Jakthysteri 2018

Allmänt forum om allt.

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Jakthysteri 2018

Inläggav kela » 30 aug 2018 11:56

Jag har ju varit ovanligt social idag, så mina bravader och kanske framförallt Jaris kan ni läsa om under 2019 i Allt om jakt&vapen...
Blev även en film som kommer samtidigt, om nu någon känner för ett gott skratt med husse i huvudrollen.... :shock:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav jocke » 31 aug 2018 19:04

Det ska bli kul att läsa och se :mrgreen: :pow:
jocke

Inläggav Pelle » 01 sep 2018 15:58

Efter att husse vaknat lite sent, först vid 7-tiden så kom vi iväg lite sent till jakten idag och kunde släppa lös vilddjuret först vid 10. Ett strålande väder med sol, kall morgon men rätt varmt fram på dan.
5 minuter efter släpp satte första skallet igång. Tätt och fint och lät som om hon hade full kontroll på pippin Sikta! Smög in på skallet och mötte en brydd jättehare :shock: som också smög men åt andra hållet. Verkade ha störts av skällandet i morgonkaffet. Sikta markerade med självklarhet en tall där det också satt en unghöna som husse glatt pangade ner och stoppade i säcken. Börjar ju bra det här! 8-)

Sikta ut på sök igen, höll sig inom 100 meter med snäva slag, korsade en myr och gick ut till 150-200 meter, vinklade åt höger och så nytt skall. Ockande höna kunde jag konstatera från 85 meter efter lite smygande. Hon lossnade dock innan jag hunnit komma till skott och flyttade närmare mig. Skallet ljöd igen över nejden efter Sikta åter funnit henne. Nästan genast kom en höna ockande, utflygande från samma trädgrupp där Sikta skällde och jag tog för givet att det var Skallhönan som nu flydde långt över myren. Sikta skällde dock vidare på samma ställe som tidigare. Trodde då att hon skällde på tomt träd och gick fram för att få slut på musiken. Ut från Siktas träd flyger skallhönan! Att man aldrig lär sig att lita på hunden….rätt gånger :)
Efter det smögs bort en höna… nä 2 hönor, bommades på tupp på petavstånd ock tramades upp mängder med ripor och nån kull med tjäder. En trevlig dag i skogen trots allt. Idag hade hon en av de bättre dagarna med goda markeringar och återfinnanden. Bra sök och hyfsat med fågel. Vi tränar vidare! :pow:
Bilagor
P10006541.jpg
P10006541.jpg (250.92 KiB) Visad 88 gånger
Användarvisningsbild
Pelle

Föregående

Återgå till För allt om allt