| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
revper
|
Skrivet: Mån Feb 08, 2010 8:05 pm Rubrik: Intressant utställning |
|
|
Gå in och läs på http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=412722&context=60321 om Utst i Mora nu i helgen.
Vet inte själv vad jag ska tycka om det här.
Men en sak vet jag, att jag lär aldrig få uppleva att tjädern sägern åt min hund att du får gå hem, för du har fel färg...  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Enzo

|
Skrivet: Mån Feb 08, 2010 8:37 pm Rubrik: |
|
|
Ser man på. Enzos mamma blev BIR och BIS. Kul  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
bengt
|
Skrivet: Mån Feb 08, 2010 11:13 pm Rubrik: |
|
|
| Finnspetsen har betydligt högre krav på färg, men jag har inte hört någon klaga på att de är dåliga jakthundar för det. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ull
Blev medlem: 30 September 2007 Inlägg: 114 Från: Västra Vännfors, Västerbotten
|
Skrivet: Ons Feb 10, 2010 12:08 pm Rubrik: |
|
|
Min ursprungliga undran var ju den om nobsen som jaktras tål att färgkraven skärps upp. Det är förståeligt att de som ansvarar för rasens utveckling vill ha en homogenisering av utseendet, läs färgen och tecknen. Är det klokt, med tanke på att det är en jaktras, och dessutom liten till numerären? En annan renodlad "arbetsras" är Border Collie" Den får ha vilka färger och tecken som helst, men inte helvit. Så visst kan man se olika på saken som ansvarig för en ras.
Tog upp frågan med en av de mer kunniga i frågan om Nobsens utveckling: Per-Alrik Frohm, förre avelsrådet. Han menar att rasen visst tål denna uppstramning och att de goda jakthundar som nu inte längre kvalar in till 1:a på utställning inte är fler än att rasen gott tål det.
För de flesta är väl en hundras något som man känner igen på utseendet, dvs. färg, tecken, storlek och form. För min egen del så kunde det gott räcka med storlek och form, och att fokus i huvudsak låg på jaktproven.  _________________ Vänstervriden humanist och Västra Vännforsare med mycket Nobs, lust, tid och jakt |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
stbr
|
Skrivet: Ons Feb 10, 2010 1:34 pm Rubrik: |
|
|
Att en uppstramning av färgen var nödvändig är för mig ganska klart. I vårt hundmaterial är inte färgen något stort problem eftersom flertalet har den önskade färgen. Problemet man sett här är främst brist på tecken där många individer är helt vita med endast tecken på huvud o öron. Vit päls saknar pigmentering och på sikt riskerar man att få hundar som är helvita med skär nosspegel. Att vi inte vill ha det är nog alla överens om. I raskompendiet som finns att köpa finns på sidan15 exempel på feltecknade och felfärgade hundar. Den som studerar detta kanske bättre förstår det nödvändiga med en uppstramning. Vi skall komma ihåg att rasen finns inte bara här i norden utan även på andra kontinenter och standarden som vi ansvarar för måste vara så utformad att man inte avlar fram individer som vi snart inte kan känna igen som norrbottensspetsar.
Jag vill också förtydliga att det inte får bli någon hetsjakt på små färgavvikelser ex. anser jag att lite inslag av svart i masken och kring läppar som ju är ett tecken på god pigmentering inte skall vara hunden till nackdel.
Tillsist, norrbottenspetsen är en jakthund i första hand och därför kan också en hund som inte har idealfärg få 2:a på utställning bli jaktchampion och självklart vara kvalificerad som avelsdjur. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tapio Kokko

|
Skrivet: Ons Feb 10, 2010 8:16 pm Rubrik: Intresserad... |
|
|
av alla de nobsar, som är jakthundar med storvilt och bristfälliga på färgen och/eller storleken. Kontakt hellre till e-post eller pm.
Tapio |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
snfd
|
Skrivet: Ons Mar 31, 2010 1:02 pm Rubrik: Norrbottenspetsens ursprung |
|
|
Alla hundraser härstammar ju från den kinesiska vargen! En ras´ursprung måste därför alltid hänföras till det land som STARTADE rasförädlingen. Svart norsk älghund har ju flera ursprungshundar som kommer från Kalix, men är likafullt en norsk hundras, eftersom de tog till vara materialet och började förädla det.
Jag såg på SPJ:s hemsida någon som hade skrivit att norrbottenspetsens utgångsmaterial grundade sig på 5 finska importer!!
De första finsk norrbottenspetsarna ställdes ut vid SSF:s riksutställning i Boden 1971 och besiktigades enligt 3-domarsystemet. Då hade det svenska avelsarbetet pågått i 7-8 år! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tapio Kokko

