En finne i vitt

För er som vill diskutera norrbottenspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

En finne i vitt

Inläggav Kocken » 28 sep 2012 07:45

Efter många stolpe ut i år har den första fågeln ramlat för Tundra en liten orrkyckling.
Tundra är precis ett år i dagarna och hämtad från Finland hennes stamtavla: [url] http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSuku ... kupolvet=5
[/url]
tundra.jpg
tundra.jpg (114.74 KiB) Visad 3427 gånger
Kocken

Re: En finne i vitt

Inläggav seww » 28 sep 2012 07:50

Kul! Grattis!!
Användarvisningsbild
seww

Inläggav kela » 28 sep 2012 08:42

Jättekul... Grattis!
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Pelle » 28 sep 2012 19:39

Grattis! Första fågeln är en riktig höjdare :D I vilka trakter härjar du?
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav mrtom » 28 sep 2012 23:18

Första fågeln man skjuter för hunden glömmer man aldrig! Ett riktigt lyckorus :D
Grattis!
Användarvisningsbild
mrtom

Inläggav Kocken » 29 sep 2012 16:12

Pelle skrev:Grattis! Första fågeln är en riktig höjdare :D I vilka trakter härjar du?

Är Luleå bo. Men jagar mest kring Gällivare och på statens ovanför Jokkmokk.
Tundra är min fjärde Norrbottenspets, den första från Finland. De tre andra har kommit från Västerbotten, just nu har jag Tundra och en tik till som är 9 år. Hon är riktigt bra i skogen, fast hon har tyvärr fått stå ganska mycket i år, eftersom unghunden har prioriterats. Men det har ändå blivit några fåglar i år för henne.
Kocken

Inläggav Ikusapa » 29 sep 2012 17:47

Är Luleå bo. Men jagar mest kring Gällivare och på statens ovanför Jokkmokk.
Tundra är min fjärde Norrbottenspets, den första från Finland. De tre andra har kommit från Västerbotten, just nu har jag Tundra och en tik till som är 9 år. Hon är riktigt bra i skogen, fast hon har tyvärr fått stå ganska mycket i år, eftersom unghunden har prioriterats. Men det har ändå blivit några fåglar i år för henne.[/quote]

Jag jagar på Gällivare Allmänning där det är alltför mycket skitskog . Har funderat på Jokkmokk ett tag men inte fått fingrarna ur.. vad tycker du om Jokkmokk?
" En jävligt dåligt jaktdag är fortfarande bättre än en jävligt bra arbetsdag"
Ikusapa

Inläggav Kocken » 07 okt 2012 09:24

Ikusapa skrev:Jag jagar på Gällivare Allmänning där det är alltför mycket skitskog . Har funderat på Jokkmokk ett tag men inte fått fingrarna ur.. vad tycker du om Jokkmokk?

Jag har jagat mest mellan Kvikkjokk ochTjåmotis. Det finns en del riktiga pärlor där, med riktig skog och en del fågel även dåliga år. Man brukar hitta mest fågel på senhösten när det kommit snö uppe på fjällen.

Var och jagade kring Gällivare tisdag och onsdag förra veckan och det har börjat komma upp en del fågel från blötan. Hittade till och med några större kullar av både tjäder och orre. Tyvärr blev det bara stolpe ut, men de finns där i alla fall så förr eller senare kommer nästa för unghunden.
Kocken

Inläggav Ikusapa » 07 okt 2012 15:10

Kocken skrev:
Ikusapa skrev:Jag jagar på Gällivare Allmänning där det är alltför mycket skitskog . Har funderat på Jokkmokk ett tag men inte fått fingrarna ur.. vad tycker du om Jokkmokk?

Jag har jagat mest mellan Kvikkjokk ochTjåmotis. Det finns en del riktiga pärlor där, med riktig skog och en del fågel även dåliga år. Man brukar hitta mest fågel på senhösten när det kommit snö uppe på fjällen.

Var och jagade kring Gällivare tisdag och onsdag förra veckan och det har börjat komma upp en del fågel från blötan. Hittade till och med några större kullar av både tjäder och orre. Tyvärr blev det bara stolpe ut, men de finns där i alla fall så förr eller senare kommer nästa för unghunden.

Nær jag kommer hem från jobbet ska jag ta en tur mot Nattavaara och æven førsøka hinna testa på Jokkmokk, Jag jagar en del kring Luleå men fågeltillgången æa væl sisådær
" En jävligt dåligt jaktdag är fortfarande bättre än en jävligt bra arbetsdag"
Ikusapa

Återgå till Norrbottenspets