt när en 10 kilos dynamitförpackning i silver beslutar sig för att använda sig av strömmen när den rusar ner för forsen,vet vad vi pratar om. Det går inte att jämföra med vad hette det......havsfiske :shock: Vad är det för något förresten? 7 spön,ett hangarfartyg,ekolod vad är det för sport? :lol:
Användarvisningsbild
Rokka

Nästa

Återgå till För allt om allt