Forumindex Trädskällare
Allt om Finnspetsar och Norrbottenspetsar och fågeljakt

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ripjakten!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> För allt om allt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Redman

Från: Norrland (Sverige)

InläggSkrivet: Sön Feb 07, 2010 11:38 pm    Rubrik: Citera

Läste någon gång i början på 90 talet att 1-5 % tas av jägare,10-15 % tas av rovdjuren,60-70% är självdödlighet på grund av uttre faktorer.Dessa % tal varierar naturligtvis efter tillgång men skälvdödligheten ligger alltid i topp Crying or Very sad
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Redman

InläggSkrivet: Sön Feb 07, 2010 11:53 pm    Rubrik: Citera

Den fågeljägare som inte hittat en tjäder under en kraft lina jagar anntinen på Runemarker eller är ute för sällan.Den som hittar stor ripkullar födda när ett renstängsel vill inte se sanningen.
Till överst på sidan
Pelle

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 8:41 am    Rubrik: Citera

Lars skrev:
Jag tillhör dem som inte tror jakten påverkar fågelstammarna annat än väldigt lokalt. MEN ripjakt och toppjakt är två jaktformer som är ganska enkla så där kan överdriven jakt av jägare med rymligt samvete påverka tror jag.

Talar du av egen erfarenhet Lars? Mr. Green Wink tänkte på det rymliga samvetet...hihi
Som jag tidigare sagt, Det tror inte jag heller men lokalt, på dessa områden där det tokjagas dag ut och dag in, vecka ut och vecka in DÄR påverkar jakten då jakttrycket på inget sätt är normalt. Men som sagt det är ju vad jag tror och var och en som har nåt eget referensmaterial att ösa annat än ur böcker ur har väl sin egen teori Idea
Till överst på sidan
Magnus P

Från: Norrbotten

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 9:39 pm    Rubrik: Citera

Nimrod skrev:
Magnus P skrev:
Faktum är att jag har sett den största flocken fjällripor på 2 år här i Kirunafjällen, hela 5 st! (jo, det står 5st) Nästan så det blev solförmörkelse.

Snackade med en ripjägare i Kiruna som hade lessnat på frånvaron av ripor och köpt sig rävpipa istället. Smile Ingen idé att åka dit i mars?

Kela, du har fel. Smile

Inte för antalet ripor i alla fall, men det är ju alltid trevlig att se 10.000 renrumpor och ev. något fjäll Smile
Till överst på sidan
Nimrod

Från: Jämtland

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 10:00 pm    Rubrik: Citera

[quote="Magnus P"]
Nimrod skrev:
Magnus P skrev:
Faktum är att jag har sett den största flocken fjällripor på 2 år här i Kirunafjällen, hela 5 st! (jo, det står 5st) Nästan så det blev solförmörkelse.

Snackade med en ripjägare i Kiruna som hade lessnat på frånvaron av ripor och köpt sig rävpipa istället. Smile Ingen idé att åka dit i mars?

Inte för antalet ripor i alla fall, men det är ju alltid trevlig att se 10.000 renrumpor och ev. något fjäll Smile

Synd att det inte är vildren och jakt på dem som det är i Norge. Wink
Till överst på sidan
Redman

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 10:03 pm    Rubrik: Citera

Äre int vildren i sverige å jakt på dem Embarassed
Till överst på sidan
Pelle

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 10:20 pm    Rubrik: Citera

Jodå visst är det jakt på dem även i Sverige Surprised Men det är bara samerna som får jaga dem Very Happy
Till överst på sidan
Rookie
Gäst

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 11:40 pm    Rubrik: Citera

Bättre att ha en vild jakt på ren Laughing bra hundmat är det ju Wink
Till överst på sidan
bengt

InläggSkrivet: Tis Feb 09, 2010 12:46 am    Rubrik: Citera

kela skrev:
Ja nog behöver dom statliga fjällen vila från jakttrycket på ripa som det verkar.
Jag har hört flera som jagar på områden som inte ligger inom den "fri småviltjakten" och där har det varit riktigt bra med ripa, till och med här nere i skogslandet har vi riktigt bra med ripa i år, fel sort i och för sig men ändå (dalripa)..

