Gammla reglerna och kull?

Jaktprov, Regler, resultat och dylikt

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Gammla reglerna och kull?

Inläggav Lars » 10 jun 2014 15:47

Gick lite prov med gamla reglerna men dömde inte så minns inte hur man tolkade detta med kull?

Kull räknades väl som tre fåglar men hur och när bedömde man det som kull om hunden inte tog upp nära PG?

Några exempel som kan inträffa på ett förhöstprov
1. Hunden skäller en ungtupp men inga fler fåglar ses eller hörs när man kommer fram på skallet?
2. Hunden skäller misstänkt liten höna när man är inne på skallet hörs en annan höna ocka på sidan av skallet men den ses aldrig?
3. Hunden skäller en ockande höna när man stöter flyger en till på sidan om inga fler fåglar konstateras?
Användarvisningsbild
Lars

Re: Gammla reglerna och kull?

Inläggav stbr » 10 jun 2014 16:50

Gamla reglerna:Alla fåglar som med syn eller hörsel kan artbestämmas räknas. Inte vingslag i fjärran från flygande fågel men däremot en tupp som skär näbb eller höna som ockar räknades med.
Svaret på dina exempel blir då:
1= 1 fågel
2= 2 fåglar
3= 2 fåglar
stbr

Inläggav Rokka » 10 jun 2014 19:23

Intressant,men mina regler är iaf. sådana: ståndskall över 10 minuter,försök komma till skott oavsett om ditt hus brinner,frugan flyr sin kos,ungarna gör revolt! Men det första skottet skall sitta i bröstet :pow:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav kela » 10 jun 2014 19:49

Precis som stbr säger så blir det inte 3 fåglar fören du har konstaterat minst 3 fåglar.
Det var sen det blev riktigt roligt. Du kunde ha 5 skall på 3 konstaterade fåglar UTAN förnyat skall.
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Lars » 10 jun 2014 20:16

Låter enkelt och bra :)
Dagens tolkningsanvisningar är tjockare än regelboken

Men hur kunde man få 5 premiärskall på 3 konstaterande?
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav kela » 10 jun 2014 20:22

Lars skrev:Låter enkelt och bra :)
Dagens tolkningsanvisningar är tjockare än regelboken

Men hur kunde man få 5 premiärskall på 3 konstaterande?

Tja det händer ju rätt ofta att det är flera än 3 fåglar i en kull/flock om då voffen var av den bättre sorten som kunde räkna längre än till 3 så blev det ju så då...
Och om jag säger så här. det var inte bara en gång det var meningsskiljaktigheter på domarkollegiumen om hur saker och ting skulle räknas! :shock:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav kela » 10 jun 2014 20:31

Sen var det ju åt andra hållet också ett tag...
Om hunden skällde på en tjäder 300m framför och domaren stötte 4 fåglar på vägen fram till den skällande hunden och sedan så var det en kull där hunden skällde, vips så har du 7 konstaterade fåglar och ett skall, om då hunden får förnyat 300m längre bort, och klumpfoten trampar upp 3 fåglar/kull till ja då hade man 10 konstaterade och ett skall och ett förnyat.
Så trots att hundan inte hade någon som helst möjlighet att påverka så drog den på sig 10 finnande möjligheter under tiden den gjorde det den var där för att göra... Skälla fågel..! :roll:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav stbr » 10 jun 2014 21:04

Jag vill bara säga att jag varit jpr domare i 20 år och provledare i 15 år med de gamla reglerna
men aldrig någonsin råkat ut för de händelser som Kela varit ut för.
stbr

Inläggav kela » 10 jun 2014 21:24

stbr skrev:Jag vill bara säga att jag varit jpr domare i 20 år och provledare i 15 år med de gamla reglerna
men aldrig någonsin råkat ut för de händelser som Kela varit ut för.

Nä det ska väl jag i ärlighetens namn säga att det har inte jag heller, utan det var en teoretisk beskrivning av vad som var möjligt...
Men 7 fåglar har jag varit med om att fått på protokollet under tiden hunden skällde på en fågel.
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav stbr » 10 jun 2014 22:21

Att ägna tid åt provregler som försvann för många år sedan känns inte speciellt framåtsyftande men en sista
kommentar till vill jag ändå göra. Man talade i de gamla reglerna om kull eller flock och i det hypotetiska fallet
med så mycket fågel på ett begränsat område skulle jag troligen som provledare bedömt allt som en flock
och gett hunden tre fåglar eller finnande möjligheter i protokollet. Provregler hur dom än ser ut kräver alltid
visst mått av sunt förnuft och logiskt tänkande, den som illvilligt vill hitta brister och konstruera mer eller mindre
osannolika händelser då står man sig alltid slätt.
stbr

