Fråga om foder

För er som vill diskutera norrbottenspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Fråga om foder

Inläggav Robbis » 26 mar 2013 17:12

Ny på forumet, så detta får bli mitt första inlägg :)

Jag ska hämta min Nobs-tik på lördag och tänkte kolla vilket foder ni kört med till era hundar.
Valpen är uppfödd på Doggy valpfoder så det blir väl att fortsätta med det inledningsvis.

Eftersom att jag nästan uteslutande kört med Robur till min förra hund (Labbe) så undrar jag om det finns någon på forat med erfarenhet av Doggy? Är det ett ok foder eller finns det bättre?

//Robert
Robbis

Re: Fråga om foder

Inläggav seww » 26 mar 2013 19:44

Hej och välkommen till den bästa klubben, Norrbottenspets!

Jag fick också med Doggy Junior med min valp men vi började ganska snabbt med annat foder, vi kör nu enbart med Halla Aktiv/Medium torrfoder.
Fick det tipset av en kusin som är polis, tydligen kör hundpatrullerna med Halla och det ska vara bra och ge dem fina pälsar. Min andra hund, en Akita tik, har fått mindre problem som vi tror beror på fodret. Hon brukade klia sig hela tiden och det har hon helt slutat med!

Men jag vet att många här på forumet kör med färskfoder som funkar osv, så det gäller väl att hitta nåt som din hund tycker om och mår bra av. De billigaste fodren ska man kanske hålla sig undan...
Användarvisningsbild
seww

Inläggav Robbis » 26 mar 2013 19:48

Tack och bock!

//R
Robbis

Inläggav kela » 26 mar 2013 20:10

seww skrev:Hej och välkommen till den bästa klubben, Norrbottenspets!

Jag fick också med Doggy Junior med min valp men vi började ganska snabbt med annat foder, vi kör nu enbart med Halla Aktiv/Medium torrfoder.
Fick det tipset av en kusin som är polis, tydligen kör hundpatrullerna med Halla och det ska vara bra och ge dem fina pälsar. Min andra hund, en Akita tik, har fått mindre problem som vi tror beror på fodret. Hon brukade klia sig hela tiden och det har hon helt slutat med!

Men jag vet att många här på forumet kör med färskfoder som funkar osv, så det gäller väl att hitta nåt som din hund tycker om och mår bra av. De billigaste fodren ska man kanske hålla sig undan...

Ja det viktiga är att hunden mår bra av fodret. Fast att hålla sig undan dom billigaste fodren är nog en sanning med ett stort undantag, nämligen färskfoder! :wink:
Dom billigaste torrfodren tror jag är mest skit även om det säkert kan fungera det med för vissa, men drar vi det ett snäpp till så är ju som regel färskfodren betydligt billigare än även dom billiga torrfodren, och jag vill nog påstå att färskfoder slår alla dom andra fodren när det kommer till kritan, men problemet med det är ju hanteringen, det krävs rätt planering för att föda hundarna med färskfoder. Men priset är ju rent av löjligt i jämförelse med torrfoder. Jag betalar drygt 800 riksdaler för 100kg, men jag känner ju en hel del draghundstokar och dom köper för runt 5.50kr kg och då är det foder för hårt arbetande voffar... Så visst finns det en hel del alternativ om man vill :roll: :wink:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Robbis » 26 mar 2013 20:19

Jag är i första hand inte ute efter att spara pengar utan att hitta ett bra foder.
Av någon anledning som jag inte kan förklara så har jag dåliga vibbar av Doggy, men jag har haft fel förr.

Doggy verkar användas av flera nöjda spetsägare har jag noterat.
//Robert
Robbis

Inläggav chili » 26 mar 2013 20:24

Jag har fodrat med Fodax färskfoder i ett antal år, hundarna mår jättebra, är fina i hull och pälsar, håller kondisen bra. Enda problemet är att man får väga maten noga annars förvandlas dom till fläskmonster. Problemet med färskfoder är ju om man ska ligga ute längre tid utan tillgång till frys, men Fodax har ett färsfoder som inte behöver frysas, har dock inte provat det då jag har frys med mig på jaktturerna.
Användarvisningsbild
chili

Inläggav chili » 26 mar 2013 20:27

Robbis skrev:Jag är i första hand inte ute efter att spara pengar utan att hitta ett bra foder.
Av någon anledning som jag inte kan förklara så har jag dåliga vibbar av Doggy, men jag har haft fel förr.

Doggy verkar användas av flera nöjda spetsägare har jag noterat.
//Robert

Doggy är med marginal det sista jag skulle ge mina hundar, har skurat allt för många diareer från väggar och golv i hundhuset när jag provade eländet en gång.
Användarvisningsbild
chili

Inläggav seww » 27 mar 2013 11:32

Färskfoder är helt klart intressant men det är som sagt svårt med hanteringen.

Speciellt för jägare som jagar lite högvilt också, frysarna räcker inte till med allt kött! 8-) 8-)
Användarvisningsbild
seww

Inläggav fredde_72 » 27 mar 2013 12:22

Eukanuba medium breed puppy från 8v. Funkar kanon, bra i avföringen, pälsen fin, andedräkten fin.... det i kombination med jägare/uppfödare kortet som gör att man kan köpa 20 kg's säckar med var 6:e gratis. Hamnar på 670:-/säck.

/fredde
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tajgans Koira, Skallkung eller inte... tiden får utvisa!
Användarvisningsbild
fredde_72

Inläggav Ull » 27 mar 2013 12:37

Den eviga frågan om foder...?
Vilken typ av föda är hundarna designade för?
Kan det vara spannmål och andra kolhydrater?
Nja, skulle inte tro det.
Fett och protein är nog mer nära deras natur, men någonstans har jag läst att dom har viss, om än begränsad, förmåga att spjälka kolhydrater också.
Om våra hundar får leva på kolhydratrik kost så torde frekvensen av diabetes och övervikt öka rätt märkbart. Hur är det med den saken?

Enkelt uttryckt så borde våra hundar få äta kött, fett och inälvor, ja hela djur helt enkelt. Det foder som kommer närmast är väl färskfodren, typ Foodax och liknande. Kanske finns det torrfoder med samma bas också. Någon som vet?

Lycka till med valpen.
Vänstervriden humanist och Västra Vännforsare med mycket Nobs, lust, tid och jakt
Ull

Inläggav kela » 27 mar 2013 13:07

Ecodogfood som jag kör med är enbart kött och inälvor brosk blandat i lagom mängd.
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Aspås » 27 mar 2013 19:16

har aldrig funderat så mycket på foder. Hundarna har alltid fri tillgång till torrfoder, fylls på så snart någon ser att skålen är tom. Huvudfodret måste nog betecknas som färskfoder, De blir serverade resterna av familjens mat. Har aldrig med mig speciell hundmat på jaktturer. Beräknar bara en person till i maten sedan delar vi broderligt.
Leve pippin
Användarvisningsbild
Aspås

Återgå till Norrbottenspets