[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Jaktdagbok, injagning

Jaktdagbok, injagning

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Jaktdagbok, injagning

Inläggav jakob » 24 sep 2017 19:01

Tog en eftermiddagstur idag. Tycker att jag härjat nog på "fuskställena" nu och gick lite annorlunda terräng som kan vara bra vissa år och tider.
Men jag blev snart av med Leo under rätt lång tid och efter ringning runt ett berg hörde jag honom avlägset. Ganska glest skall och jag hörde snart hur det flyttade sig i något som bara kan beskrivas som gångstånd. Älg alltså.
Han jobbade på i trekvart innan jag kom tillräckligt nära för att kunna vissla av honom och det funkade fint. Han var hos mig några minuter efter visslingarna.
Han är faktiskt väldigt lyhörd och lättstyrd överlag. :)

Vidare bjöd turen på ovanligt vidsökta turer där han låg på gränsen till hur länge jag vill ha en trädskällare iväg. Det var nära sterilt på fågel och kanske det som visade sig i längre sök. En järpkull som vi snart gav oss iväg ifrån och senare en ensam höna som jag trampade upp då han var långt bort.han drog några skall när han rotade runt där men inte mycket mot tidigare och det är en positiv utveckling. Jag tycker att han är mycket snabb att lära sig.
Inget annat. Fågelglest.

O RS
jakob

Inläggav jakob » 25 sep 2017 17:22

Idag gick det trögt!
Lite lövfällning och tjädrar med nervproblem.
Leo söker otroligt bra. Mycket fint, 5-15minuter i hög fart. Ofta när han får upp fågel märker man att han tycks ligga 3-400 meter ut. Som sagt så använder jag inte pejl/gps med Leo. Inte än iallafall. Klart man är sugen att hänga på honom garminhalsbandet men tycker det är för tungt för honom. Han är ju inte stor och tror att det skulle hämma honom.
Och hämma den där gamla härliga känslan av att man inte riktigt vet allt som händer hela tiden. Ståndskallet kan överraska från vilket håll som helst. Gillar det!
Men, flera tydliga påminnelser om att han bara är en unghund i form av riktigt orutinerade fågelarbeten. Såg också ett par gånger alldeles för korta förföljanden. Flera slarvskall. Men han är förstås förlåten då det helt enkelt ibland är lätt att glömma att han bara jagat en månad av sin första höst eftersom han har så många goda förtjänster och egenskaper redan.
Blev inget skjutet men det var rätt nära. En höna som satt åtminstone 5 minuter och nästan lät mig hinna till skott. Men inte riktigt.
På den positiva sidan är att han tycks mer eller mindre lagt av att gå tillbaks och skälla på trädet där fågel suttit. Bra pusselbit att få lagd! Om den nu ligger ordentligt redan, det kan säkert bli återfall.

Ett lämnande av ståndskall på en höna han inte hade koll på fick vi också se idag. Jag stötte en från backen vid ansmygningen och han lämnade skallet och följde den. Väl tillbaks brydde han sig inte mer om skallområdet men strax drog en annan höna därifrån. Han hade uppenbarligen inte riktig koll på denna då han ändå stod fel första gången.

Vet inte riktigt hur mycket fågel han var i kontakt med då han börjar vara så vidsökt att jag inte hör själv vad som händer men jag tyckte mig kunna tolka några kontakter som lät bra men snabbt avslutades. Lätta på vingarna helt enkelt.
En situation var lite lustig då förföljandet gick rätt över ett litet kärr. Leo tog sig inte över i leran utan plaskade rätt ut och hade rätt mycket jobb att ta sig tillbaks och sen runt. Väl runt hade han nog glömt bort vad han höll på med och drog tillbaks, stötte upp en höna till och samma historia igen!

Det är som att vara ute med en ny hund varje dag då utvecklingen går så snabbt. Det är verkligen kul!
Summa summarum idag är både positivt och lite negativt, det positiva är att slarvskällanden och tomskall på gamla skallplatser minskar drastiskt. Negativt idag var ett par klena förföljanden, sämre än vad jag vant mig att se med honom. Och jag tycker nog han borde fixat åtminstone en situation bättre efter vad jag tidigare sett men så svårt att veta som människa då man själv inte känner dagens vittringsförhållanden och andra yttre faktorer man är för trubbig för att uppfatta. Blev ett rätt långt pass uppdelat på två med en lunchpaus i mitten, ca 4 timmar effektiv jakt. Såg helt ok ut på Leo som nu börjar ha en god skogskondition i grunden. :D

Ö och S, MB
jakob

Inläggav Caper » 26 sep 2017 23:34

Kul initiativ och läst hela tråden.

