[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Jaktdagbok, injagning

Jaktdagbok, injagning

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Jaktdagbok, injagning

Inläggav jakob » 31 okt 2018 17:25

jakob

Inläggav Bosse H » 31 okt 2018 21:00

Vi här lite olika syn på en sak, jag vill verkligen hunden skall Stanna vid den döda fågeln tills jag kommer fram. Gillar det de ggr man gjort sämre skott och fågeln flyget långt. Men vist köper jag att det förmodligen blir mer fågel om den gör som du vill. Och kanske får den bättre hantering av flera fåglar på så sätt.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jakob » 31 okt 2018 21:28

jakob

Inläggav mrtom » 01 nov 2018 21:48

Låter kanonbra Jakob.
Grattis till andra priset :pow:
Användarvisningsbild
mrtom

Inläggav jakob » 02 nov 2018 17:35

Lägger in en skärmdump på protokollet.
Att det blev 9 på söket förstår jag. Han var något långsammare vid kontakterna med provgruppen än han är när jag går själv. Säkert lite, lite fundersam när någon ny är med. Sett det förr också. Dock höll han normal fart ute på sök såg jag på gpsen.
4 på skall vet jag inte riktigt varför han fick men lite bättre hörbarhet kanske man kan önska.
Annars var det väl inget att gnälla om. Gick ju inte att konstatera särskilt mycket då de satt så dåligt även om jag hörde och med gpsen kunde se att det sannolikt var ett och annat förnyat skall också. Problemet denna dag var kanske egentligen inte att fågeln var supernervös utan snarare att de klumpat ihop sig och drog med sig varandra hela tiden. Och av det konstaterbara så blev det ju bra :)

För att skryta lite om ståndfastheten också så lägger jag in en bild till från protokollet. Det drog tre tjädrar runt skallen på Leo som endast stoppade skallet och tittade och öronpejlade och fortsatte med skallfågeln. Snyggt. I övrigt var det ej konstaterade på 550m en orre som lättade under våra hopplösa försök att ta oss över en bäck som skilde oss från att kunna se fågel och hund.
Bilagor
181026 jaktprov igur_2.jpg
181026 jaktprov igur_2.jpg (80.42 KiB) Visad 1992 gånger
181026 jaktprov igur_1.jpg
181026 jaktprov igur_1.jpg (88.61 KiB) Visad 2024 gånger
Senast redigerad av jakob 03 nov 2018 22:08, redigerad totalt 7 gånger.
jakob

Inläggav jakob » 02 nov 2018 19:57

Ska läggs till en annan sak, jämthunden som jag gav bort och fick tillbaks ifjol har lossnat!
Väldigt kul!
Har ju inte jobbat så hårt med denna hund då jag inte direkt brinner för älgjakten..
Som att knäppa med fingrarna så bara funkade hon. Fick inte så många jaktdagar med henne efter att hon kom igång men ett par älgar sköt jag och arbeten och sök funkar fint. Så nu ska jag väl stå ut med frysboxfyllarjakterna också efter tre säsonger av misslyckanden med henne. Två gånger i oktober sökte hon upp björn också och skällde. Jobbade inte länge med dom 10minuter kanske, men starkt jobbat ändå. :D
Bilagor
IMG_1315.jpg
IMG_1315.jpg (176.74 KiB) Visad 155 gånger
Senast redigerad av jakob 07 nov 2018 22:24, redigerad totalt 1 gång.
jakob

Inläggav jakob » 07 nov 2018 20:56

Vi har ett jobbigt före och har haft ett tag nu. Snön som kom blev nedtöad en bit och en skarp skare lade sig.
Men den är faktiskt tillräcklig för att bära hunden så jag jagar på som vanligt nästan. Inte riktigt dock utan kör kortare pass för att spara Leos tassar som förstås slits en del då han går igenom skaren då och då. Men med korta pass klarar han sig bra så det blir en tur mest varje dag.
Har inga tråkigheter att rapportera alls. Han jobbar på alldeles utmärkt med sitt fina sök och till synes outtröttliga drivkraft. Fågeln sitter mestadels uppe nu och han får mycket träning på finnande i träd vilket han är helt formidabel på. Och mycket träning på förföljande och förnyade eftersom det inte är direkt lätt att smyga sig på ståndskallen i detta minst sagt högljudda före..

