Tyvärr är föret här väldigt tråkigt nu för hundjakt. Snön tinade upp och frös till och så har det nu varit ett tag. Stridsvagnsaktiga ljud när man rör sig och skarpt för hundens tassar.
Testade en tur idag iallafall men det gav inte mer än ett ståndskall som inte satt länge sedan jag börjat röra mig mot det samt en riktigt löjlig felmarkering av Leo där jag såg allt från första parkett. Han hittade den i en tät plantering men särskilt långt for den inte och den var inte heller tyst vid träandet så jag blev lite besviken på Leo som ställde sig 20 meter fel och började gaffla. Ungdomlig orutin. Annars har han varit rätt säker på slutet tycker jag. Stötte snabbt bort den.
I övrigt ett par fåglar som drog långt och aldrig återfanns.
Hoppas på en riktig tö nu och några dagars jakt till innan vintern!
Som det är nu så är känns det inte särskilt postitivt att köra på med en unghund då förhållandena är så trista. Tungt att ta sig fram, rivigt i tassarna och förmodligen inte alls så inspirerande för en hund man vill ska lära sig dra ut mera på söket.
Han har iof haft rätt bra sök nu på slutet efter, som jag tyckte, haft en liten svacka sökmässigt ett tag.
Med lite tur får vi en tö och sen svinkallt så myrarna fryser. Det brukar kunna bli riktigt rolig jakt då i de stora myrlanden österut då hunden kan springa som på ett salsgolv och tupparna brukar ha intagit vinterlanden. Tror det kan vara riktigt nyttigt för Leo att få testa dom förhållandena och ganska lättjagat brukar det vara då tupparna gärna toppar och terrängen är gles.
Hoppas, hoppas.. men det är ju långt ifrån varje år sådana förutsättningar slår till tyvärr.