bekväma stövlar!??

Här handlar det om vapen och andra tillbehör som används under jakten.

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: bekväma stövlar!??

Inläggav tois » 28 okt 2017 21:33

tråden är gammal men vill bara säga att utvecklingen på stövlar gått framåt enormt tretorn tornevik wow säger jag bara suveräna ni kan som jag slänga kängorna :D
Användarvisningsbild
tois

Inläggav jocke » 20 nov 2017 21:43

tois skrev:tråden är gammal men vill bara säga att utvecklingen på stövlar gått framåt enormt tretorn tornevik wow säger jag bara suveräna ni kan som jag slänga kängorna :D

ska testa när lundhagarna är utnötta :pow: :D
jocke

Inläggav jakob » 21 nov 2017 10:13

Jag har uppdaterat ganska rejält på skofronten i år.
Jag har ledsnat på membrankängor och har för länge sedan haft ett par olika klassiska lundhagskängor så jag testar igen.

Ett par Lundhags forest, det blir nya ”vanligkängorna”. Ett par LlBean kängor som jag fick ta hem från USA. Har använt dom hela hösten till stor förnöjsamhet! Köpte dom då de efter intensivt googlande tycks vara de mest slitstarka och bra riktiga smygkängorna på marknaden.
Fick tag i två par äkta militärstövlar, Acton och Nokia. Det är stövlar med riktigt gummi och inget modernt skräp som rasar på ett halvår inte. Offrade ett par och limmade ihop med vadarbyxor, de andra har jag gått runt i denna blöta höst då och då och känt mig nöjd.
Ett par muckboot arctic sport blev det också. Ersätter mina gamla sulman. :)
Kvarvarande är ett par outslitliga tretorn Sarek stövlar och ett par utslitna Lundhags vinterkängor.
jakob

Inläggav ErikT » 22 nov 2017 20:34

På jakt efter nya vinterstövlar, mina nokian har börjat ge upp litegrann, lite lagningar vid brytet som uppstår vid skidåkning och filtsulorna är helt slut. Kör numera BC bindningar på toppjaktskidorna och där är ett par lundhags guide expedition beställda efter att alpina pjäxan släppte i sulan i våras på ripjakten.
Vad ska man satsa på för vinterstövel? Ska klara av att sitta å pimpla i 20minus, kört 2nr för stort på nokian så jag fått plats med minst 3 par sockar.
Har muckboot flera modeller och vilken ska man satsa på för vinterbruk? 90% pimpling/skoter. 10% sista svängarna med hunden.

Kört med lundhags forest 2-3 höstar, fungerar ok. Inte det bekvämaste, tog nog en höst att gå in dom, fortfarande lyckas dom ibland ge obehag uppe på foten vid vristen(?)
Men torkar snabbt. Har ett par meindl som favorit men började läcka efter några höstar och då tar det ju en evighet innan dom är torra, spec i "fält".
ErikT

Inläggav jakob » 25 nov 2017 12:21

ErikT skrev:På jakt efter nya vinterstövlar, mina nokian har börjat ge upp litegrann, lite lagningar vid brytet som uppstår vid skidåkning och filtsulorna är helt slut. Kör numera BC bindningar på toppjaktskidorna och där är ett par lundhags guide expedition beställda efter att alpina pjäxan släppte i sulan i våras på ripjakten.
Vad ska man satsa på för vinterstövel? Ska klara av att sitta å pimpla i 20minus, kört 2nr för stort på nokian så jag fått plats med minst 3 par sockar.
Har muckboot flera modeller och vilken ska man satsa på för vinterbruk? 90% pimpling/skoter. 10% sista svängarna med hunden.

Kört med lundhags forest 2-3 höstar, fungerar ok. Inte det bekvämaste, tog nog en höst att gå in dom, fortfarande lyckas dom ibland ge obehag uppe på foten vid vristen(?)
Men torkar snabbt. Har ett par meindl som favorit men började läcka efter några höstar och då tar det ju en evighet innan dom är torra, spec i "fält".

Leta militärstövlar!
Jag hittade på röda stjärnan.
jakob

Inläggav Kim Backlund » 25 nov 2017 21:32

Köpte vinterstövlar på Granngården en gång i tiden. Har pimplat i övervatten med -28C utan att frysa om fötterna. Vet ej om de går att köpa längre men har haft mina i 15år och de är helt fantastiska. De heter Bekina Thermolite och den dagen mina är slut så köper jag ett par till om jag hittar några. Tror inte det finns bättre vinterstövel? Används mycket varje vinter då jag bor 50m från en bra rödingsjö i fjällen.

Är det kallare än vad de klarar så har jag lussor i 100% tovad ull som jag använder när jag sitter stilla på lodjurspass. De tål man att sitta stilla i flera timmar med -25C i, en förutsättning är självklart torr och kall snö utan vatten. Se länk.

Jag har de som är extra höga, vackert hantverk!
http://www.lussogbusserulleriet.no/ProdukterVadmel2.htm
Kim Backlund

Inläggav Johnoo » 29 nov 2017 16:53

Har alltid gått i mina nokia stövlar och har tyckt att det har fugerat väldigt bra. För några år sedan köpte ett par Crispi kängor, varje gång jag tar på mig stövlarna nu för tiden så kan jag inte förstå att jag inte köpte kängor tidigare. Kängorna höll tätt i tre år, sedan sprack dom bak en bit upp ovanför hälen, reklamerade och fick nya nu i höst. Jag smörjer in mina kängor med vax efter 3-4 jaktdagar.
Johnoo

Inläggav almespang » 29 nov 2017 23:00

Kör med 2 olika par lundhags, jaure tidig höst och bör det blir kallare eller på älgpass kör jag med polar quest. Bra kombination.
Användarvisningsbild
almespang

Inläggav Kim Backlund » 01 dec 2017 11:46

Mina Jaure är nu inne hos Lundhags på reparation efter 2,5 säsong. Varit väldigt nöjd med dem och det är väldigt robusta kängor, har egentligen inget att anmärka på dem. Att mina är inne på reparation beror inte på dålig kvalitet utan på att jag slitit ut dem, räknar med att jag gått ungefär 250 mil i dem, hoppas att de håller ganska många mil till efter renovering.
Kim Backlund

Föregående

Återgå till Vapen och utrustning