Riktigt bra träningstillfällen i fågelhanteringen på olika sätt nu. Bra! Resterna av kullarna, hönhoparna som ju ofta sitter ett gäng i varsitt träd på ett litet område, är bra träningsobjekt för ståndfasthet och lärande av att det kan behöva hanteras flera fåglar kring samma situation. Därtill sitter fågeln otroligt bra så jag får ofta bra möjligheter att ta mig fram och observera Leos jobb.
Jag har kunnat se hela sekvenserna kring finnanden och arbeten då och då och han gör ofta en väldigt fin inpejling av skallträdet, startar skallet väldigt lugnt och avsökande och ser ut att använda alla sinnena flitigt då han arbetar igång ståndskallet. Mycket få falskskall har det varit. Däremot har jag själv ett antal gånger dömt ut skall som felmarkeringar då jag antingen slarvat med avspaningen av trädet eller sett en fågel i ”fel” träd. Men som regel har det suttit en annan fågel i det träd han markerat så han har visat stor säkerhet där. Större än jag litat på flera gånger..

Så det känns som en väldigt värdefull förlängning av säsongen som pågår just nu!
Kan väl inte påstå att jag ser fortsatt raketfart på utvecklingen längre, vilket ju inte är så konstigt, men han får mycket goda tillfällen att lära sig finliret så jag är väldigt glad för varje pass vi har nu i dessa ganska krävande, men mycket givande, förutsättningar.

Han har en hel del kvar att slipa på innan han är en topphund, och riktigt dit kanske han aldrig kommer, det vet jag ju inte. Men han går faktiskt ruskigt bra även i den absoluta senhösten/survintern vi har nu.
Senast redigerad av jakob 07 nov 2018 22:22, redigerad totalt 2 gånger.
jakob

Inläggav jakob » 07 nov 2018 22:20

Kul att skriva, kör en rapport från igår så har jag en typisk tur att minnas:

Ca 10cm snö. Halvhård skare som bär Leo hyfsat.
Går ett område längs en å, varierad gran och tallskog, urskog. Leo har normalt sök och efter ett par rundor startar ett ståndskall ett par hundra meter upp i en sluttning. Fågeln drar med ett kackel ganska snart. Tjäderhöna. Förföljandet ser ut att vara bra och hönan kacklar vid nästa anslag 150m ner så det är enkelt för honom att hitta den i den ändå rätt bökiga terrängen. Hon sitter bara några få skall och drar sedan iväg uppåt. Inget nytt finnande och ett ganska kort förföljande.

Inga mer kontakter på ett bra tag. Mård, järv och rävspår är det enda som syns av liv men inget av detta tycks intressera Leo trots att jag försöker få honom att följa med och spåra mården. Förmodligen är spåren för gamla då den lilla nysnö som finns på skaren är 4-5 dagar gammal.

Vänder uppåt sluttningen och gör en stor krok för att gå parallellt tillbaks. Söket fortsatt fint men inte våldsamt i tempot, det är rejält tuff terräng. Plötsligt tycker jag mig höra ett ståndskall och efter lite lyssnande är det definitivt. Han är inte långt bort, 170m men på andra sidan en rejäl kulle. Riktig storskog och blockterräng. Efter ett evigt smygande eller vad man ska kalla det i det fruktansvärt ljudliga föret tror jag mig ha lokaliserat skallträdet. En högvuxen risig tall. Men jag kan inte hitta någon fågel där. Kan inte heller se Leo pga terrängen. Och inne på 40m lättar fågeln. Ser inte varifrån då det är så tätt men då jag går fram ser jag att jag hade helt fel. Han har inte stått vid tallen utan vid en gran 6-7m därifrån. Så Jag blev lurad..

Ingen mer kontakt på ett tag förrän vi närmar oss utgångspunkten då han börjar skälla igen på en kacklande höna som strax drar. Säkert samma höna, jag hör anslaget men hon flyger igen innan Leo ens hunnit dit. Skulle tro att det är samma höna som innan. Det kan vara samma fågel som han skällde på samma plats några dagar tidigare och som min kompis fick smyga på med sin dotter. De sköt tyvärr bom då vilket kan förklara fågelns ovilja att samarbeta med Leo igen.

Inget mera.