Jag tycker då att det verkar logiskt att jakten har haft en större inverkan på ripstammen än vad man vill tro (fast dom säger att den inte har det).
Visst kan jag ha fel, men jag har heller inte hört någon annan förklaring som håller ännu! Wink

Oavsett vad den svaga ripstammen i fjällen beror på, så kommer den säkert att växa framöver. Det blir intressant att se om Jämtland får mer ripa än Norr- och Västerbotten kommande år, förutsatt att väder och andra omständigheter är likadana.

Självklart är vinterjakten lite riskabel för populationen, eftersom de hönor som skjuts har överlevt nästan hela vintern och därmed skulle haft goda chanser att lägga ägg till våren. En skjuten fågel på hösten gör däremot mindre skada, eftersom chansen att den överlever till häckningen är mindre. Den ska ju vistas nästan ett år bland hökar, falkar, rävar etc, så risken är stor att någon annan tar livet av den om man inte gör det själv.
Till överst på sidan
kela
Site Admin

Från: vettet (Jämtland)

InläggSkrivet: Tis Feb 09, 2010 9:15 am    Rubrik: Citera

bengt skrev:
kela skrev:
Ja nog behöver dom statliga fjällen vila från jakttrycket på ripa som det verkar.
Jag har hört flera som jagar på områden som inte ligger inom den "fri småviltjakten" och där har det varit riktigt bra med ripa, till och med här nere i skogslandet har vi riktigt bra med ripa i år, fel sort i och för sig men ändå (dalripa)..

Jag tycker då att det verkar logiskt att jakten har haft en större inverkan på ripstammen än vad man vill tro (fast dom säger att den inte har det).
Visst kan jag ha fel, men jag har heller inte hört någon annan förklaring som håller ännu! Wink

Oavsett vad den svaga ripstammen i fjällen beror på, så kommer den säkert att växa framöver. Det blir intressant att se om Jämtland får mer ripa än Norr- och Västerbotten kommande år, förutsatt att väder och andra omständigheter är likadana.

Självklart är vinterjakten lite riskabel för populationen, eftersom de hönor som skjuts har överlevt nästan hela vintern och därmed skulle haft goda chanser att lägga ägg till våren. En skjuten fågel på hösten gör däremot mindre skada, eftersom chansen att den överlever till häckningen är mindre. Den ska ju vistas nästan ett år bland hökar, falkar, rävar etc, så risken är stor att någon annan tar livet av den om man inte gör det själv.

Ja det ska bli väldigt intressant att se, chansen finns ju att det inte spelar någon roll överhuvud taget, men åtminstone jag har fått lite huvudbry när man hört om tillgången....

Samtidigt måste jag säga att i helgen saknade jag ripjakten så in i norden, jag stod på en höjd och såg fjällen ligga soldränkta framför mig
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pelle

InläggSkrivet: Tis Feb 09, 2010 11:08 am    Rubrik: Citera

Helt klart saknar man denna trevliga jaktform nu när man inte får komma till... Sad Har dock planerat att jaga med kameran nån fin dag istället och se om man finner några.
Till överst på sidan
Nimrod

InläggSkrivet: Ons Mar 03, 2010 7:06 pm    Rubrik: Citera

Är det någon som varit iväg på fjällripejakt? Om ja, hur gick det? Om nej, varför. Wink
Själv får man sitta och drömma om jakter som varit. Eller så far man till AC eller BD län innan den 15:e
Till överst på sidan
Andreas

Från: Svedjan

InläggSkrivet: Tis Mar 09, 2010 12:08 am    Rubrik: Citera

Far till Klimpfjäll på onsdag. Med hopp och tro om skral riptillgång men trevligt sällskap. Ska tro det eller ej få se en pekhund "in action" vilket blir första gången som vi tar till sådant otyg. Gissar att den är hjälpsamm med att finna fågel men ger nog lite kött i säcken. Och ett år som detta kanske det är mest lämpligt så.
Rapport kommer efter helgen.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
eses

Från: Västerbottens kusten

InläggSkrivet: Tis Mar 09, 2010 7:04 am    Rubrik: Citera

Jag sticker på torsdag till vilasund. 3dagars ripjakt blandat med rävlock ska bli mumma för själen, åter kommer med rapport.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nimrod

InläggSkrivet: Tis Mar 09, 2010 8:07 pm    Rubrik: Citera

Andreas och Eses, Lyllo ni. Skit jakt på er. Andreas, det kan vara bra med en pekare. Gå inte för brant med den, hunden kan tappa fotfästet eller glömma bort att den inte kan flyga. Sad
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> För allt om allt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet