[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Jaktdagbok, injagning

Jaktdagbok, injagning

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Jaktdagbok, injagning

Inläggav jakob » 31 aug 2017 07:21

Jag drar igång detta av lite olika orsaker.
Först och främst för att inför framtiden kunna gå tillbaka och läsa och minnas hur det gick från början med denna hund, något jag saknar från tidigare hundar. Jag har väldigt dåligt minne tyvärr..
Hoppas också kunna bidra till att det blir lite mera aktivitet på detta trevliga forum.
Sedan saknar jag andra plattformar då jag direkt slarvar bort handskrivna anteckningar och är facebookhatare. Har ett gammalt konto som jag absolut inte vill använda men som ligger kvar som en elak förkylning då det tycks i princip omöjligt att få bort konton och facebookspår.

Nåväl, har en snart ettårig finne nu. En hane från Ole Spånberg, Hylleråsens. På pappret heter hunden Hylleråsens Igur.

Hunden: Kort sagt så är det en än så länge relativt småvuxen herre men mycket välskapt. Lätt, spänstig, uthållig, snabb och trevlig i största allmänhet. Tidigare finnar jag haft har varit lite varierande.

Förutsättningar: jag bor sk fjällnära och har mycket goda tjädermarker i överflöd runt knuten och därtill ett lyxigt yrkesliv som gör att jag kan vara ute väldigt mycket. Nu blir det i princip en kort sväng varje eller varannan dag men, kanske tyvärr, med lite avbrott av älgjakt framöver.

Intrycken av hunden hittills är mycket goda överlag. Det finns stor potential känner jag. Fågelintresset är enormt, orken både fysiskt och psykiskt utan minsta anmärkning. Hunden är lösskälld och jag har valt en mycket, mycket strikt linje nu under injagningen. Mer strikt än med tidigare hundar. Hittills har jag skjutit ett par tjädrar för honom på korrekta markeringar och avstått flera pga motsatsen. För tillfället är det vissa svårigheter "pga" mycket god föryngring med väldigt stora kullar. Det är ju inte helt lätt för en unghund, eller alltid ens för en rutinerad, när det blir väldigt mycket fågel på en gång.
Men överlag ser det mycket bra ut tycker jag.

Uppdaterar framöver.
Senast redigerad av jakob 06 okt 2017 23:39, redigerad totalt 2 gånger.
jakob

Re: Jaktdagbok, injagning

Inläggav gaston » 31 aug 2017 09:41

Följer med intresse! :D
// gAsToN
Användarvisningsbild
gaston

Inläggav jakob » 31 aug 2017 13:34

Uppdatering redan nu!
Varit ut på morgonen. Gick ett lite öppnare och glesare område, egentligen senhöstland, men hoppades på ensamma äldre fåglar och smidigare i markeringen. Bra val, Leo gick otroligt fint med bra sök. Jag hade tidspress pga skolhämtning och gav honom tyvärr inte tillräckligt med tid alla gånger och trampade själv upp två gammeltuppar. Vad ännu värre är var att han hittade en ensam äldre höna och hade bra ståndskall vilket jag också saboterade. För bråttom och för ringrostig skyller jag på.
Väldigt svårt det där med hur mycket man ska chansa för att komma snabbt fram när man inte vet hur länge han kommer hålla skallet. Gjorde alltså en felbedömning och stötte hönan.
Strax trampade vi in i en kull på 7-8 fåglar. Enbart hönor. (Bra för nästa år!)
Rörigt blev det förstås men strax hade han som det lät spikat en av dem ett par hundra meter bort. Fördelen med gles skog..
Och tro på fan så gör jag samma sak igen!
För bråttom och stöter..
Skallet minskade aldrig i intensitet under de minuter han höll på, liksom på skallet gången innan vilket gör att jag tänker ge ansmygningen mera tid nästa gång. Det är ju bara femte gången jag jagar med honom men tycker redan nu att jag kan säga att han inte är den som kommer lämna trädet. Och han har ju två tuppar i backen redan så just den poletten har väl nära nog fallit ner.
Nu är det tydligen husse som behöver jagas in också och inse att gamla meriter rostar med tiden.

Men denna hund känns otroligt intressant!

MVN
Senast redigerad av jakob 14 sep 2017 20:05, redigerad totalt 2 gånger.
jakob

Inläggav jakob » 31 aug 2017 13:41

Om nån förklarar hur man får in bilder på ett sätt som en halvidiot förstår så ska jag lägga in några. :oops:
jakob

Inläggav jakob » 31 aug 2017 21:36

Lika bra att ösa på med sånt som ärmvärt att minnas så finns det mesta nedtecknat här för utvärdering om några år. :!:

Första fågeln: Leo ute på söksväng, hör en tupp skära näbb en bit upp i en granbacke ett par hundra meter bort. Hör fågeln lyfta och fortsätta skära näbb under färden. Får se den komma seglande och parkera sig fem meter under toppen på en hög gran. Kom igen nu hinner jag knappt ens tänka innan det faktiskt brakar igång ett sjujäkla ståndskall med Leo på alldeles korrekt plats. Ilskna gammeltuppar kan vara tacksamma vid injagning likväl som hopplöst svåra, denna gång var det med en klart tacksam känsla jag smög av säcken, kröp ner i liggande och sköt. Lite långt för 22 magnumen, en bit över 100m. Men det gick fint och en mycket förvirrad och smått skeptisk Leo fick bekant sig med sin första fågel lite närmare.
Faktum är att detta var den allra första tjäder han någonsin sett. Och på hans allra första jakttur. Och faktiskt något så ovanligt som en tupp med en vikt på strax över 5kg enligt min super samsonvåg. Ingen dålig premiär!

SF

Andra fågeln: stor kull med fågel åt alla håll och kanter. Stor förvirring och skall lite här och där utan egentlig kontroll. Inget konstigt med det. En ungtupp satte sig öppet och lämpligt. Tyvärr var det inget Leo lokaliserat och efter ganska mycket tankevånda beslutade jag att ta ner den efter att han något plötsligt börjat skalla vid just det träd den satt i. Jag är tveksam till att han alls var medveten om att den satt just där men att en fågel trillar när man står vid rätt träd kan ju vara en bra lärpeng ändå tänker jag.
Jag beslutade ändå direkt efter denna att inte skjuta någon mer fågel som han inte har absolut medvetenhet om då han är såpass lättskälld som han är och det känns som risken att få denna hund slarvig är rejäl om jag själv slarvar.
Så passen mellan detta och idag har bjudit på ett par liknande lägen med skällande hund men utan kontroll och inga skott har skjutits.

MVN

Och de två lägen som var idag med kontroll och rätt markering känns lite extra sura att jag slarvade bort.

Nya tag imorgon antar jag. Håller passen runt 1-2 timmar/dag utom idag då det drog iväg över 3 timmar. Såg dock ingen avmattning i varken sök eller intensitet och är imponerad över hur lite valpfasoner han visar i skogen. Otroligt fokuserad på att leta, leta, leta. Bra!
Dock skäller han på varenda fågel han ser. Intensiva korta ståndskall på koksiken, trast och rent av nån humla ibland.. :lol:
Senast redigerad av jakob 22 sep 2017 20:44, redigerad totalt 2 gånger.
jakob

Inläggav jakob » 01 sep 2017 17:38

En dag jag helst glömmer..

Tog en tvåtimmarstur på ett säkert ställe. Leo sökte ännu bättre idag. Sökrundorna ligger på 1- ända upp mot 8-10 minuter och en fin fart hela tiden. Mycket av rundorna går säkert åt till att snurra runt bland sånt som luktar spännande men det ser riktigt bra ut.
Vid en öppning i skogen väntar jag, öppningen är ca 200 meter lång och efter några minuter kommer en äldre tupp farande, stryker över mig som står bakom en buske och försvinner. Ser inte ut som att det är en dag då dom gärna vill sitta och inte undra på med den hårda blåst som råder. Leo kommer i tuppens färdriktning och stannar av och vänder iväg på ett sök åt andra hållet när han blir varse mig. Nåja, man kan inte begära kilometerlånga förföljanden innan de ens är injagade.

