Forumindex Trädskällare
Allt om Finnspetsar och Norrbottenspetsar och fågeljakt

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Reg av valpar
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Avel
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
jonke72

Från: Västerbotten

InläggSkrivet: Sön Feb 07, 2010 5:29 pm    Rubrik: Citera

Det finns ju dom som älskar att sitta framför en dator i timmar och jobba som säkert kan sätta ihop ett program för uträkning av ep-tal bara dom får korrekt info! Det kanske inte skulle vara så dumt om riksklubben anställde en datakille för detta mm.
kela
Site Admin

Från: vettet (Jämtland)

InläggSkrivet: Sön Feb 07, 2010 6:25 pm    Rubrik: Citera

Problemet är ju att det bara är gilltigt just för den dagen det räknades ut, så det blir ju en "never ending story" m.a.o totalt bortkastat i mina ögon sett...
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Redman

Från: Norrland (Sverige)

InläggSkrivet: Sön Feb 07, 2010 7:28 pm    Rubrik: Citera

Därför är också ep-talet förkastligt.Det är aldrig färskare än dags datum och med detta skall vi försöka bedriva avel Sad
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Redman

InläggSkrivet: Sön Feb 07, 2010 8:10 pm    Rubrik: Citera

För att återgå till vad linan handlar om eftersöker jag någon som tycker det vore ett bra förlag att all regning av valpar skall endast få gå genom avelsrådet då jag misstänker denna fråga kan vara aktuell.

Finns det en enda medlem som ställer sig bakom detta?
Till överst på sidan
kela
Site Admin

InläggSkrivet: Sön Feb 07, 2010 8:32 pm    Rubrik: Citera

Nej jag vill inte att allt ska gå genom avelsråden över huvud taget, det behövs folk som har eget tänkande för att få fram dom olika nyanserna inom rasen...
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
bengt

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 11:17 pm    Rubrik: Citera

kela skrev:
Nej jag vill inte att allt ska gå genom avelsråden över huvud taget, det behövs folk som har eget tänkande för att få fram dom olika nyanserna inom rasen...

Alternativt att avelsrådens föreskrifter är förenliga med de nyanser som uppfödarna föreslår själva. Jag tror att avelsråden oavsett ras gärna ser att uppfödare har egna goda ideer, som de kan godkänna.
Till överst på sidan
Rookie
Gäst

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 11:37 pm    Rubrik: Citera

Avelsråden ska inte alls behöva godkänna vad uppfödarna har för ideer utan ska bara ge råd vilket de inte gör till alla medlemmar
Till överst på sidan
Bosse H

Från: Piteå

InläggSkrivet: Mån Feb 08, 2010 11:56 pm    Rubrik: Citera

Nu är väl inte avelsråden bara tillsatta som avelsråd utan att ha vissa kunskaper om rasen hoppas jag Idea
Finns det folk som ringer till avelsråden och inte får nått råd, låter lite konstigt för mig Shocked är de helt tysta då eller vad säger de Question

// Bosse
Till överst på sidan
bengt

InläggSkrivet: Tis Feb 09, 2010 12:21 am    Rubrik: Citera

Rookie skrev:
Avelsråden ska inte alls behöva godkänna vad uppfödarna har för ideer utan ska bara ge råd vilket de inte gör till alla medlemmar

Så om en uppfödare vill avla fram finnspetsar med mycket vitt ska avelsråden inte ha synpunkter på iden i sig, utan i stället komma med råd? Avelsråden har ett definierat uppdrag från SSF och ska tala om för uppfödare om en ide är förenlig med den strategi klubben har eller inte. Detta är vad jag menar med godkänna - ett godkännande av att parningen uppfyller de krav SSF har.
Till överst på sidan
linkan

Från: skaula

InläggSkrivet: Ons Feb 10, 2010 1:41 pm    Rubrik: Citera

Bra skrivet Bengt!
Bullet
Gäst

InläggSkrivet: Tor Feb 11, 2010 9:31 am    Rubrik: Citera

Måsre bara få fråga Exclamation Om man nu vill ha en bredare avelsbas är det då inte viktigt att arbetet sker under en längre tid Question Eller vad tror du Bengt Question Skulle gärna se att målet för finnspetsen om t e x i tandstatusfrågan skulle sträcka sig över 2-3 hundgenerationer för att alla uppfödare ska ha tid och möjlighet att jobba mot målet för att kunna behålla både jakt och exteriör på avkommorna. Jag tror aldrig att man kan få dagens uppfödare att köpa den strategi som kom som ett bombnedslag förra året. Målet ska ju självklart vara att ha dom flesta individer ska vara fulltandade , men från en dag till en annan den strategin tror jag inte ett dugg på. Titta bara på utställningsbiten hitills i år där alla lokalklubbar har en stor minskning av antalet hundar. Mindre hundar på utställning = snävare avelsbas Twisted Evil
Till överst på sidan
kela
Site Admin

InläggSkrivet: Tor Feb 11, 2010 9:46 am    Rubrik: Citera

Om man tittar bakåt så har man ju faktiskt hållit på med bla tandstatus under en längre tid utan att det har förbättrats nämnvärt, lika är det väl med det mesta inom sjukdomsbilden.
Så precis som du eftersträvar Bullet så har man ju haft ett antal hundgenerationer redan.....