Har själv en hanne under injagning som just blivit 9 månader.
Bedrövlig fågeltillgång på de marker jag hittills varit på.
På de 5 senaste jaktsvängarna har jag sett/hört totalt 6 singelfåglar.
Och då har det blivit långa svängar med valpen, idag var jag 6 timmar med 5 åriga tiken men inte en endaste kontakt,

Har iaf haft lite flyt och lyckats peta ned 3 fåglar på riktiga skall, om än inte så långa.
Man ser dock tydligt hans orutin på fågel och inte så konstigt när det knappt finns pipps.
Upplever också lite tomskall och han är lite het efter flyende fågel.

Söker för åldern bra, 150-200 meter normala turer.
Galopp hela tiden.
Kan väl bli jakthund av honom med tiden.
Användarvisningsbild
Caper

Inläggav jakob » 27 sep 2017 17:17

jakob

Inläggav jakob » 29 sep 2017 17:38

Och fjärde turen utan fågel. :evil:
Tycker bara det jävlas hela tiden. Liksom småjäklas sådär så det bara blir fel fast det kunde lika gärna bli rätt. Men det blir fel.
Satte pejl på honom ett tag. Tyckte Söket var sämre än förväntat. Snabbt men ganska snävt. Tyckte det var mycket tendenser att dra rakt ut och sen ungefär samma spår tillbaks igen också. Hann dock inte se så många turer förrän det var ståndskall. På jordens sämsta plats tyvärr. I en gryta med höga kanter runt om och tätt som en djungel nere i. Tog mig ner iallafall men på fyra olika insmygningsvinklar lyckades jag inte ens få syn på hunden i allt ris. Till slut drog en gammelhöna därifrån. Får väl ta på mig skulden, Leo gjorde ju allt bra, men det var för svårt för mig helt enkelt.

Sen blev Söket direkt sämre och sämre och sämre för att till slut inte ens vara något sök. Förstod att något var på tok och misstänkte Björn i närheten. Leo småsprang korta bitar och sen tokstirrande och lyssnande i samma riktning hela tiden. Smög däråt och Leo "pekade" ut mot ett gigantiskt hygge. Spanade av det i en kvart men såg ingenting men nog var det säkert en nalle nånstans. Blev inte mycket mer vettigt gjort här så gick till bilen och tog sen en kort sväng där jag då jag for ut noterat ett antal nygjorda tjäderskitar på vägen.
Visst fanns här några fåglar. En som satt 30 sekunder, en som inte satte sig alls och till slut en som satt men på fel ställe. Dvs 20 meter från där Leo skällde..

Så, bara jävelskap idag. Stolpe ut och jag var rätt irriterad. :|
Nåja, inte mycket som kommit gratis hittills utan rätt mycket slit för få fåglar vilket inte alls avspeglar hur otroligt bra det egentligen går med hunden. Inte för att det nu känns superviktigt att peta ner en massa fågel för honom men det börjar bli dags att få ner några till nu känner jag.

Den stund han hade pejlen låg han på 7,2km/h i snitt inkluderat ståndskallet. Skulle tro det hamnat på runt 10 annars.
Tycker att han var allmänt rätt tråkig idag. Tidsmässigt korta sök och mycket smårotande i onödan. Gällde både före och efter den eventuella brunpälsade bärätaren.
Tror att jag ska gå fulställen igen istället för de här områdena jag gått där det mest tycks vara ensamma äldre fåglar som inte alls gillar lövfällningen nu.
jakob

Inläggav Caper » 29 sep 2017 19:20

Du behöver inte sura över 4 jaktturer utan att fälla.
Jag har nu gått 7 svängar varav 2 med min 5 åriga tik och 5 med valpen.
Har inte ett enda längre skall som jag kunnit smyga på.
Segt värre här högt uppe i Norrbotten.
Användarvisningsbild
Caper

