Jaktdagbok, injagning

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Jaktdagbok, injagning

Inläggav jakob » 31 okt 2017 20:06

Tyvärr är föret här väldigt tråkigt nu för hundjakt. Snön tinade upp och frös till och så har det nu varit ett tag. Stridsvagnsaktiga ljud när man rör sig och skarpt för hundens tassar.
Testade en tur idag iallafall men det gav inte mer än ett ståndskall som inte satt länge sedan jag börjat röra mig mot det samt en riktigt löjlig felmarkering av Leo där jag såg allt från första parkett. Han hittade den i en tät plantering men särskilt långt for den inte och den var inte heller tyst vid träandet så jag blev lite besviken på Leo som ställde sig 20 meter fel och började gaffla. Ungdomlig orutin. Annars har han varit rätt säker på slutet tycker jag. Stötte snabbt bort den.
I övrigt ett par fåglar som drog långt och aldrig återfanns.

Hoppas på en riktig tö nu och några dagars jakt till innan vintern!
Som det är nu så är känns det inte särskilt postitivt att köra på med en unghund då förhållandena är så trista. Tungt att ta sig fram, rivigt i tassarna och förmodligen inte alls så inspirerande för en hund man vill ska lära sig dra ut mera på söket.
Han har iof haft rätt bra sök nu på slutet efter, som jag tyckte, haft en liten svacka sökmässigt ett tag.

Med lite tur får vi en tö och sen svinkallt så myrarna fryser. Det brukar kunna bli riktigt rolig jakt då i de stora myrlanden österut då hunden kan springa som på ett salsgolv och tupparna brukar ha intagit vinterlanden. Tror det kan vara riktigt nyttigt för Leo att få testa dom förhållandena och ganska lättjagat brukar det vara då tupparna gärna toppar och terrängen är gles.
Hoppas, hoppas.. men det är ju långt ifrån varje år sådana förutsättningar slår till tyvärr.
jakob

Inläggav Lars » 01 nov 2017 15:24

Låter som du haft en bra start med hunden. Jag gillar inte alls vinterföre tappar helt sugen för hundjakten då! Nu börjar suget för toppjakt komma istället, tror det kan bli bästa året sedan 12 nu. Vi får försöka få till någon gemensam tur om du känner för det? Intressant att se vad åren i södern gjort med orken :wink:
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav jakob » 01 nov 2017 16:36

Lars skrev:Låter som du haft en bra start med hunden. Jag gillar inte alls vinterföre tappar helt sugen för hundjakten då! Nu börjar suget för toppjakt komma istället, tror det kan bli bästa året sedan 12 nu. Vi får försöka få till någon gemensam tur om du känner för det? Intressant att se vad åren i södern gjort med orken :wink:

Jag har ju sån abstinens efter hundjakt efter uppehållet så jag lär nog vara sugen oavsett väder. :mrgreen:

Men toppjakten ska bli kul, ser verkligen fram emot det! Tjärade upp östergrenarna häromdagen, sköt in 6,5an i minusgrader och monterade takräckena på bilen idag. :pow:
Vore väldigt kul att jaga ihop igen, det är alltför länge sedan så det är dags för det tycker jag. Vi hörs vidare framöver. Om det känns lönt vore det kul med en rejäl tur till nån koja i tjäderlanden annars får vi väl köra på lite runt inlandet en sväng.
Börjar kännas lite ensamt kring fågeljakten här nu, inte för att det gör något men förr var det kul att åtminstone ha någon att slå följe med på sina turer. Men min gamle vapendragare har tappat allt intresse för fågeljakt sedan jag flyttade och det finns inte fler lokala fågeljägare här än jag numera. Rätt märkligt att det är ett så obefintligt intresse bland både vuxna och ungdomar häromkring med de möjligheter som finns. Det har alltid varit tunt med sådana men nuförtiden är det fullständigt obefintligt.
jakob

