hormon spöken?

För er som vill diskutera norrbottenspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

hormon spöken?

Inläggav soldout » 14 sep 2015 21:35

Hej!
Har en nobs tik på 6.5 år,
Gjorde en kastraktion på henne i slutet av juni pga av begynnande cancer.
Frågade vet hur de skulle bli med jakten detta år och hon sa att om du låter hunden vila fram till jaktstart så ska de inte vara några bekymmer.
Så med andra ord hade jag en hund i riktigt dålig kondition när de brakade låss den 25. Men nu så verkar konditionen vara hyffsad men ja känner inte riktigt igen hunden.
Vissa dagar jagar hon helt okej för att nästa dag inte alls funka. Hon kan rota i löpor i evigheter. Har missat mina bakspår nån gång. Som att inte nosen inte riktigt funkar. Ibland lägger hon nästan helt av och är bara runt benen på mig.
Var själv inne på noskvalster men ser inga symptom alls. Började fundera om de kan vara hormonerna som spökar?
Någon som har egna erfarenheter eller förslag?
Kan tillläggas att veterinären inte trodde på kvalster när de inte fanns några som helst symptom. Och när dessutom hustruns hund inte heller visar symptom. Och hon spårar några gånger i veckan så där skulle de uppmärksammas omgående.
Vore tacksam för lite förslag.
Och skitjakt på er alla!
/Fredrik
soldout

Re: hormon spöken?

Inläggav Pötbo » 15 sep 2015 06:12

Hej
Ta prover för struma.
Pötbo

Inläggav kela » 15 sep 2015 11:38

Nu är det trots allt inte så jätteofta hundar får noskvalster men när dom får det så verkar symtomen va väldigt olika, just det där med att hon missar dina bakspår är trots allt ett av dom vanligaste felen vid noskvalster som jag förstått det, annars så kan dom funka ganska normalt under stora perioder beroende på hur mycket dom anstränger sig.
Jag skulle nog valt att få veterinär att göra en ordentlig koll mot noskvalster som steg ett...
Att dom "inte trodde" låter väldigt lättvindligt, sånt ska/kan dom kontrollera om dom inte har nåt annat att komma med om dom är seriösa.
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav soldout » 15 sep 2015 12:20

Ska åka upp till stugan idag för att jaga i 2 dagar. Visar det sig att hon fortfarande beteer sig konstigt så åker jag till veterinären för en grundligare koll. Tror själv inte riktigt på noskvalster utan mer på en otränad hund men massa hormoner i omlopp. Tänkte att de kanske kan vara fler här som har upplevt samma efter en kastraktion?
Besvärligt de här med djur när dom inte kan tala för sig..
soldout

Inläggav soldout » 18 sep 2015 10:05

Vart ett släpp tisdag morgon. Började med att hunden kom tillbaka efter ett sök och passerade mig på ca 30m i väldigt gles tallskog. Såg att något rörde sig i tallen hon just sprang under. Och mycket riktigt där satt de en tjäder höna helt synlig mitt på en kvist. Inte en tillstymmelse till reaktion av hunden. Tänkte att de här funkar inte så ja började gå tillbaka mot bilen. Såg då att hon rotade i en löpa. Så ja satte mig ner och tog fram kaffetermosen. Hon jobbade på i ett område på ca 100x100m i ca 30min tillslut vart nog tuppen less allt spring och startade från backen ca 5 m från hunden. =/
Så igår vart de ett veterinärbesök och en kur stronghold som första åtgärd.
Håller tummarna att de gör susen och att de inte är något annat som spökar.
soldout

Inläggav Pötbo » 24 okt 2015 20:46

Det du biskriver stämmer på struma.
Ta ett blodprov så kan du uteslutta många sjukdommar.
Det är mycket bätre att att uttesluta sjukdommar än att behandla på må få för hunden.
Att ge hunden en massa saker som den inte behöver är inte bra om man har en som är sjuk.
Det är bättre att letta felet.
Pötbo

Inläggav soldout » 24 okt 2015 21:27

Tänkte ja kunde uppdatera läget. Var till veterinären där de togs alla möjliga prover och allmänna tillståndet kollades. Dom hittade ingenting så en kur stronghold vart rekommendationen att testa som ett första steg. En veckas vila och en behandling senare så släppte jag en helt ny hund i skogen. Var som natt och dag. Trots skral fågeltillgång så lär ja komma ihåg den här hösten som en av dom bästa. Har nu en hund som aldrig har jagat bättre. Skönt att de inte var nått allvarligare!
soldout

Inläggav Enzo » 27 okt 2015 23:42

Skönt att det gick bra!

Jag har en hund som verkar behöva återkommande behandlingar med Stronghold.
Tidigare hade jag tre hundar, men har fått tagit bort de två äldsta under vintern och har nu bara valpen på sex år kvar.
Tänkte att det då inte skulle finnas något som gör att noskvalster kommer tillbaka, men det verkar tyvärr som att han tappar prestanda ca en månad efter behandlingen.

Har gett full kur men känslan är att söket och motorn minskar efter ett tag.
Någon som har tips på vad det kan vara? Kan katter vara smittobärare?
Användarvisningsbild
Enzo

Återgå till Norrbottenspets