Inläggav jakob » 29 sep 2017 19:41

jakob

Inläggav Caper » 29 sep 2017 21:25

Hyfsat resultatinriktad själv men med rim å reson.
Brukar fälla mellan 20-50 pipps per säsong.
Har jagat 30 år med finnspetsar och i år kommer jag absolut inte skjuta i närheten av det normala.
Kan inte vara besviken på hundarna, det finns helt inte fågel att fälla.
Då får man sänka kraven helt enkelt och invänta bättre fågelår eller åka dit där det finns fågel.
Användarvisningsbild
Caper

Inläggav jakob » 30 sep 2017 09:35

Nä några stora mängder fågel i frysen blir det då inte här heller i år. Det gör detsamma, varje fågel är så otroligt givande och rolig att få till när det är injagning. :D

Men kronåren kommer ju!
jakob

Inläggav jakob » 30 sep 2017 20:22

Ska tydligen regna en vecka nu så lika bra att jobba.

Kan berätta om injagningen av mina andra hundar. Eller iallafall sakko för det minns jag tydligt:
En kompis ägde honom och hade första hösten inte lyckats skjuta något för honom trots många ståndskall. Detta fick till följd att han mer eller mindre slutade skälla. Andra hösten skulle han ge det en vecka och om han inte fick till det, ta bort hunden.
Han fick inte till det.
Jag tyckte det var dumt att ta bort hunden så jag tog tält, bössa och hund och gav mig ut för att försöka ett par dagar.
Ganska snart gick vi in i en kull där en ungtupp satte sig bra ovanför hunden som tittade på den utan skall. Jag sköt omgående ner den så att den föll rakt ner på sakko.
Det var som att trycka på en knapp. Helt galet!
Denna "injagningsdag" sköt jag 5 tjädrar och två orrar för honom på perfekta ståndskall. En helt otrolig förvandling var det att bevittna och sakko var en outtröttlig maskin och det förblev han resten av livet. Denna hösten sköt vi drygt 40 för honom, vi var flera som jagade med honom, och det var faktiskt den överlägset antalsmässigt sämsta hösten.
Jag tog sedan över hunden då kompisen flyttade och jagade extremt mycket med honom. Över 500 skällde han ner i backen innan han var färdig. En rent övernaturligt bra hund var detta och det var en fascinerande injagning där en oskällande hund förvandlades till en stjärna på en enda dag. :shock:

Stalo som jag hade sedan minns jag inte mycket av gällande injagningen. Minns inte första fågeln eller särskilt mycket alls annat än att han var en ojämn hund som varierade mellan ointresserad till att blixtra till och jaga med en sprakande eld i sig. Har dock för mig att jag sköt runt 30 för honom första hösten och några särskilda problem eller konstigheter kring grundbultarna i injagningen kan jag inte minnas. Tvärtom har jag för mig att det bara rullade på. Totalt ungefär 135 innan han skickades vidare vid 3-4 års ålder. Hade han varit jämn, med en högre lägstanivå hade jag varit mycket nöjd.
Mitt omdöme om honom var också orättvist pga hunden jag hade innan.
Det gick att skjuta mycket fågel för honom. Men inte varje dag, vissa dagar jagade han inte. Jag gav bort honom strax innan vi fick vårt första barn för jag vågade inte ha kvar honom då han var opålitlig i psyket.
Det var inte lätt att ge bort honom. Att få någon att tro på att man ger bort en treårig finnspets som inte är värdelös.
Men gubben som tog honom ringde chockad efter att ha varit i skogen första gången med honom. :mrgreen:

Övriga injagningar jag minns var till exempel en trög tik som var svår. Mycket hög skalltröskel och jag fick henne aldrig att skälla annat än gamla tuppar som skar näbb. :|
Minns att jag fick ner 6st innan jag skickade tillbaks henne och sedermera började hon hyfsat funka på alla sorters fågel. Kommer ihåg att det var mycket kämpande med denna tik.
En annan jag minns var en blandhane. Inga större problem, allt normalt och efter första fågeln som gick rätt lätt rullade det på.
Kommer också ihåg en som jag gav upp. En nobstik. Sköt endast en fågel och den skällde hon inte, bara stirrade på. Fick henne aldrig att skälla, inte med några knep. Inte ens klassikern att själ skälla på fågeln funkade på henne.
Faktiskt hörde jag aldrig denna tik skälla alls. Inte ett skall, varken i skogen eller hemma. Hon blev sällskapshund hos ett pensionärspar till slut.