Så frågan är väl om vi ska harva på som vi alltid har gjort, eller ska man prova att göra något åt det.
Min personliga uppfattning är att det nog finns så pass många bra jakthundar så att man åtminstone kan prova lite mera än tidigare.

Jag har heller inte sett några siffror på hur många det verkligen är som "försvinner" pga "sjukdomsbild", men jag tror inte det är någon katastrof som det ser ut just nu.
Till överst på sidan
Bullet
Gäst

InläggSkrivet: Tor Feb 11, 2010 10:42 am    Rubrik: Citera

Men kela om vi går tillbaka till frågan så var ju den tror du att vi får bredare avelsbas el blir den mindre p g a detta beslut Question Sedan om vi tittar 2-3 gen bakåt på nästan vilken stamtavla som helst så skulle jag tro att med dagens uträkningsmodel på ep-talet så skulle det vara väldigt högt på många av våra förfäder. Men trots att många på den tiden inte hade denna uträkningsmodel och kunskap så har ju dagens hundar o deras avkommor runt 3% i sjukdomsbild , och med det Sveriges näst friskaste ras. Och om jag minns rätt så tror jag inte att man hade sådana riktlinjer ang. tandstatus o ep-tal som man jobbade med på den tiden. Personligen tror jag på att skynda långsamt men mot ett gemensamt mål för att bibehålla både exteriör o bra jaktlinjer. Inte ändra det på kort sikt som mest retar upp folk o skapar kaos. För vem vill väl inte ha en duktig och fin valp att utforma till denna emininta jaktform Wink
Till överst på sidan
Rappen

Från: Kristineberg (Västerbotten)

InläggSkrivet: Tor Feb 11, 2010 11:28 am    Rubrik: Citera

Som det ser ut bland finskspetsen i dag så är det vanligare att p2 och p3 fattas än p1, som är en mindre viktig tand. Tydligen nedärvs tandbortfallet så att saknas det p2 så ökar risken att även avkomman får samma tandbortfall om båda är anlagsbärare för just den tanden. Jag tror att tandbortfallet är relativt enkelt att avla bort, så att det åtminstonde blir bättre än i dag. Nu ska vi komma ihåg att även en hund med andra pris på utställning är en bra avelshund. Att arbeta mot ett mål flera generationer frammåt är nu precis vad vi gör, men vi blir mer medveten om tandstatusen på hundarna, och undviker att korsa hundar med dåliga tandanlag.

Vi ska komma ihåg att detta med tänderna endast är en rekomendation till utställningsdomarna och inget som är ändrat i rasstandarden, som faktiskt finnarna själva har beslutanderätt om.

Extreriörkommiten (Anki Persson) har nu tagit fram hur det sett ut på utställningarna med tandbortfallet 2009, och förhoppningsvis kommer det ut i ståndskall och hemsidan. Om även utställningsdomarna blir bättre på att skriva vilka tänder som fattas så tror jag att vi får större kunskaper om några år.

Jag har själv en tik som har andra pris på utställning, där felet är 45 hög, ljusa kinder, lång kropp, svart underkäke och svart på ryggen när hon var unghund.
Nu tror jag att hon säkert fått ett förstapris när det svarta på ryggen försvann, men jag tycker själv att hon varit en bra avelstik, när man tittar vad hon lämnat efter sig. Visst har det dykt upp någon hund per kull som har hafft svart i sig, men de flesta har varit ren i färgerna och sett hyffsat ut. Nu har jag varit noga med att para med snygga hanhundar, när jag hade så ful tik själv. Nu kan jag göra likadant med Kita, att para med hane som saknar någon p2 (om jakten finns där), efterssom mina hundar har bra tandstatus.
Till överst på sidan
Redman

InläggSkrivet: Tor Feb 11, 2010 2:51 pm    Rubrik: Citera

Nu tror jag att det redan börjat visa sig vad medlemmar vill för antalet anmälda hundar på utställningar är katastofalt låga.För alla går väl för att ha en chans att bli bäst.Då den möjligheten nu inte är där så vaför gå överhuvetaget.Skulle vilja se den hundägare som går ett jaktprov med vetskapen att hur bra den än är så kommer den iallafall bara få en tvåa.Och ni säger att en två är ju ganska bra ja jag vet ju inte hur anda fungerar men om jag tävlar i någon idrott så gör jag det för att vinna inte för att komma 2:a.Misstänker också att om man med en sådan hund bara går om man redan har sina jakliga meriter.

Då vore det ärligare av de som sitter och bestämmer att förbjuda hundar som saknar en p:2 att gå utställning för de är ju ointressanta för sina gener i avel ändå.dessutom tar de ju då inte heller upp platser från de som kan få ettor. Laughing
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumindex -> Avel Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 3 av 7

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet