Provregelrevidering 2012

Jaktprov, Regler, resultat och dylikt

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Provregelrevidering 2012

Inläggav Redman » 06 apr 2011 21:56

Nu när vi har bestämt oss för att använda skiten under jaktprov ser jag ingen anledning till att begränsa användandet, snacka om bakåtsträvare.införa en sak som inte skall användas för det den är till för, ja ni man blir snart inte klok på någon längre :shock:
Redman

Inläggav Lars » 06 apr 2011 22:10

Redman skrev:Nu när vi har bestämt oss för att använda skiten under jaktprov ser jag ingen anledning till att begränsa användandet, snacka om bakåtsträvare.införa en sak som inte skall användas för det den är till för, ja ni man blir snart inte klok på någon längre :shock:

Nu hänger jag inte alls med :?
Jag jämför gärna pejlen med bössan bara för att jag har båda med dem i skogen innebär inte att man använder någon av dem på ett sätt som förstör hunden principen är väl densamma med jaktprov.
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Nimrod » 06 apr 2011 22:10

Lars skrev:Jag tycker det bör funderas runt tolkningsanvisningar hur pejl ska användas under prov.
Min personliga uppfattning är att man inte ska tillåtas springa med Astron i näven hela tiden och ett enkelt sätt skulle vara att man tillåts montera antennen 3ggr under provet. Det skulle innebära att domaren kan hålla koll på pejlandet på ett enkelt sätt och utan problem kunna bedöma hundens samarbete.

Är det inte redan inskrivet i det nya att hundföraren ska anmäla till domaren då han vill pejla? Och rimligtvis borde de gamla kraven på att pejlen därimellan ska vara nedstoppad . Och som en domare sa åt mig, när jag packade ner pejlen, -tar du upp den under provet, utan att jag gett tillåtelse -då är provet slut. Enkelt och bra, tycker jag.
Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav chili » 06 apr 2011 22:16

Thomas skrev:Jo, men detta med att folk kan börja att rucka en del på sina principer, för att få åt sig nån extra poäng har jag ju varit inne på förut, i det närmaste i nån tråd, men det gillades ej av alla..och även detta att använda den rätt, har jag också nämnt förr.samma där.. kalla handen...kanske har bättre slagkraft nu då..jag tycker inte den skall användas alls på prov..( orsak.. minsta tjafset.om den missbrukas eller ej.där har vi alla olika åsikter).. sen hur folk gör annars när dom jagar angår ingen..vad är det med folk nuförtiden?? visst borde vi väl klara av att jaga som det alltid har jagats, utan att ha säcken fullproppad av allehanda utrustning och hjälpedel.elle skall vi rekommdenera förstagångsköpare av valp, att först inhandla en pejl, innan dom ens jagat in hunden.. det tipset har jag själv fått, av folk i jämtlandsklubben några gånger..t.o.m. innan hund inhandlats).läser man igenom en del trådar börjar man ju att undra lite smått vart vi är på väg, om det skall börja stranda på att inte den senaste tekniken finns med på jaktturen.. nej, som jag skrev här förut..ett användande av pejl är bra, för att kanske hinna förhindra att hunden blir föda åt örn, varg,m.m.

Thomas!
I min värld är folk ärliga och hederliga, inte såna som överlyckliga skriver på forumet att man tar -poäng för att höja sina chanser till höga poäng i slutändan. Jag tror dessutom att dom biter sig själva i svansen med den tron. Ett hjälpmedel oavsett om det gäller jakt eller prov skall vara just ett hjälpmedel och inget annat. I dag jagar alla med pejl, vi använder moderna vapen, ingen av oss går klädd i vadmal, vi har moderna bekväma kängor under jakten, vi använder kikare, kikarsikten, vi åker bil ut till jaktmarken, dom dagarna är för länge sen förbi när man vandrade i obekväma hemsömmade stövlar, miltals för att få sitt villebråd, kort sagt människan och jakten har utvecklats en hel del de sista 50åren, jag skulle tro att alla nymodigheter har haft samma problem att tampas med som pejlen har just nu, och ände har utvecklingen fortsatt under årens lopp. Jag är gammal som gatan, men ändå tror jag att jag har ett öppnare sinne än många som skriver här, det finns gott om bakåtsträvare överallt i världen. Pejlen har godkännts vid prov av en överväldigande majoritet av lokalklubbarna, låt oss nu ägna skrivandet åt att försöka finna en bra väg att använda den.
Användarvisningsbild
chili

Inläggav Thomas » 06 apr 2011 23:32

Ja.. återigen har vi nu kommit till det stadiet här på forumet, att så fort det dyker upp andra åsikter/tyckanden än vad som gillas av majoriteten, så skall detta strykas "hän" och sådana frågor som.."varför ni tycker det är så viktigt med att få använda pejlen vid jaktprov??""eller.."vad skall pejlen kunna tillföra rasen"?? såna kan vi nu hoppa över.."nu när den är godkänd av de flesta klubbar"...Jag skulle kunna argumentera hela natten, och mer därtill med er om detta med pejlen, men det tjänar inget till,.därför blir detta mitt sista inlägg om detta..."som att slåss mot en väderkvarn" passar bra in här,tydligt är, att detta hjälpmedel är väldigt viktigt för en del, hoppas den inte blir för viktig bara..men det kanske inte spelar någon roll..

Jag må då sända en "eloge" till de lokalklubbar.. bl.a. min egen..( Lappmarken), och de andra, som kämpade emot..finns många uppe i norr som ser nackdelen med detta användande.. man kan ju bara hoppas att fler neråt landet vaknar upp så småningom..vad blir härnäst..
Thomas

Inläggav Redman » 07 apr 2011 06:46

Som sagt har jag svårt att föestå mig på er.För inte så länge sedan kallades jag för bakåtsträvare för att jag ej var för pejlens användade vid jaktprov. Nu sitter samma klientel och bromsar användandet.Ja ni :shock: finns väl ingen som köper en dator som inte har alla knappar.Jag skulle se den som köper bil utan tanklock. nu får ni fan ta er i kragen och säga hur i h..vete ni vill ha det.Pejl eller inte.Det finns inget alternativ. Ja kanske om det endast är domaren som använder sig av den.
Redman

Inläggav Lars » 07 apr 2011 07:30

Jag förstår ändå inte varför vi inte ska använda pejl på ett reglerat sätt för att få ut bästa möjligt av den!
Vi använder tex. hörselkonstaterad markering med ett regelverk det tycker det fungerar skulle vi släppa hörselmarkering helt fritt inser nog dem flesta att det inte skulle vara bra tycker pejl är precis samma sak.

Sedan att vi alla tycker olika är väl bara sunt jag blir inte arg på dem som inte tycker som mig och slutar inte skriva bara för att ni inte byter åsikt, det är just olika åsikter och att diskutera dessa som gör forumet intressant :)
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Redman » 07 apr 2011 08:06

Om man vill få ut mest av pejlen så borde man ju släppa den helt lös. Där jag kommer ifrån så är jag säker (nästan) att den bara skulle användas för att gynna rasen. Och om det nu skulle vara så att någon lyckas med att få någon enstaka poäng extra gör väl det inget för det kommer på lång sikt visa sig att det inte va någon bra hund att ha i avel. Man måste ju kunna lita på folk, gör inte ni det? För där jag kommer ifrån skulle den bara användas för att pejla igen hundar som står och skäller utom hörhåll. Kan inte tänka mig att någon skulle använda den till det den är till för.
Redman

Inläggav Lars » 07 apr 2011 08:30

Tyvärr tror jag inte man kan lita på att moralen räcker för att tänka på rasens bäst när den enskillde startar på prov med sin hund.
Kan man få 75 poäng istället för 72 är det få som tänker på hur detta påverkar rasen men har jag fel här blir jag glad
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Aspås » 07 apr 2011 09:44

Det är därför jag är emot pejl på jaktprov. Om det inte är tillåtet vid proven kommer det att diskvalisera ekipage där hunden är lärt sig att föraren hämtar mig vad jag än sysslar med (uppfostring av förare). Kontaktlösa hundar ska väl fortfarande diskas hoppas jag!
I vardagsjakten är jag stark anhängare av tekniken. Jag vet alltid vad vovven sysslar med och kan agera därefter.
Det är f.. i mig lättare att lungt sitta på en stubbe och dricka kaffe vid en hårt trafikerad väg, när jag vet att kompisen är två km in i skogen, än när jag ska vara orolig för vägen!!
Leve pippin
Användarvisningsbild
Aspås

Inläggav Redman » 07 apr 2011 09:54

Lars inte trodde jag du skulle vara emot teknik. De flesta är ärliga och vill göra det rätta så släpp pejlen fri. Finns det ingen som litar på folk längre. Lars skulle du köpa en smartphone om du bara fick använda den som telefon. Näe va inte bakåtsträvare nu utan häng med det nya nu.
Redman

Inläggav kela » 07 apr 2011 10:59

Jag tycker ju att man ska få använda den fritt och har ju så tyckt hela tiden, allt eller inget är min melodi :wink:
Nu ska man komma ihåg att med fritt menas att det är för att hitta igen en försvunnen hund inget annat, så därför skulle det ju vara intressant att höra.
Hur många har tappat bort en hund på jaktprov? Jag själv har gjort det 1gång och 1gång när vi hörde hunden men pga av terräng så tog det närmare 3timmar att hitta igen hunden m.a.o en ganska ovanlig händelse. Som provledare så har jag varit med om det några gånger under dom år jag hållit på.
Slår jag ihop alltihopa så blir det mellan 7-10 gånger på 25 år skulle jag tro så jag undrar hur stor inverkan det skulle ha haft på rasen som helhet?
Och ska tilläggas dom flesta har även hittats igen inom timmen och därmed fått sitt pris tillgodoräknat, tror det är 2 st som blivit uteslutna..
Dock inte mina egna för det var innan 1timmes regeln... :wink:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Lars » 07 apr 2011 11:24

Redman skrev:Lars inte trodde jag du skulle vara emot teknik. De flesta är ärliga och vill göra det rätta så släpp pejlen fri. Finns det ingen som litar på folk längre. Lars skulle du köpa en smartphone om du bara fick använda den som telefon. Näe va inte bakåtsträvare nu utan häng med det nya nu.

Jag är inte emot teknik men har svårt att jämföra en finne med en smartphone.
Om vi ska lita på att alla är ärliga och hänga med i tekniken kan väl ägaren fylla i jaktprovsprotokollet själv och bara maila in det snacka om enkelt :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Redman » 07 apr 2011 11:50

Det blir till nästa revidering :mrgreen:
Redman

Inläggav kaptenröding » 09 apr 2011 20:14

Det var ju det jag skrev innan riksårsmötet då det gäller pejl allt eller inget för dommarna ska inte behöva vara poliser också.
Kul att se Kela att vi tycker lika i någon fråga iaf :D
22winmag
kaptenröding

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktprov