Uppfostran

För er som vill diskutera norrbottenspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Uppfostran

Inläggav Ludde » 23 jun 2012 12:27

Hej Nobs-vänner!
Nu har Ludde varit hemma i 3 veckor och allt har fungerat bra, men.
Har börjat bita (hugga) i mina händer. Fötterna har sluta bita på, men händerna
är det alltid ett bråk om... Har någon ett BRA tips?
Användarvisningsbild
Ludde

Re: Uppfostran

Inläggav Rickard » 23 jun 2012 12:48

Knäpp på näsan och ett -Nej! Beröm när han låter bli och belöna med en sån repknut eller nåt annat "tuggvänligt" och lite lek med den ... Skulle jag ha gjort ...
Hoppas på framgång och att du slipper plåster :D
Rickard
Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rappen » 23 jun 2012 14:02

Bit tillbaka i örat :lol:
Brukar fungera bra. :D
Användarvisningsbild
Rappen

Inläggav Rickard » 06 jul 2012 23:08

Hur har det gått ?
Nyfiken Rickard :?:
Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Ludde » 07 jul 2012 08:33

Si så där, han lyssnar när man höjer rösten, men småbiter fortfarande...
Ska försöka med blomsprutan (i nödfall).
Användarvisningsbild
Ludde

Inläggav gaston » 07 jul 2012 10:23

Följ Rappens råd, bit tillbaka. :)
// gAsToN
Användarvisningsbild
gaston

Inläggav Nylonqueen » 07 jul 2012 16:31

Har även vi samma problem med Coffy som blir 7 månader den 13 juli. Fast han vill inte bara bita i händerna, han vill bita i ALLT i alla fall om han måste vara inomhus. Han vill helst vara ute hela tiden om han själv fick bestämma. Inne biter han i våra händer, biter i filtar, mattor, tar vedträn ja i princip det mesta. Tjurigare och envisare hund än Coffy tror jag man får leta efter. Nu har vi köpt oss ett hus ute på landet och håller på att flytta för fullt. Det gick helt inte att bo kvar i lägenheten.
http://katticke.blogspot.se/2012/07/marodoren.html
Matte med två nobsar i sängen!
Användarvisningsbild
Nylonqueen

Inläggav wille » 07 jul 2012 19:07

då våran vovve växte upp gav vi henne mängder(ganska mycke) ben, och de verkar ha funkat bra. hon har bara bitit på benen och aldrig på något annat:)
wille

Inläggav kela » 07 jul 2012 21:58

Nylonqueen skrev:Har även vi samma problem med Coffy som blir 7 månader den 13 juli. Fast han vill inte bara bita i händerna, han vill bita i ALLT i alla fall om han måste vara inomhus. Han vill helst vara ute hela tiden om han själv fick bestämma. Inne biter han i våra händer, biter i filtar, mattor, tar vedträn ja i princip det mesta. Tjurigare och envisare hund än Coffy tror jag man får leta efter. Nu har vi köpt oss ett hus ute på landet och håller på att flytta för fullt. Det gick helt inte att bo kvar i lägenheten.
http://katticke.blogspot.se/2012/07/marodoren.html

Haha... Om ni bara visste, ni har det ganska bra ändå ni...!!!!
Den dagen jag kilar vidare så är det nog bara för mina efterblivna ( :lol: ) att elda upp huset... Hundarna har satt sina spår, framför allt en tik, som i princip åt upp halva huset både golv och väggar, samt en hane blev så sur när han blev lämnad hemma under jakt så han åt upp en halv dörr med tillhörande tröskel samt att han åt upp träet på fönsterspröjsen och halva karmen :shock:
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Pötbo » 08 jul 2012 09:38

En hane som vi hade tidigare måste man öppna alla dörrar för innan man åkte hemifrån. han åt sig rakt igenom alla som var stängda men var dom öppna gick det bra.
En tik som jag har kommer från bäver kullen som vi kallar dom och när jag var på jaktprov och dömde en annan hund.
Så passade hon på att öppna väskan som jag hade med mej och ta fram min rakaparat och den monterade hon ner i minsta del å gud så många smådelar det är i en rakaparat.
Vid två andra gånger så har hon slitit upp en korkmatta och hur kan dom få tag om en korkmatta som är limmad mitt på golvet??
EN annan tik som jag skulle prova att ta ben ifrån när hon var 12v så bet hon mej med blod vite som föld. Men nu är det bara när vi har gästjägare med oss som tror att det är deras fåglar bara för att dom har hållit i bössan. Men ack vad fel dom har för här häller 5 meters gräns. Men ändå så är hon mycket bättre än sin mormor som var helt galen när det fanns en fågel med i bilden.
Men det är ingen fara för dom brukar lungna ner sig vid en 7 års ålder :P
Pötbo