Flyttar mig en bit med bilen och planerar att bara följa skogsbilvägen gåendes och se om Leo kan rota igenom kanterna. Det kommer ibland en laddning fjälltuppar hit så planen är mest att få se om det kommit några. Går en kilometer ungefär och Leo gör inga jättesök men krokar igenom skogen lite ömsomt tills jag ser på pejlen hur han börjar dra rejält iväg. Åt fel håll sett till min plan. Ståndskall på strax över 500m och inget annat att göra än att krångla sig dit. Det är en riktigt jobbig terräng här men till slut kommer jag in iallafall. Krångligt med stor skog och ett tiotal risiga tallar där han håller till och skäller. Jag får syn på en höna i en tall men samtidigt lämnar Leo skallplatsen. Han är dock snart igång igen. Men inte vid hönan jag ser. Tar ett par steg men då flyger en annan höna från trädet där han står. Hon drar med sig 2-3 hönor till från närliggande träd och Leo reder inte ut något förnyat på någon av dem.

Sjavar på raka spåret mot bilvägen men långt nedanför där jag parkerat. Leo kommer i sinom tid och jag går tillbaks. Väl kommen till bilen lastar jag in och väntar på hunden. Men han har annat för sig och snart har han ståndskall bara 150m upp i ett litet berg.
Tar mycket god tid på mig och lyckas till slut komma i läge att skjuta en höna. Två hönor till lämnar ett träd bredvid och Leo följer dom faktiskt en liten bit innan han ångrar sig och är tillbaks och ruskar i den som fallit.
Lite ångerfull över att ha skjutit utan att ha sett markeringen zoomar jag gpsen och ser att jag faktiskt sköt den fågel han stod under. Skaren är så hård här att han inte lämnar några spår. Rena turen att det var just den jag fick syn på. Nåja, hade ju inte varit nån katastrof ändå förstås men rätt ska ju vara rätt. Fåglarna ser ut att ha suttit länge i tallarna med tanke på mängden skit under dom.

Sen avslutar vi dagen.

Här hade jag ju vid två tillfällen gärna sett lite starkare jobb av honom. Först mer struktur vid skallet med flera hönor och inget lämnande/paus som jag inte riktigt förstår varför han gjorde. Kanske skiftade han mellan fåglarna innan jag kom dit, jag vet inte. Sen blev det lite kaotiskt då de flög. Tror inte han riktigt kunde fokusera på någon av fåglarna och därför tappade fokus på alla.
Vid skallet med skott hade jag ju gärna sett att han antingen förföljde rejält på de som for, eller åtminstone hade kommit ihåg dom efter att jag stoppat undan den jag sköt.

Nåja, det är detaljer och det är ju sånt han har kvar att jobba på!
Bilagor
IMG_1429.jpg
IMG_1429.jpg (127.41 KiB) Visad 140 gånger
IMG_1427.jpg
IMG_1427.jpg (125.54 KiB) Visad 155 gånger
Senast redigerad av jakob 08 nov 2018 14:58, redigerad totalt 1 gång.
jakob

Inläggav jakob » 08 nov 2018 09:14

Vinterställde bygget av stugan för en månad sedan ungefär.
Så nu får den stå så här till våren då man enkelt tar sig dit med skoter och kan fortsätta projektet.
Bilagor
IMG_1265.jpg
IMG_1265.jpg (139.62 KiB) Visad 150 gånger
jakob

Inläggav Lars » 09 nov 2018 20:22

Härligt Jakob, länge sedan jag kikade in här. Skoj att du skriver dagbok som sagt det är roligt att titta tillbaka så får man bättre koll på utvecklingen!
Helt klart en redan bra hund du har jag läste provet på Rasdata då jag kom på att kika in här, skoj att du hann med ett prov jag är rätt säker att du redan har en hund en bra bit över medel av dem som kommer ut på prov. Anmäl till några utlysta nästa år det är riktigt trevligt att vara på dem proven nytt folk och nya marker ger en extra krydda :D

Var på en av dina gamla favorit marker för några veckor sedan helt ok med fågel igen och betydligt lättsammare att jaga än marker jag mest harvar runt. Nu börjar jag ge upp hundjakten gillar inte att jaga i vanskligt före, men vi borde ses på någon toppjakt framöver :)
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav jakob » 10 nov 2018 13:09

jakob

Föregående

Återgå till Finskspets