|
Skrivet: Tor Apr 01, 2010 9:07 am Rubrik: Citera: "ursprungshundar som kommer från Kalix |
|
|
Citera: "...flera ursprungshundar som kommer från Kalix..."
Så skriver S. Forsslund.
Vad betyder det... den här främmände hunden? Är det ett spöke? De låter ju lite för konstikt att klara på!
Kokko _________________ Vuosi 2020 on merkityksellinen.
Silloin kumppanimme voi tunnustaa pohjanpystykorvan olevan kuonon mitan edellä muita.
Tavoitteet rehellisesti korkealle!
I am recommend The Sustainable Continuous Cover Forestry - Say: "No for clearcutting"! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Björn T
|
Skrivet: Lör Apr 24, 2010 6:18 pm Rubrik: Färgnoja |
|
|
NOBBSEN ÄR EN JAKTHUNDSRAS OCH SKA SÅ FÖRBLI !
Att ändra rasstandarden som de nu har gjort tror jag inte kommer att gynna rasen. Risken finns nu att den fina statistiken, att ca 97% av alla parningar går genom avelsråden, kommer att ändras och då menar jag inte till det bättre. Vi riskerar att få en delad ras med en jaktlinje och en utställningslinje. Så liten som rasen är tycker jag det vore bättre att lägga krutet på att förfina de jaktliga och anatomiska kvalliteterna än att bry sig om färgerna på en ras som i alla tider haft variationer med tre färger.
Vem/vilka har tagit beslut om att ändra rasstandarden?
Har det varit någon remiss ut till lokalklubbarna eller uppfödarna?
Är det överhuvudtaget någon som fått yttra sig innan beslut togs?
Nä återgå till den tidigare gällande rasstandarden, den slår tillräckligt stark vakt om vår fina jakthundsras.
Björn Thuresson
Raskflons Kennel _________________ SAKO L46 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Per P
|
Skrivet: Lör Apr 24, 2010 7:00 pm Rubrik: Re: Färgnoja |
|
|
| Björn T skrev: | NOBBSEN ÄR EN JAKTHUNDSRAS OCH SKA SÅ FÖRBLI !
Att ändra rasstandarden som de nu har gjort tror jag inte kommer att gynna rasen. Risken finns nu att den fina statistiken, att ca 97% av alla parningar går genom avelsråden, kommer att ändras och då menar jag inte till det bättre. Vi riskerar att få en delad ras med en jaktlinje och en utställningslinje. Så liten som rasen är tycker jag det vore bättre att lägga krutet på att förfina de jaktliga och anatomiska kvalliteterna än att bry sig om färgerna på en ras som i alla tider haft variationer med tre färger.
Vem/vilka har tagit beslut om att ändra rasstandarden?
Har det varit någon remiss ut till lokalklubbarna eller uppfödarna?
Är det överhuvudtaget någon som fått yttra sig innan beslut togs?
Nä återgå till den tidigare gällande rasstandarden, den slår tillräckligt stark vakt om vår fina jakthundsras.
Björn Thuresson
Raskflons Kennel | Jag måste hålla med dig till 110% Björn för att Nobsen är väl naturligtvis en jakthund i fösta hand sen om de är snygga är väl en bonus tycker jag Har en god vän i Malung med en tik vid namnet Raskflons Ronja som är jätteduktig(2 ettor på jaktprov) och garanterat tar sista ettan i höst Själv har jag finnspetsar och där är det ep-tal ,knäleder och tänder som gäller, inte ett dugg vad hundarna uträttat i skogen Vi får hoppas att det blir någon ändring på det hela så att avelsråden tittar på det viktigaste, jakten Mvh Per P Lima |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rappen

