Jaktdagbok, injagning

För er som vill diskutera finnspetsar

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Jaktdagbok, injagning

Inläggav jakob » 10 okt 2017 21:00

Bosse H skrev:Fortsätt rapportera så man får nått att läsa. lite roligare än snabba ytliga inlägg på FB.
Skadskjutningar är aldrig kul och oftast, när man analyserar i efterhand så tycker man ju att man borde förstått vad som skulle hända. Hönan jag höll på skjuta bort i söndags men hittade var ett sådant skott , bakifrån med lite vridning mot mig, Ville hålla högt 22 WM och lite drygt håll, Höll högt i bröstet och långt fram. Tja att jag skulle träffa långt fram och inte skjuta genom vitala delar borde jag ju förstått. Men man är en slow learner.

Jodå nog kommer det skrivas mera!
Jag gillar ju det och jag antar att du är långkastarBosse som syns på edge ibland? Isåfall finns risk att du tidigare sett mitt vilda ordbajsande på internetforum förr. :mrgreen:

Nä skyttet ska ju aldrig krångla helst. Jag skyller på kalibern men i rättvisans namn är det ju bara mitt eget fel då det är mitt ansvar att anpassa mitt skytte efter kaliber. Jag kanske är för dålig skytt för 22wm så för säkerhets skull så lämnar jag den kalibern och kör grövre doningar som ger mig mer marginaler. :D
jakob

Inläggav Bosse H » 10 okt 2017 21:12

Jo du har nog träffat rätt även om jag inte kastar så långt numera :)
Köpte en rulle av dig en gång som jag höll på att glömma hämta ut :) men du spårade upp mig . Går bra att bomma med allehanda kalibrar, har haft en del perioder då allt gått fel och när man får flera bommar i rad då blir man förtvivlad. Ibland går ju allt som en dans och man träffar allt i alla möjliga krångellägen och sen går det som troll i det hela, då brukar jag byta bössa ett tag.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jakob » 12 okt 2017 21:47

Ingen mer tur ännu pga det riktigt dåliga vädret. Sämsta sommaren och hösten vädermässigt som jag kan minnas. Och inte undra på det för det är tydligen den kallaste sommaren sedan 1860-talet här.
Genomblött överallt, blåst och regn, numera snöblandat varenda dag gör ingen trädskällare glad. :(

Konstigt nog verkar fortfarande nästan all fågeln vara kvar ner i surlanden. Nästan så dom måste ha utvecklat simfötter med tanke på hur blött det är där de håller till.
Samma med älgen ser det ut som. Dom verkar inte heller ha dragit sig dit dom brukar. Konstigt.
jakob

Inläggav Bosse H » 12 okt 2017 23:43

Allt är 3 veckor sent i år, hittade inge fågel första veckorna där de brukar vara, sen kom dom dit. Hoppas bara snön väntar tre veckor extra innan den kommer på riktigt.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jakob » 13 okt 2017 11:45

Jagar älg idag och nyss stötte jag en tjädertupp på kalfjället, precis björkgränsen, i 20 cm snö. :mrgreen:
Åt väl enris. Dom kan ju få lite konstiga ryck kär det dimper ner snö.
jakob

Inläggav jakob » 17 okt 2017 17:53

Några svängar till har det blivit och Leo presterar korrekta ståndskall varje tur.
Mycket att slipa på kvar förstås men jag ser mer och mer säkerhet i allt arbete. Lite fundersam på hans sök som inte utvecklats alls på slutet, snarare tvärtom faktiskt. Men det löser sig säkert.

Stora problemet vi dras med nu är husse som är otroligt rostig och klantar bort fågel efter fågel. Visst faller en och annan men desto fler dumpad bort av mig. Har aldrig känt mig så usel på jaktstigen som nu och fattar inte att jag kunnat bli så oskarp som jag är nu. Riktigt eländigt. Minns mig som en väldigt säker fågeljägare förr som sällan gjorde misstag. Nu är det tvärtom, gör knappt ett rätt längre. :(

Får skärpa till mig och få fram skärpan igen. Om det går.
jakob

Inläggav Rokka » 17 okt 2017 18:18

Vad gäller gäller kaliber, väder och vind, så vill jag bara säga detta: Har under mina år på Tapios stigar provat på några olika varianter av muskedunder. Började med en kombibock 12/222. Sköt bort en massa fågel, framför allt med hagelpipan som svek mig alltför många gånger. Provade sen på några andra brödspadar.Gick sedan igenom den hårda skolan,genom learning by doing och slutligen valde jag en 22 Hornet ,och på den vägen är det fortfarande. Visst är den 3 gram lilla kulan riskänslig och många fåglar har flugit efter skott.Men det är smällar man får ta. Jag tycker att man blir mer ödmjuk med den vetskapen, och väljer med större ödmjukhet skottillfället. Träffar du däremot fågeln rent med Hornet så är kroknäbben stendöd redan innan den landar i blåbärsriset. Missar du, så flyger den, kanske tom helt oskadd, o det är ändå en liten tröst.. Hatar skadskjutningar vilket hagelpipan ofta orsakade.! Gillar inte sömnlösa nätter över fåglar som eventuellt går en kvalfylld död tillmötes.
Apropå ”oskarp”så är min erfarenhet att det är Trädskällarjaktens stora tjusning :D Ibland funkar allt,ibland går allt åt helvete.
Minns Tommy Ohlsons reportage i Jakt o Vapen för länge sedan. Han beskrev det så bra: ”Trädskällarjakten är som en thriller. Man vet aldrig hur det slutar” Så är det :pow:
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav jakob » 17 okt 2017 22:01