Något senare står jag i kanten mellan tät granskog och mycket gles tallskog ner mot sjön. Hör en höna ocka och slå fast ett hundratal meter från mig så jag laddar bössa och gör mig redo i väntan på ståndskall. Men inget händer.
Efter några minuter tycker jag mig höra hundskall någonstans ifrån men kan inte riktigt bedöma riktningen. Efter lite snurrande lokaliserar jag honom till sjöstranden några hundra meter bort. Hans skall har förresten rätt låg hörbarhet, det har jag glömt nämna.
Tar en lugn ansmygning vis av gårdagen och med tanke på intensiteten i skallet förstår jag att han har synkontakt.
Efter en bit ser jag hönan genom den glesa skogen. Sitter helt öppet, ganska lågt men med en irriterande kvist framför som framtvingar lite krånglande innan en bra skottglugg hittas.
Liggande och med bra stöd av ryggsäcken släpper jag skottet. Och hönan flyger!
Satans helvete!! Jag bommade, eller rent av flidde fågeln för jag tyckte mig se några dun i kikaren. Och i detta väldigt viktiga läge som skulle betyda så mycket för Leo. Bankar mig själv i skallen och förbannar både mig själv och ärtbössan, 22wm..
Helt klart har jag överskattat, eller snarare glömt bort, att det är en 22;a jag har och inte gamla trogna 7x33an jag använde förr. Hållet torde väl ha varit 100m kanske. Både vinden och det för kalibern dryga skotthållet blev väl för mycket.
Orutin igen! Nu är det bara att sopa bort allt gammalt självförtroende och gamla tider och inse att jag helt enkelt är rostig och måste tränas upp precis som unghunden. Jag är en nykommen gäst i skogen, är på ny kula och måste banka in respekten för det jag gör igen. Inte gå och minnas och tro att allt fortfarande är lika enkelt som då det var en del i hela livet för mig förr. Måste bygga upp den enkelheten och säkerheten igen. Från början igen, man kan inte börja och tro att man är dör man var efter att ha varit borta i åratal. Detta känns så surt så jag kan inte riktigt sätta ord på det.
Eftersök förstås men ingenting. Eventuellt dun borta i vinden förstås.

Ingen mer fågel sedan men Leo fortsatte oförtrutet med bra fart.

Ska skjuta in 308:an nu. Har stor dämpare och låg knall.

MVS
Senast redigerad av jakob 14 sep 2017 08:06, redigerad totalt 1 gång.
jakob

Inläggav jakob » 01 sep 2017 21:16

308an inskjuten med Sakos helmantel.
Det var egentligen rätt korkat av mig att köpa en 22wm som trädskällarbössa nu när det var dags för comeback. Jag vet ju vilken sorts skogar jag jagar och även förhösten brukar ge dryga skotthåll då och då. Körde tidigare med 7x33 på förhösten och 6,5 på senhöst. 7x33 var effektiv till 150m och med 3cm upp på 100 höll man mitt i till 130 ca på alla avstånd, sen dalade den brant.
Skulle tro att 22an duger fint 9 gånger av 10 i "mina" skogar på förhöst men känner att det inte duger för tillfället, inte när skottlägena är så värdefulla som dom är just nu och kanske tio fåglar framåt under injagningen. I vilket fall som helst har jag tappat förtroendet för den just nu och jag behöver inga ytterligare osäkerhetsmoment för tillfället.

Har en Stalon w145 på 308an en rem 700. Lätt glasfiberkolv och 46cm pipa så varken knallen, vikten eller storleken på bössan är besvärande. Enda nackdelen är att den inte samskjuter med älgammon så på söndag kväll får jag skruva en aning på kikaren. Då ska älghunden påbörjas riktig injagning så det är verkligen en spännande höst!
Kikaren är i och för sig inte så optimal heller. 1,5-5x och med tysketta men det är inga problem. Jagade fågel en hel höst en gång i början på 2000-talet med fast 2,75x pecar med stolpe med platt översida och sköt 70-80 tjädrar med den kombon för finnen utan någon bom så nog funkar det med 5x och spetsig stolpe.

Tror jag skaffar en 7,62x39 sedan. Den verkar intressant. Eller också bara en gammal Sako vixen 222. Det funkar ju rätt fint också. Körde ett antal höstar med 222 till hyfsad belåtenhet faktiskt och det är ju enkelt med ammunition.
jakob

Inläggav jakob » 02 sep 2017 14:56

Hallonplockning med familjen. Tog givetvis med Leo och bössa och gick en sväng. Hittade ingen fågel men långt bort var dem inte. Ett litet ståndskall på en nyanvänd balgrop hann vi med och mycket tråcklande i löpor från morgonen men ingen kontakt. Gick Max en timme.
Mycket fint sök.

