Köpa norrbottenspetsvalp

För er som vill diskutera norrbottenspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Köpa norrbottenspetsvalp

Inläggav Sveea » 05 maj 2013 16:45

Hej!

Jag känner att jag är kanske är ute i lite väl god tid men jag har hört att det är rätt svårt att få tag i en norrbottenspetsvalp så jag tänkte i alla fall kolla om man kan få några bra tips. Planen är väl att jag vill ha en valp våren 2014, men jag känner att det är viktigt att jag hittar rätt valp och vill gärna börja fundera redan nu.

Jag har haft hundar hela mitt liv, vi föder även upp jämthundar och jag har haft ett ganska stort antal valpar. Hela den rörelsen finns hos min pappa och jag känner mig nu redo att skaffa en egen hund. Jag har funderat och donat väldigt mycket och kommit fram till att jag är otroligt sugen på en skällande fågelhund, och då blev valet hyfsat lätt eftersom vi hade norrbottenspets när jag var barn.

Vi har 8000 hektar att jaga på där hemma och jag får även jaga på lite andra ställen.

Det som är mitt problem är att jag har varit med väldigt lite under just fågeljakt, men det tänkte jag ta igen denna höst och följa med bekanta som har otroligt mycket mer erfarenhet än mig. Utöver detta har jag både en mor och en far som har jagat fågel tidigare så jag har otroligt mycket stöd hemifrån och alla i min närhet stöttar mitt val att köpa valp.

Det jag är lite orolig över är att jag troligen inte kommer kunna ha valpen hos mig på heltid förrän den kan stå i hundbur över en hel arbetsdag, men detta är inte ett jättestort problem eftersom jag har både pojkvän som går skift och är hemma skumma tidpunkter då jag är på jobbet. Sen så har jag som sagt föräldrar som har mer tid än mig och kan ta valpen under perioderna då det inte fungerar.

Nu kanske jag har ett bättre boende om ett år då det är aktuellt men det jag undrar mest över är hur sugna folk är på att sälja iväg valpar till folk som bor i lägenhet? Jag vet precis hur mycket stimulans en jakthund behöver och har funderat över detta länge innan jag bestämt mig att skaffa en valp, väntar även till nästa sommar då jag måste ha ledigt för att vi ska ha föl vilket innebär mycket hemmatid med djuren.

Finns det något speciellt jag ska tänka på när jag skaffar valp och vilket sätt är lättast att gå till väga på? Jag känner att det är viktigt att det blir rätt valp, snarare än att jag får den så fort som möjligt. Angående jaktprov och utställningar så tycker jag att det är viktigt och kul att hålla på med, kanske lite för att vi själv har en kennel och man kan bli rätt besviken när väldigt duktiga uppfödningar aldrig kommer iväg på jaktprov och förblir omeriterade trots att de är duktiga.
Sveea

Re: Köpa norrbottenspetsvalp

Inläggav fredde_72 » 05 maj 2013 20:15

Känner instinktivt att ditt val är nära nog 100% rätt... dock verkar det som om du inte förstått att trädskällare är röda till färgen C(=

/fredde
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tajgans Koira, Skallkung eller inte... tiden får utvisa!
Användarvisningsbild
fredde_72

Inläggav Toobman » 05 maj 2013 22:51

Jag envisas med att rekommendera att man ringer till olika uppfödare och hör sig för och presentera sig.
Nu har jag förvisso aldrig sålt valpar själv utan bara köpt, så uppfödarna kanske tycker det är drygt om det ringer
mycket folk :roll: Men den taktiken har åtminstone fungerat för mig.
Toobman

Inläggav Robbis » 08 maj 2013 09:25

Jag har precis gjort din resa, har en 13 veckors Tik hemma nu.

Jag ringde runt till de uppfödare jag var intresserad av och presenterade mig, berättade vem jag är, vilka jaktmarker jag har och mina ambitioner med hunden.
Jag fick bra kontakt med ett flertal uppfödare men det tog ett tag innan jag hittade en valp med tillräckligt bra meriter.

Under tiden du letar valp så ska du försöka jaga så mycket som möjligt med trädskällare, det kommer att hjälpa både dig och hunden när den kommer.
Det är bra att du är inställd på att det kommer att ta ett tag, för det kommer det förmodligen att göra, och bli inte för ivrig och ta en hund som inte känns helt rätt.

Lycka till!
//R
Robbis

Återgå till Norrbottenspets