Gällande hagelpipan så håller jag med helt och fullt. Jag gick också vägen med ett par kombibockar där samvetet till slut sade stopp. Runes berättelse om tuppen med avskjutna ben blev spiken i kistan minns jag. Bytte till en 7x33 och nöjdare har jag aldrig varit. Läser lite olika åsikter om kaliberns duglighet men jag tyckte den var suverän.
Köpte den på inrådan av Leif Ögren, den gamle trädskällarlegenden som hade min hund inackorderad på veckorna när jag gick i skolan, som sade att "hittar du en sån så köp den direkt", det var den bästa kaliber han använt och han hade bunkrat kulor för resten av livet som ju tyvärr inte blev så långt sedan. :(

Jag har ju minnena kvar av hur det var förr när jag höll på som mest, hur lätt allt var. Har inte riktigt kunnat fatta ännu att det inte är så lätt som jag minns det då jag rostat under nästan 7 års tid. Jag jagade ju heltid i tio år nästan, och riktigt mycket åren före den perioden också så klart att det gick lätt då!

Insåg idag när jag stötte sista ståndskallet att jag smyger ju inte ens! Fann plötsligt att jag ju stod helt upprätt som en dumskalle när tjädern lättade. Varför då? Jag vet inte, rädd att bli blöt om knäna kanske. Tror att jag har nåt slags putsat minne av hur lätt det var förr trots att det egentligen inte var det, att jag helt enkelt bara slarvar respektlöst. Men det var en bra insikt. Fattar inte att det tog hela hösten att få den bara.. samma med skyttet. Jag bommade i princip aldrig förr. Och det är inte bara ett putsat minne utan jag förde hyfsad statistik och det gick ofta 80-100 träff per bommad fågel. Bästa sviten var över 100 fåglar innan en bom. Så jag minns förmodligen även det som lättare än sanningen.

Nej nu är det nya tag som krävs!
Det duger inte att jag förstör allt Leo bygger upp, det är ju helt jäkla bakvänt. Som idag, vi hade endast tre fågelkontakter, alla tre var korrekta ståndskall och alla tre förstördes av mig i ansmygning. Eller i förrgår, Leo fann självaste gammeltuppen och satte honom i en gles tall. En straffspark för en någorlunda vettig jägare. Jag såg inte fågeln trots att den satt öppet och stötte den på 50 meter. Har aldrig varit med om maken! Skämdes som aldrig förr efter det och förstår inte hur det kunnat bli såhär? Synen är inte sämre än förr. Det är nåt annat. Förmodligen respekten och ödmjukheten.

För övrigt har jag nu tagit ett stort steg och skänkt bort jämthunden. Det känns tungt men intresset är för svalt för älgjakt, suget efter ensamjakten med den röda finnspetsen är alldeles för stort. Har känt det hela hösten.
jakob

Inläggav jakob » 18 okt 2017 13:53

Har förresten nedlagt Leos första orre.
Det är mycket sällan jag stöter på orre och jag håller mig som regel borta från orrmarker med trädskällare men då och då dyker det ju upp en på tjäderskogarna också.
Bilagor
IMG_0456.JPG
IMG_0456.JPG (200.81 KiB) Visad 92 gånger
jakob

Inläggav jakob » 19 okt 2017 19:03

Tog med Leo och gjorde slutliga positionsbestämmelsen på stugbygget.
Mycket båtåkning och pyssel så jag höll honom kopplad största delen av dagen men en del fick han springa. En och annan tjäder fanns det men de var mycket nervösa och drog låååångt. En höna satt men inte mer än en minut.
Pratade med en gammal vän som jagar mycket med trädskällare och pratar med väldigt många andra entusiaster och han menade att tjädern varit extremt svår sista veckan och lite till. Mycket otrygga.
Det tröstade mig lite då jag kanske inte varit så klantig som jag känt mig ändå.
jakob

Inläggav jakob » 19 okt 2017 19:08

Fin backe för en stuga! Orörda tjäderskogar i alla väderstreck och långt till närmaste bilväg.
Leo är riktigt förtjust både i sina blivande hemmamarker och båtåkning.
Bilagor
08AE3B32-114A-4D3B-A15B-3BC4C201A237.jpeg
08AE3B32-114A-4D3B-A15B-3BC4C201A237.jpeg (109.8 KiB) Visad 53 gånger
A6D79A5E-9C17-4F47-9924-82EBF667DEAD.jpeg
A6D79A5E-9C17-4F47-9924-82EBF667DEAD.jpeg (83.16 KiB) Visad 53 gånger
jakob

Föregående

Återgå till Finskspets