Viterlidens Nätti (en söt finspets )

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Viterlidens Nätti (en söt finspets )

Inläggav Bosse H » 21 sep 2017 15:58

Skrev lite fel 25 km skulle det vara. inte är hon slut för det under jakten men hon sover som en stock när hon kommer hem.
Kör ju egentligten bara ett pass men här försökte jag att göra en snabb uppkoppling och omflyttning pga fel val av mark.,
Ni som kör med GPS hur långt brukar det bli på unghundarna, här pratar vi om en på 1 år och 5 mån. Med gammelhunden låg jag väl oftast kring 30-35 km ibland uppåt 50 men har nog just inga längre tur än så.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav Kim Backlund » 21 sep 2017 19:52

jag jagar inte med gps men vet att hunden håller ca 10km/h, dvs 1 mil i timmen. Hon håller galopp hela tiden.
Kim Backlund

Inläggav Lars » 23 sep 2017 18:48

Vi människor älskar att sätta siffror på allt :wink:
Visst kan det vara intressant men någon egentlig hjälp är det inte, suntförnuft slår siffror och statistik alla dagar i veckan!
Håll lite koll på hunden hur mycket dem tål är väldigt individuellt många kortare pass är bättre än få långa. Men en 1,5årig hund får anses rätt vuxen och tål att jagas rätt hårt. 3-4timmars jaktturer utan rast och uppåt dubbla med rast är väl rätt normalt. Sedan hur långt hunden springer är mycket beroende på fågeltillgång och jaktsätt, bra jaktturer brukar gpsen visa snittfarter på 3-5km/h dåliga 8-12km/h så åter igen dessa siffror är inget man behöver att skilja bra och dåliga hundar är inget som kräver teknisk utrustning :wink:
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Bosse H » 24 sep 2017 00:05

Där har du ju rätt Lars, är ju bara att titta i frysboxen så får man ju facit :wink:
Kollar oftast hur långt hunden gått jmf med mig och totalt. varför vet jag inte men är genuint sifferintereserad.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav Bosse H » 09 okt 2017 17:12

Det börjar krypa fram lite fågel nu, inga mängder men ensamma fåglar finns här och där.
För Nätti går det framåt och på de nio senaste turerna har vi fått fågel med oss hem sju dagar. Hon har dock mycket kvar att lära.
Orrar i flock hanterar hon dåligt och tokflippar med drevskall och allt. sista två tjädrarna har hon tagit med tyst upptag.
sköt en höna igår på 90 m siktade nog lite högt och långt fram, tyckte det tog men hon flög långt och Nätti följde ca 250m små gläfste litegranna och sökte runt innan hon kom tillbaka, Inga dun vid granen . följde spåret hennes och ganska precis där hon vänt men 10 m på sidan om hittade jag hönan med utslagna vingar, tycker hon borde funnit den, men är väl kanske inte nog rutinerad ännu. Nåja kändes bra att hitta fågeln, inte helenkelt i skogen när de flyger långt och man inte ser dem. Utan GPS hade jag nog räknat det som en bom .
Ekorre skäller hon men går faktiskt att få från träden, grymt bra sök och fart igår. men inkallningen går åt helvete. måste få ordning på den man börjar ju gruva sig sista kilometern innan man är i bilen och bara hoppas man skall lyckas fånga in henna.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav Lars » 09 okt 2017 20:00

Låter rätt bra det där Bosse :)
Förstår att inkallningen är grymt frustrerande faktiskt aldrig haft någon som varit svår annat än om man står vid bilen.
Antar att du testat att koppla innan bilen? Att du känner dig stressad innan känner säkert även tiken så försök att vara avslappnad, ryggsäcken brukar ju vara ett bra lockbete om dem trilskas speciellt om man har fågel i den men det är väl säkert testat redan också så har inga riktigt bra knep att bjuda på
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Bosse H » 09 okt 2017 20:17