Inläggav Sofiaaa » 08 jul 2012 22:48

Jag måste bara kommentera på kring det några skriver kring att bita sina hundar i öronen...
Jag förstår inte alls vad man vill signalera med detta och jag tänker att det är ett märkligt sätt att försöka visa på ett ledarskap över sin hund. Min erfarenhet är att det skadar alliansen som du får tillsammans med din hund och får istället en hund som är rädd för sin husse/matte. En rädd hund är aldrig en bra hund. Att jobba men människan för att arbetet är baserat obehag eller rädsla och hot och inte för att hunden tycker att det är värt och kul anser jag är en bortkastad förmåga hos våra hundar. En god allians med sin hund, där relationen är trygg och ömsesidig lockar fram den mest positiva arbetsviljan vilket leder till en bra jakthund (där man arbetar i team). Nobsen är också en erkänt mjuk ras att hantera.
Precis som människobarn stoppar hundar saker i munnen och testar sina tänder varpå människors fingrar och tår kan vara populära föremål. Detta beteende försvinner tillsynes snabbt och ett ”aj” (utan att dra bort handen) och belöna med beröm om hunden går undan/släpper handen är ett bra mycket enklare sätt att träna bort handbitning. Att sedan nobsar är GALNA i att operera allt från gosedjur, kläder, plastsaker mm är en annan femma, det är ju inte det ursprungsfrågan handlade om. Det finns väldigt få, om inte obefintliga, tikar som inte i första hand ignorerar sina valpar för att lära dem ”hyfs”. Att därför vända sig snabbt och gå därifrån (ignorera valpen) är också ett bättre sätt, i mina ögon, att träna hunden.
Jag kan för allt i världen inte förstå sig på detta med att bita en hund i örat. Jag tror inte alls att valpen förstår att denne gör något som är fel utan uppfattar snarare ”varför ska husse/matte bete sig sådär obehagligt”. All typ av bestraffning/korrigering bör också vara extremt kort och komma precis när hunden gör fel. Hur ska man snabbt börja sig ned, på sekunden att bita jycken i örat?
Jag har förr hört många som hävdar att handbitning är ett dominansbeteende... De som skulle påstå att en valp på 12 veckor exempelvis skulle utöva någon sorts dominans på sin ägare, genom att bita på dem, anser jag är dumheter. Åter igen, sätt mognaden, intellektet på en 12 veckors valp i relation till en människobaby till exempel, så blir det ju ganska dumt. Det kliar i tänderna och valpen upptäcker världen genom att smaka, bita och orientera sig med munnen. Det är inte konstigt alls.
Slutligen, alla hundar är individer och även om det finns mycket likheter inom vår älskade ras så skiljer sig hundarna i både temperament och trygghet. Jag tycker det är fel att ge ett råd att bita en hund i örat när man inte vet alls hur hundens mentala tillstånd är.
Jag tänker att din hund snart kommer att sluta vara ute efter dina händer och fötter. Det faller sig naturligt då den växer. Finn glädjen över att hitta ett glatt, tryggt och tydligt samarbete med din hund! Så tänker jag.
Sofiaaa

Inläggav Ludde » 09 jul 2012 10:57

Kloka ord Sofia. Man märker att Ludde mer och mer lyssnar på -Nej.
Användarvisningsbild
Ludde

Inläggav malteume » 14 mar 2013 10:14

Hur har det gått?
malteume

Inläggav Ludde » 19 mar 2013 19:45

Jo tack, ganska bra. Allt som är mjukt, koppel och handskar verkar fortfarande tillåtet, enligt hunden... Men det är nog bara att kämpa på... Att inte dra i kopplet är prioträning just nu!
Användarvisningsbild
Ludde

Inläggav seww » 21 mar 2013 16:08

Ludde skrev:Jo tack, ganska bra. Allt som är mjukt, koppel och handskar verkar fortfarande tillåtet, enligt hunden... Men det är nog bara att kämpa på... Att inte dra i kopplet är prioträning just nu!

Hehe jag har samma problem.
Fast att bita handskar gör Bundy enbart med matte, för att hon tillåter det. Han verkar också ha blivit kär i hennes navel... Ganska sjukt ska ni veta :)

Att inte dra i kopplet, kämpar vi också med. Köpte ett retrieverkoppel och började träna fot på allvar, har gjort stor förändring. Nu har jag dock slöat till och inte orkat vara ute med han och träna, vilket är synd. Målet är att han ska kunna fot utan koppel.

Ett annat problem vi har är att han börjat smita från mig. Får han syn på något eller hör något intressant då sticker han. Skäller och springer som en idiot fram till objektet. Svårt att straffa han då han kommer tillbaka efter en stund. Hinner aldrig få tag på nacken innan han sticker... Långlina är väl en lösning...

Kämpa på!
Användarvisningsbild
seww

Återgå till Norrbottenspets