Så inga hundar är väl riktigt lika och det där med injagning tycker jag är vansinnigt roligt, spännande och frustrerande.
Vi får se framtiden med Leo men jag ser mycket i honom som jag verkligen gillar och tror på. :D
jakob

Inläggav jakob » 01 okt 2017 19:01

Fick en viss stresskänsla i eftermiddags när jag tänkte på att det inte blir nån jakt på flera dagar denna vecka pga jobb. Det ska dessutom regna 70mm så inte undra på att en viss oro infann sig. :|

Så när frugan äntligen kom hem kastade jag Leo, ryggsäck, bössa och mig själv i bilen för en riktig stresstur. Snabbt ut till mitt för året allra säkraste ställe som jag ju lämnat ifred ett tag nu.
Ett hemskt trädskällarväder. Rejält blåsigt, småregn i luften och full lövfällning.. och resultatet fortgick ju därefter förstås. Leo sökte snabbt och bra med till synes god vidd efter vad jag kunde höra på honom då han fick fågelkontakter. Men icke att en fågel ville sitta. Helt hopplösa var dom och det var ju rätt väntat, men hoppet finns ju ändå att man stöter på en riktig självmordskandidat.
Till slut gav jag ändå upp och gick upp på vägen mot bilen. Och se på fasen, en tjädertupp med dåliga överlevnadsinstinkter som satt med ett par kompisar i diket, visade ett för mig och Leo mycket gott omdöme att sätta sig och därtill sitta kvar en stund!
Jag stod ju tyvärr mitt på vägen och vågade inte göra mycket mer än att sjunka ihop och ta ett mycket dåligt skottläge. Rätt genom en rejäl grankvist. Ja, det är dumt och oansvarigt kan tyckas men känslan var att han redan satt på övertid och inga rimliga möjligheter fanns att utan att stöta fågeln hitta bättre läge.
Pang, och tuppen flög..
Men jag måste ha sparat ihop till en otrolig tur för han flög inte mer än 50 meter innan han träade igen och snart nog hade jag rent läge och petade ner honom till ackompanjemang av Leos förnyade ståndskall. :D
Ibland har man flyt och kepan åkte av i några ödmjuka tack. En årstupp.
Skönt som bara fan så nu kan jag åka på jobb med gott samvete.
Bilagor
IMG_0399.JPG
IMG_0399.JPG (208.47 KiB) Visad 3217 gånger
Senast redigerad av jakob 01 okt 2017 23:13, redigerad totalt 3 gånger.
jakob

Inläggav jakob » 01 okt 2017 19:03

En bild till. Bara för att den så fint fångar lite vildsinthet.. :mrgreen:
Bilagor
IMG_0398.JPG
IMG_0398.JPG (206.35 KiB) Visad 3217 gånger
jakob

Inläggav jakob » 01 okt 2017 20:45

Börjar förresten att må lite dåligt över skicket på fåglarna då de trillar ner. 308;an har nog gjort sitt nu när jag känner att jag vågar riskera att mista en eller annan skottchans då fåglar i backen inte längre är lika viktiga som för några veckor sen.
Så jag får provskjuta 22 magnumen igen och köra med den innan 6,5;an plockas fram lite senare.

Imorgon tänkte jag ta och beställa en cz527 i 7,62x39 men licensen är väl knappast klar innan hundsäsongen är över tyvärr.
jakob

Inläggav Bosse H » 02 okt 2017 15:43

Går ju bra ändå för er, du knoppar ju ner fåglar lite titt som tätt .
Tycker inte heller om när man trasar sönder fåglarna, 22 wm kan också va lite elak ibland. men det är ju klart snällare än 6,5 och 308 är den ju.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jakob » 02 okt 2017 19:54

Senast redigerad av jakob 02 okt 2017 21:58, redigerad totalt 1 gång.
jakob

FöregåendeNästa

Återgå till Finskspets