GB
Senast redigerad av jakob 14 sep 2017 08:06, redigerad totalt 1 gång.
jakob

Inläggav jakob » 03 sep 2017 18:29

Gick en kort sväng innan skytte och möte med jaktlaget. Egentligen för varmt idag, fast det har det ju varit varje dag nästan hittills. Svårt med värme och torka.
Gick ett rätt tråkigt område som jag sällan gått förr men såg en kull där tidigare i sommar.
Fanns tecken på tjäder och Leo gjorde som han gör ibland som det tycks vid stark fågeldoft, tokskäller rakt ut..
En orre fann vi men det drog långt och Leo var borta en halvtimme efter den. Ingen aning vad han pysslade med men kanske skällde han någonstans utan att jag hörde det.
Ingen mer kontakt.
Söket ännu bättre idag. Han ligger ute 5-10 minuter och tycks dra rätt långt kunde jag se idag då det är stora myrland där jag gick och jag skymtade honom några gånger på långt avstånd. 4-500 meter.
Fortfarande lika imponerad, eller ännu mer för varje dag faktiskt, av hans otroliga fart och fokus. Aldrig sett det på en så ung hund förut. Jag har jagat in 6 trädskällare genom åren och denna är förutom sakko den absolut mest lovande jag sett!
Jag vet att det är tidigt att förutsäga men jag tror att detta kan bli en "stjärna". Den glöden han har har jag bara sett hos sakko tidigare.

LV

Edit: jag har jagat in några finnspetsar åt en uppfödare förutom mina egna. Inte haft 6 stycken själv.
Senast redigerad av jakob 14 sep 2017 08:07, redigerad totalt 2 gånger.
jakob

Inläggav Bosse H » 03 sep 2017 20:44

Den här tråden blir kul att följa, han verkar ju vara på gång redan. Blir spännande detta.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jakob » 03 sep 2017 23:16

jakob

Inläggav jakob » 06 sep 2017 21:58

I brist på annat så kan jag ju uppdatera älgjakten med ungtiken också:
Elände är väl det bästa ordet. Just nu iallafall.

Förra året drabbades hon av lite väl gladlynt skottlossning på hennes första älg. Jag såg vid nästa skottlossning att hon inte reagerade bra. Tog henne därför "ur tjänst" resten av säsongen så mer än några dagar fick hon inte.
Har tränat och fått bort skotträdslan under året och haft stora förhoppningar inför denna höst.
Men hon har drabbats av skendräktighet mitt i allt!
Måndagen, trött, slö och utan sök. Tung och trög. Nog jagade hon det hon fann men utan sök inskränkte det sig till ståndskall på orre, tjäder, järpe, ekorre och mård.. den senare togs av daga till skogsfågelns bästa förstås.

Tisdagen blev det veterinärbesök i Strömsund. Över 40 mil tor. Dräktighet kunde avfärdas och skendräktighet fastslås.
Olika nyttiga preparat införskaffades och mycket motion och jakt ordinerades så idag har hon fått trava på hela dagen men med samma slöhet och klena sök så utan älg förstås.

Men det bör bli bättre på någon vecka så goda förhoppningar finns kvar ändå.
jakob

Inläggav Lars » 07 sep 2017 09:31

Låter lovande Jakob, skoj att du är tillbaka i trädskällarjakten :)
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav jakob » 07 sep 2017 11:31

jakob

Inläggav Lars » 07 sep 2017 19:54

Stugor är trevligt väntar inbjudan om det blir jaga eller bygga får vi se :wink:

Jag var nyligen och isolerade min stuga så nu slipper man nog elda dygnet runt på vintern :D
stuga.jpg
stuga.jpg (105.42 KiB) Visad 9177 gånger

20664967_1823204314388474_7221103762751536080_n.jpg
20664967_1823204314388474_7221103762751536080_n.jpg (78.61 KiB) Visad 9177 gånger

20638333_1823203874388518_8935989057490812089_n.jpg
20638333_1823203874388518_8935989057490812089_n.jpg (99.89 KiB) Visad 9177 gånger

20621035_1823203997721839_6618340478671758892_n.jpg
20621035_1823203997721839_6618340478671758892_n.jpg (92.25 KiB) Visad 9177 gånger

20707908_1823539637688275_4874395338354458343_n.jpg
20707908_1823539637688275_4874395338354458343_n.jpg (128.35 KiB) Visad 9176 gånger

20768109_1825712464137659_1119061911285735474_n.jpg
20768109_1825712464137659_1119061911285735474_n.jpg (214.43 KiB) Visad 9176 gånger
Användarvisningsbild
Lars

Nästa

Återgå till Finskspets