En "rädd" Valp!!

För er som vill diskutera norrbottenspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

En "rädd" Valp!!

Inläggav Roger M » 14 apr 2012 18:37

Hej alla där ute.
Har ett litet problem. Min 4 månaders nobstik är hyperrädd att tas i. Det går inte att ta om henne. Att bara hålla i henne är otroligt jobbigt för henne.
Historia. Vi fick hem henne som brukligt vid 8v ålder det fungerade perfekt utom att man fick inte ta i henne för hårt då skrek hon som jag stuckit kniven i henne.
Men vi fick ta i henne mer och mer, vi klippte lite klor m.m. Men sedan blev damen c;a 12v och dags för spruta nr. 2 då brakade helvetet lös. Hos veterinären som
var lugn blev det ett sagolikt liv (folk i väntrummet trodde vi stack kniven i henne så skrek hon) detta bara för en spruta. Men vi höll fast henne när det skedde.
Efter det får vi inte hålla i henne alls. Kan sägas hon är helt underbar nobsvalp för övrigt. Har nu jobbat som bara den att försöka få förtroende och att ha henne nära
det går bra när hon i sin takt får komma upp i famn. Men du får inte hålla om henne. Mycket jobbigt är det. Hon är inte rädd för något annat. Vi får nu inte röra hennes
fötter så kloklippning är otänkbart. Har kontaktat en proffs på detta som skall hjälpa mig med detta.
Efter att ha pratat med uppfödaren så visade det sig att när man satt in chippet så gick det inget bra. det var tydligen ett stort trauma för henne. Jag har nog trott att något
inte var som det skulle efter att vi varit hos veterinären för spruta sista gången.
Frågan är har någon varit med om något liknande? Har någon någon ide' hur jag skall gå framåt.
M.v.h Roger
Roger M

Re: En "rädd" Valp!!

Inläggav Rappen » 15 apr 2012 09:25

Det är svårt när man inte varit med om något liknande, men jag tror att enda sättet är att vara mycket med valpen, stryka den och belöna med kanske levergodis. Tiden tillsammans med er och mycket närhet kan vara medicinen. Funderar bara på hur hon var som valp, hur hon växte upp, var uppfödaren mycket med valparna i valplådan?
Är hon närvös av sig annars?
Själv har jag en 7 åring som är med valparna, håller i dem, och gossar med dem. Dessa valpar jag har nu somnar direkt i Idas knä när hon tar upp dem. Sedan får hon inte vara där så mycket som hon vill än, men sedan blir det desto mer. :lol:
Användarvisningsbild
Rappen

Inläggav kela » 15 apr 2012 09:50

Håller med rappen, prova att va mycket med valpen och även då försöka att lura den att komma själv till kontakt.
Sen finns det ju också hundar som aldrig riktigt gillar att man håller om dom, nu ska dom ju inte tokskrika för det, men alla hundar är inte av naturen "gosedjur" heller...
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Roger M » 15 apr 2012 15:45

Hon är väldigt lugn och harmonisk för övrigt. Hon hade än väldigt lugn o fin mamma. Uppfödaren var väldigt bra så där är inte problemet.
Men jag förstår att vi måste lirka fram ett nytt förtroende hos henne igen. Och hoppas att hon glömmer det tråkiga hos veterinären.
Roger M

Inläggav Sofiaaa » 20 apr 2012 21:40

Jag tycker absolut att du ska kolla upp om det är något "fysiskt" som är problemet till att börja med. Det är ju mycket vanligare än vad man tror att rädda och aggressiva hundar har ont. Sök upp en veterinär som är duktig att bemöta hundar med rädsla (tro mig, alla veterinärer är inte så himla bra på detta). Jag förstår att detta blir "moment 22" eftersom hon redan är rädd för en sådan situation... Men duktiga veterinärer brukar lösa detta...

Sen råder jag dig att få lite hjälp från en duktig hundtränare/hundpsykolog direkt-någon privatsession. Detta kan ju låta drastiskt men det är himla bra att ha en annans ögon på dilemmat och någon som har massor av erfarenhet. Jag har själv en hund med rädslor som startade som en skada men fick sedan ett inlärt problembeteende av detta. Min erfarenhet är att tiden går snabbt och beteendet som sagt blir inlärt...

Annars låter de andras råd toppen. Belöna närhet! Jag har dock upplevt att det är, för oss människor, svårt att finna en balans i hur mycket press man ska lägga på att hunden söker upp närhet och sedan får "vila". Vi tenderar att pressa fram överdrivet mycket närhet, för ofta och för nära, som kan göra hunden skeptisk. Därför är ju hennes spontana kontaktsökande det allra bästa! Det där är jäkligt lurigt. Men som tidigare talare... Alla hundar har olika temperament och det kanske är hennes "stil". Dock låter det lite tidigt med att det skulle vara hennes personlighet, för detta tenderar ju visa sig senare vid ettårsåldern någon gång. Så, en trauma eller skada låter mer troligt kanske?

LYCKA TILL
Sofiaaa

Inläggav Rokka » 20 apr 2012 22:00

Väl talat Sofiaaa! Du har kännedom utan tvivel :D
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rickard » 16 maj 2012 18:55

Vill bara påtala att det är lite knivigt att "belöna närhet" på en rädd valp ...En godis och beröm när hunden är spänd och "rädd" kan snabbt befästa problemet och göra det större, det är inte helt lätt att veta vad som rör sig i hundhuvudet . Det klassiska att hålla valpen tills den är helt avslappnad och kanske somnar och då berömma, gärna med favoritleksaken och lite bus, borde kunna vara idé ? Kan vara lite otrevligt första gångerna men det brukar ge bra resultat, ganska fort.
Hoppas det går bra .
Rickard
Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 06 jul 2012 23:10

Undras om hur det går med valpen ?
Rickard
Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Roger M » 14 jul 2012 20:54

Tack alla för inläggen till mitt problem.
Jag vill bara tala om läget just nu. Det går jättebra, hon är lugn och harmonisk man får hålla i henne t.o.m klippa lite klor.
Kanske under lite skepsis men under lugna fina förhållanden går det bra. Hon kan sitta i knä under en tid och jag tror att
hon tycker det är ganska ok. Jag ( vi) har jobbat hårt med att få hennes förtroende och jag tror vi lyckats. OK det kändes
jobbigt ett tag men nu känns det på rätt väg. Nu ser vi fram mot hösten och de timmar vi kan tillbringa i skogen. Där trivs hon bra.
Har precis kommit hem från en månads semester i våra marker i Höga Kusten. Jag tror vi trivdes lika bra båda däruppe. Vi längtar redan tillbaka.
Det blir slutet juli.
Roger M

Återgå till Norrbottenspets