av lejo » 09 maj 2012 00:31
Hej på er!
Ska försöka att bringa lite klarhet i handläggningen av denna protest. Själva innehållet i protesten kan jag inte ta upp här, då den fortfarande är under behandling.
SSF får en överklagan från en hundägare på ett jaktprov under skallkungen 2011, inlämnad enligt de regler som står i provboken vad gäller protest. Provregelkommittén går igenom handlingar från detta prov och talar med provledare och jaktprovsdomaren, efter detta lämnar man ett utlåtande till SSF:s riksstyrelse där man anser att man ska bifalla protesten.
SSF:s riksstyrelse behandlar provregelkommitténs utlåtande på ett styrelsemöte, där man beslutar att godgänna protesten. Detta beslut skickas till provledarna, med besked om att de har rätt att inom 2 månader överklaga SSF:s beslut till SKK:s Jakthundskommitté (Jhk).
Vilket de gör och har all rätt att göra, och skall göra om de inte är överens med beslutet.
SKK:s Jhk har då att gå igenom de dokument som provledare och SSF skickat in, samt att man gått igenom vad som står i våra provregler och en lång diskussion enligt vad som står i deras protokoll som finns på SKK.se.
Jhk beslutar här att avslå provledarnas överklagande på SSF:s beslut.
När detta är ett faktum så räknas helt naturligt resultatet från Skallkungen 2011 om och det blir en ny hund på fjärde plats.
Detta var vad vi i SSF riksstyrelse, provregelkommittén och många andra intresserade visste fram tills Redman startade denna tråd, vilket var väldigt bra, tack vare denna tråd så ställde vi då en fråga till SKK:s Jhk och fick svar idag.
Detta gör att SSF nu kan informera om hur handläggningen av detta ärende hos SKK preliminärt ser ut framåt i tiden tack vare att nu nån informerade om vad vi inte hade info om.
Bra gjort Redman.
Det har inkommit en överklagan på SKK:s Jakthundskommittés beslut till SKK:s Centralstyrelse (CS) som är det högst beslutande organet inom SKK och då även oss.
CS har behandlat ärendet och skickat tillbaka detta till sin kommitté Jhk för yttrande.
Nu har SKK:s Jhk sitt nästa ordinarie möte den 5-6/9-2012, här ska de då fatta beslut om detta från CS skickade ärende, samt efter justerade protokoll skicka beslut till SKK:s CS.
Efter detta så ska då SKK:s CS behandla detta yttrande från Jhk mot det överklagande som skickats in. och sen ska även detta protokoll justeras.
SKK:s CS har ca fem styrelsemöten/år, där har hittar jag inga datum på SKK:s hemsida.
Helt klart kan vi konstatera att om SKK inte väljer att på något sätt prioritera detta ärende, vilket vi från SSF riksstyrelse påtalat, så har vi passerat både årets Skallkung och NM 2012 innan ett beslut är fastslagit.
Nu är det av högsta prioritet att ingen inblandad i detta ärende börjar kasta skit på någon.
Här står olika åsikter mellan domare, provledare, provregelkommitté, lokalklubbar, riksstyrelsen och till slut SKK.
Alla inblandade har skickat in sina tolkningar/åsikter och har upplysts om sina möjligheter att skickat in sina överklaganden. Allt enligt de demokratiska regler vi i detta samhälle har förmånen att leva i.
Sista och definitiva ordet har SKK:s CS som jag hoppas kommer betydligt tidigare än ordinarie mötes ordning säger, för då ligger vi långt fram i höst!
Sen måste vi då alla respektera detta beslut från SKK då de är vårt högsta beslutande organ.
Vill man diskutera detta så når ni mig på mobilen, men som jag skrev i inledningen jag går inte in i detalj på detta ärende så länge det är under utredning.
Lennart Jönsson
Ordf