Testat det mesta, men hon känner något och skyggar för mig , nånting måste ha gått hel fel där. Vill ju inte jaga väg nära när hon är på det här viset, vill inte ha hon på en mörk väg i nån timme innan man kan koppla henne. Får helt enkelt jobba vidare och kanske gå en kurs med henne.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav Bosse H » 01 sep 2018 23:42

Nu är ju Nätti 2,5 år, hur bedömmer man hunden ett år som detta?. Fågel trillar ju för henne, tycker dock förföljandena är dåliga. Fast idag var väl husse undermålig, bommade en höna på Knapp a 10m, satt högt I en gran, provade ligga på rygg och skjuta uppåt. Höna satt kvar men en fågel bredvid drog. Nätti tog effter den. Hönjävuln satt kvar gick runt trädet och under det, ut från trädet och kollade hön skrallet I olika vinklar, fattar inte att jag inte såg den på längre håll, nåja Hon fick sitta kvar. Bommade en till höna på 50 m, kanske inte skall gnälla på tiken. Nåja fick ändå med mig en Orr och tjädethöna hem. Dåligt skott på höna. Nätti hittade henne 100 m bort. Trodde just då att jag sköt min tredje bom fõr dagen. Så slutsatsen blir nog att med en duglig husse skulle det kunna bli en fungerade jakthund av henne. :)
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav kela » 02 sep 2018 13:18

Haha... Jag lider av samma som du, men som tur är så får ju hunden i stort obegränsat med chanser ett sånt här år, så hur jäkligt det än må vara så blir det nog jaktvoff av dom till slut..!
Användarvisningsbild
kela
Site Admin

Inläggav Bosse H » 24 sep 2018 20:15

Det rullar på för jag och Nätti, kanske blir det en duglig hund av henne. Verkar kunna bli lite tjurig när inte fågeln vill sitta, vips är hon 1 km bort vilket i sak inte gör nått om hon har kontakt med fågel men hon skall ju inte börja söka så långt bort. Tycker inte hon verkar ta dem direkt på förnyat utan mer när hon ringar efter hon inte hittat dem, oklart är ju förståss om det är samma eller en ny fågel.
I helgens storm började hon med ett falskskall, hon är inte speciellt svår att få från trädet, började gå vidare och hon slår en ring runt det tomma trädet, tar bara ca 1,5 min innan skallet ljuder igen. hårdvind och regn gör att jag avancerar ganska snabbt in på 50m, kan inte urskilja hunden men tycker mig höra en tupp skära näbb några ggr, kanske inte skulle haft så brottom, fan också. Jaja verkar som hon står i kanten på ett surdråg, blötmyr med liten bäck och mycket kullfallna träd. smyger ut i myrkanten men ser ingen fågel. får i alla fall syn på svansen på hunden . Men vad faan står hon ock skäller råtta? går fram mot henne. Och tja klockren markering ca 1 dm från tuppens huvud står hon och skäller, tuppen ligger bara hals och huvud håller den upp. Får avsluta det hela själv, men inte faan är det enkelt att slå ihjäl en fågel inte. Stylet hadde tuppen förlorat 10 m från skallplatsen, men bita ihjäl den ville hon tydligen inte, ingen av de hundar jag jagat med har egentligen velat bita ihjäl dem utan bara hålla fast dom. Detta blev Nättis första egenfångade fågel.
Inkallningen som jag hade såna problem med ifjol har funkat i år eller rättare sagt, hälften av gångerna har jag avslutat med koppling efter skjuten fågel och de andra har jag atgit henne i skogen med torrkött eller korv, aldrig lockat på henne i år.
Nu skall vi bara få till ett jaktprov på henne.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav Bosse H » 01 okt 2018 18:33

Troligen Inget prov I höst, Nätti här fjortondagars sjukskrivning effter att knäet hoppat ur på henne. Kanske är hela hösten slut, lite trist då det är så pass med fågel. Inte lätt att hålla hon I vila. Husse är deprimerad, bra att hon var patellakollad UA innan. Hände när hon rök ihop med gammeltiken, det skrik hon gjorde vill jag inte höra igen.
Användarvisningsbild
Bosse H

Föregående

Återgå till Finskspets