Blev medlem: 20 November 2005 Inlägg: 769 Från: Kristineberg (Västerbotten)
|
Skrivet: Lör Apr 24, 2010 8:04 pm Rubrik: |
|
|
Jag måste svara på detta från Björn.
| Citat: | | den fina statistiken, att ca 97% av alla parningar går genom avelsråden |
det var 87% enligt avelskommiten 2009 som gonomfört parningar i samråd med avelsrådet.
| Citat: | Vem/vilka har tagit beslut om att ändra rasstandarden?
|
styrelsen har tagit beslutet, men SKK och Erna-Britt Nordin med Stig B och Tore S som hjälpte henne med framtagande av revideringen.
| Citat: | Har det varit någon remiss ut till lokalklubbarna eller uppfödarna?
|
Nej! det hann vi tyvärr inte, för det blev jäkligt brottom när jag tog över i september, och SKK kom med förslaget att revidera rasstandarden för nobs.
| Citat: | Är det överhuvudtaget någon som fått yttra sig innan beslut togs?
|
Avelsråden
Titta vad stbr skrivit här ovanför varför vi gjorde detta.
Vi såg nobsar i andra länder som inte liknade våra nobsar, så en ändring behövdes, för det är ändå sverige som har ansvaret för rasen.
Tycker personligen att detta med tänder hos finskspetsen, och hur domarna hanterar detta är olyckligare, och hoppas att nuvarande styrelse gör nogot åt detta. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
stbr
|
Skrivet: Sön Apr 25, 2010 9:00 am Rubrik: |
|
|
Nej Björn, den nya rasstandarden kommer inte att störa nobsens utveckling.
Om man läser den gamla rasstandarden skriven -77 finner man följande:
"Idealfärg vit med gula eller rödbruna tecken"
"Alla färger tillåtna"
Och i kommentarerna:
"Enfärgade hundar (även vita) är mindre önskvärda. För den idealfärgade hunden fordras att den vita färgandelen dominerar. För ck-kvalitè fordras även att hunden inte är enfärgad över bålen, fältet måste vara uppbrutet.
Under senare delen av-90 gjorde SKK en standardisering av alla rasstandard och i dessa skulle inga kommentarer finnas utan endast "standardtext" och det innebar att vi fick en allt slappare tolkning av färgerna och inte den tolkning som en gång var tänkt.
Beträffande andra färger har texten ändras från "alla färger tillåtna" till "fläckar i svart någon nyans av viltfärg eller fawn kan tolereras men idealfärger skall alltid eftersträvas" Alltså ändring från tillåten till kan tolereras.
Över tiden har norrbottensspetsens färg blivit allt enhetligare och den enstaka procent som har avvikande färg på tecknen kan aldrig störa rasens framtida utveckling. Men ett är säkert om man tittar bakåt. Hade vi inte skärpt upp kraven på färgerna är jag övertygad om att vi om 30 år haft en pigmentfattig nästan helvit hund. Så var det aldrig tänkt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Tapio Kokko

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
trolla

|
Skrivet: Lör Maj 15, 2010 8:48 am Rubrik: Nobs färger |
|
|
Känner mig tvungen att berätta min historia med anledning av ovanstående diskussioner
Köpte en nobsvalp, ville ha en nobs som hade lika mycket brunt som vitt då jag ville att den skulle synas bra i snön "det bruna" samt skulle synas bra i tidiga höstskogen "det vita". Allt gick bra, sköt den första tuppen vid 10 månaders ålder, sen har det bara löpt på bra med jakten, trots dålig fågeltillgång. Min Nob hittar alltid fågel, men det har inte alltid gått att skjuta. "kanske jag som klantar mig ibland".
Var på utställning 2007, nobsen var unghund, fick en tvåa, inget fel på färgerna!
Var på utställning 2009, fick en tredjeplats med huvudsakligt skäl att det var för lite vitt i pälsen "min nobs har cirka 45% vitt, resten brunt" .
Denna placering blev nu resultatet av den nya rasstandarden!
Jag tycker nu att det blir helt fel att ändra en rasstandard på en jakthundsras så att min nobs "som har champions som föräldrar" blir en "andra klassens utställningshund".
Tyvärr blev resultatet att jag gått ur trädskällarklubben, kommer inte att gå några jaktprov.
Jag skaffade en nobs för att få(fick) en jaktkompis, en mycket social, lydig, lättlärd, super jakthund, inte en utställningshund.
Blev den nya rasstandarden ett lyft för avel av nobs som jakthund? _________________ Värmdö Skärgård/Gäddede Vildmark |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rappen

Blev medlem: 20 November 2005 Inlägg: 769 Från: Kristineberg (Västerbotten)
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|