Inläggav jakob » 01 nov 2017 17:43

Förresten, orken är nog ok. Ett och ett halvt års fysiskt jobb i fjällen och skogen har filat till konditionen igen 8-)
Hade så tråkigt i södern så jag blev styrkelyftare och tränade under 5 år upp mig till bra över 100kg och stark som satan men när jag kom hem hit igen och började jobba i skogen kände jag hur jobbigt det var att släpa på alla kilon så skog och arbete fick slipa bort 17-18kg så nu finns det lite ork igen! :mrgreen:
Men klen som en skolflicka har jag blivit. :x
jakob

Inläggav Lars » 01 nov 2017 19:05

Låter bra med en lättare kropp stora muskler behövs sällan på fågeljägare :mrgreen:
Finns riktigt bra med orre fläckvis inlandet, men kojjakt är alltid trevligt så gör gärna någon vildmarkstur. Blir resultatet klent gör det inte så mycket
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Rokka » 03 nov 2017 22:02

Tänka sig hur olika man kan tycka.. Jag tycker att Trädskällarjakten på snötäckt mark är den allra bästa o samtidigt den allra svåraste. Den kräver att du har en Flamma av yppersta klass om du skall lyckas. Svarta tuppar i vaniljsockrade furor, purfärska spår i den gnistrande snön. Finnande i träd ,och förhållanden som i bästa fall medger att hunden kan följa upp en luftlöpa,om sinnena är nog skarpa hos hunden !Det finns inte under barmarkssäsongen. Nysnö,-5 minus,vindstilla är nog Flammans optimala utgångsläge ever.(om man frågar Rune iaf)

Tyvärr har klimatförändringarna medfört att jakten på snö har blivit kortare för varje år. Numera kommer det tonvis med snö redan i slutet i av oktober hos oss. Förut kunde man jaga fortfarande i december o vissa år även i januari. Minns ett år när jag sköt den sista fågeln(en orrtupp) den 31 januari. Då var frysboxen tämligen full :pow:

Frågar man landet som har Finsk Spets som nationalras så är vinterjakten forttfarande av stor betydelse,det är där agnarna sållas från vetet. Det är där Flammorna sållas från tändstickslågorna.
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav jakob » 15 nov 2017 18:23

Det är sedan länge nåt slags seg förvinter som råder med väldigt besvärliga snöförhållanden. Bristande och rivigt.
Men har tagit ut Leo några kortare turer mest för motionens skull.
Han har gått väldigt fint med bra sök. Kul att se var vi hamnat nu på sluttampen!
Egentligen vill jag bara att det ska dimpa ner rejält med snö och definitivt avsluta säsongen för det här skitföret som varat flera veckor är bara plågsamt då man NÄSTAN kan jaga, men inte riktigt.. bättre med en ordentlig slutpunkt då.

Jag är fullt nöjd med denna första säsong och kan tryggt gå in i vinterdvala med stora förhoppningar på nästa år. :D
jakob

Inläggav jakob » 15 nov 2017 23:46

Måste också göra en notering att 7,62an har anlänt. :D
Underbar liten studsare, jag föll pladask direkt kartongen var öppnad.
Vägde in på 2,6kg och har ett riktigt vackert mörkt och flammigt kolvträ.
Har fixat och donat så långt jag är kapabel så följande är gjort: plastbäddad (från butik), rengjord pipa, ställt trycke och snälltryck, lappat in låsklackarna till 75% anliggningsyta (törs inte mer än så nu), tagit ur pipkanalen till absolut friliggning på pipan och repeterat och gnuggat och grejat så den mesta av råheten från produktion är borta.
Så nu återstår bara gängning av pipan så fort jag får hem dämparen och sen blir det break in enligt konstens alla regler.
Tror stenhårt på denna kaliber och själva vapnet känns riktigt trevligt. :pow:
jakob

Föregående

Återgå till Finskspets