Inläggav kela » 10 jun 2014 22:35

stbr skrev:Att ägna tid åt provregler som försvann för många år sedan känns inte speciellt framåtsyftande men en sista
kommentar till vill jag ändå göra. Man talade i de gamla reglerna om kull eller flock och i det hypotetiska fallet
med så mycket fågel på ett begränsat område skulle jag troligen som provledare bedömt allt som en flock
och gett hunden tre fåglar eller finnande möjligheter i protokollet. Provregler hur dom än ser ut kräver alltid
visst mått av sunt förnuft och logiskt tänkande, den som illvilligt vill hitta brister och konstruera mer eller mindre
osannolika händelser då står man sig alltid slätt.

Det var väl just därför man tog bort det momentet med kull/flock =3 fåglar, det fanns för mycket utrymme att tolka hit och dit och helt klart var det inte alldeles lyckat alla gånger.
Det fanns en hel del bra delar i dom gamla provreglerna, samtidigt så fanns det också saker som var mindre bra, fågelräknandet och konstaterade fåglar var en sådan tycker jag.

Det är just det där med konstruerade osannolika händelser som man ska ha i åtanke när det kommer till regelverket, är det något jag lärt mig genom alla mina år inom jaktprovsverksamheten så är det just att finns det en chans att det kan hända, ja då kommer det att hända också förr eller senare, då är det bra om det finns klart hur det ska handhas också...
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Lars » 10 jun 2014 22:39

Var mest bara nyfiken hur kullar/flockar bedömdes!

Dagens regler gör det betydligt "enklare" att lyckas med mycket fågel, vilket troligen dem flesta regler gör men man borde fundera runt detta att få regler som till största möjliga mån ger poäng för det beteende man önskar hos den skällande fågelhunden.

Lyssnande är en mycket viktig bit som är svår att spåra via provprotokoll, men den hund som har egenskapen får som regel betalt i andra moment istället. Då den ofta lyckas bättre än medelhunden när fåglarna flyger längre sträckor innan dem träar.
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav kela » 10 jun 2014 22:56

Jo men om man nu ska ta till sig vad som kommit fram i dom studier som gjorts angående jaktprov och avel, bla i finland och även av slu så ska momenten vara enkla att bedöma och ha så brett spann som möjligt, nästan lite av raka motsatsen till vad vi för tillfället gör.

Det finns en rysk studie som behandlar hur och vad som händer om man riktar in sig på att avla på en specifik egenskap och vad man får. Som tex dominicerandet av räv, man avlade helt och enbart på dom tamaste av rävarna hela tiden, på köpet ändrade dom färg, började skälla och lite mera "bieffekter", ganska intressant läsning (tror den finns på nätet också) rävprojektet finns det ett timmeslångt inslag om på tube'n...
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav stbr » 12 jun 2014 13:59

På den tiden när jag var aktiv i lokalklubben var vi noga med att påpeka att jaktprov är ingen tävling.
Målet är att få fram de hundar som har ett för jaktformen ändamålsenligt beteende.
Den som sitter och försöker söka fram osannolika konstruerade händelser som regelverket inte har förutsatt
har tyvärr inte förstått provens ändamål. Dessa händelser kanske inträffar i några promille av alla prov och
det löser man gemensamt med provledaren. Om tolkningen i ett moment av åtta vid dessa få tillfällen skulle
variera kan det aldrig någonsin störa bilden eller det långsiktiga avelsarbetet. För det är väl fortfarande så att
provverksamheten är aveln till gagn som det tidigare hette.
PS Hundar som minns och skäller 5 fåglar ur samma kull finns nog bara i Jämtland har aldrig sett eller hört talas
om detta, skulle vara intressant att få ta del av dessa provprotokoll.
Mer har jag inte att komma med på denna tråd, tack för mig.
stbr

Inläggav kela » 12 jun 2014 17:35

Visst är det helt klart att jpr syfte är att vara ett verktyg för aveln, och egentligen skulle man ju helt kunna skippa det här med poäng och pris också om vi ska vara helt ärliga.
Men sen förstår jag inte alls vart du vill komma? Jaktprovsreglerna ska vara så enkla som möjligt att följa och ju mindre utrymme för feltolkningar och olika bedömningar måste väl vara det man ska sträva efter.

Men nog måste väl du med all din erfarenhet ha varit med om att en hund har skällt på mer än tre fåglar ur en kull/flock?
Personligen har jag skjutit 5 av 9 ur en orrkull, om det nu skulle vara så märkvärdigt...
Bild
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Nästa

Återgå till Jaktprov