Hur bedöms överkänslighet?

Jaktprov, Regler, resultat och dylikt

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Hur bedöms överkänslighet?

Inläggav mrtom » 15 dec 2011 17:05

Har ett par funderingar kring jaktprov..
Vad räknas som överkänslighet? Om det t.e.x luktar starkt under ett träd och det förmodligen sitter en fågel i närheten kan min hund gå och skalla lite grann kring dessa träd och ibland lyckas hon hitta fågeln och då övergår det till fast stånd ibland inte då ger hon sig efter en stund och drar vidare, ger detta minuspoäng?
Sen angående förföljande..
Om jag stöter en fågel vid ansmygning så springer hon en bit lyssnar och fortsätter är borta mellan 2-4 minuter om hon inte hittar den så kommer hon tillbaka, däremot om jag stöter en fågel vid ett stort hygge då springer hon efter en bit sedan står hon och tittar när fågeln flyger så långt man kan se och då följer hon inte efter jag gissar att det blir dåliga poäng om man stöter vid ett hygge då?
Men jag vet inte heller är 2-4 minuter ett dugligt förföljande?
Användarvisningsbild
mrtom

Re: Hur bedöms överkänslighet?

Inläggav kela » 15 dec 2011 17:30

Överkänslighet blir det inte för några enstaka händelser som inte resulterar i någonting utan det renderar oftast i "ej konstaterat", men det är lite beroende på tid också, med då är det lite enkelt förklarat frågan om ett falskskall och då renderar det första i -1p och därefter i -2p.
Om du stöter en fågel vid ansmygning så är det bästa om hunden står kvar vid skallfågeln utan att bry sig om den du stöter, den får dock byta fågel inom kull/flock men det kan påverka lite olika saker beroende på vad som sker :wink:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav mrtom » 15 dec 2011 17:49

Jag var lite otydlig hon står kvar när jag stöter annan fågel vad jag menade var att jag stötte skall fågeln vid ansmygningen.
Användarvisningsbild
mrtom

Inläggav kela » 15 dec 2011 18:04

Oki doki... Det första senariot blir ju bra med förmodligen 9-10p, men man ska i första hand prova att få sträckan och då är det runt 250m som gäller, angående hygget så är risken att det blir lite dåliga poäng ja, men det beror också på storleken på hygget och i sådana fall på hur andra förföljanden har varit.
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav mrtom » 15 dec 2011 18:53

Ok då är jag med. Sträckan måste ju vara lite svårt att mäta tycker det är sällan man lyckas se hunden 250 meter. Det går ju i och försig bra vid myr eller hygge. Nåja då tror jag det ska gå bra på
eventuellt jaktprov.
Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
mrtom

Inläggav kela » 15 dec 2011 19:19

Jo det svårt med sträckan i allmänhet, men då finns tidsbedömningen som ersättning och då är det över 2min som gäller för högsta poäng...
Sedan så är det alltid ett genomsnitt av alla förföljanden under provet som utgör poängen, så har man bra förföljanden så straffas man inte speciellt mycket om något är lite sämre.
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Återgå till Jaktprov