Jaktkläder för trädskällarjakt

Här handlar det om vapen och andra tillbehör som används under jakten.

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Jaktkläder för trädskällarjakt

Inläggav MatsT » 02 nov 2016 00:28

Ny tråd nya funderingar :D

Vad använder ni för kläder ,jacka byxor till denna jaktformen ?

Jag själv har ett par Härkila Raptor byxor och en Itab anorak men funderar på att byta ut dessa mot något tystare då jag tycker dom skrapar lite väl mycket mot kvistarna i skogen,

Ni som testat olika , vad har ni kommit fram till tex användandet av tex färg eller camouflage på kläderna ?

Tips på bra trädskällarjaktkläder önskas av er rutinerade :D

Säkert fler än jag som undrar och funderar på detta :D
MatsT

Re: Jaktkläder för trädskällarjakt

Inläggav gaston » 02 nov 2016 13:32

Jag köpte ett Bergans Pasvik ställ förra hösten och det är jag helnöjd med. Det är tyst och bekvämt samt vindtätt och tål en del väta.
Jag har den ofodrade modellen som kallas Light och den räcker gott för rörlig jakt.
Färgen är åt olivgrönaktigt och den verkar funka ok. Fåglarna bryr sig så mycket om det iaf. :D
// gAsToN
Användarvisningsbild
gaston

Inläggav Ikusapa » 03 nov 2016 19:25

jag har M90 byxor och en kort M90 pansarjacka, fungerar helt kanon på barmark, jackan blir dock för varm tidigt på hösten,,. cammofärgen på M90 är nog lagt ner både tid och en massa pengar på att forska fram idealet för svenska förhållanden, men det är inte anledningen till att jag har M90, det är tåliga rymliga kläder med rejäla benfickor där det ryms en massa onödiga grejjer
" En jävligt dåligt jaktdag är fortfarande bättre än en jävligt bra arbetsdag"
Ikusapa

Inläggav Kim Backlund » 03 nov 2016 22:55

byxor: * kallare än några minusgrader - T&P Outback från ITAB. Bra kvalitet, billiga och D-storlekar för mig med korta ben, tysta. Trots ventilation längs benen så blir man varm om det är plusgrader.
* Varmare än några minusgrader - Fjällräven Abisko Hybrid zip off. Rent generellt den bästa byxan jag provat. Sitter bra, torkar fort om de blir våta, hyggligt vindtäta, tysta.

*På överkroppen har jag en grönrutig skjorta i 100% ull från www.langvind.no och över det en väst från Swedteam. Är det kallt så har jag en tovad ull-annorak från www.langvind.no eller korta Outback-jackan från ITAB. Tidigt på säsongen så går jag ofta i en underställströja bara.

på huvudet brukar jag ha en keps, eller om det är kallt en ullmössa.

De kläderna använder jag vid allt friluftsliv, har under åren provat en hel del, bland annat svindyrt ställ från Norrøna (dovre) och det hänger bara på en krok i förrådet för det var ingenting med det som var bättre än ITABs kläder som kostar en femtedel ungefär.
Kim Backlund

Inläggav jakob » 23 sep 2017 20:59

Gammal tråd men har sånt sug att läsa och skriva om allt kring denna jaktform nu i min "comeback" i fågelskogen. :wink:

Jag har alltid upplevt bekymmer med klädsel vid trädskällarjakten. Eller egentligen all jakt när man måste röra sig utan att synas och höras. För att inte tala om ryggsäckar. Finns det ens en riktigt tyst säck på marknaden?
Eller tysta kläder i moderna material?

Goretex och andra membrankläder är bra för komforten men aldrig tysta. Man skulle vilja ha vadmalens tysthet men membranens funktion och komfort om det fanns?
Jag har inte hittat det iallafall utan går för tillfället i vadmalsbyxor och värmetröja 90 i ullfrotte. Har haft allt möjligt och de tysta kläder jag hittat tål inte vatten, så är det bara. Så jag har vant mig vid att helt enkelt få bli lite blöt som betalning för att vara tyst i skogen. Blir det för jävligt ligger alltid ett regnställ i säcken.

Testar en eberlestocksäck nu, i lodentyg. Men inte är den särskilt tyst inte. :x

Tysta kepsar är också svårt att hitta. Nog fan skrapar det när man nuddar en kvist om de flesta.

Skodonen i år som jag testar är de hittills bästa! Eller tystaste. Llbean Maine hunting boot. Riktigt bra. Som en mockasin. Vanliga kängor får jag krupp på med sina hårda sulor men dessa är riktigt bra. Googlade mig fördärvad efter världens bästa stalkingkängor och landade i dessa. Lite bökigt eftersom de bara fanns att köpa från fabrik i USA.

Jag är kanske överkänslig. Smög runt i heltäckande fiberpäls, även på fötterna, när jag höll på med smygjakt på kronhjort. :mrgreen: såg ut som en luden groda.
Men jag begriper inte folk som jagar i prasselkläder under hösten.
jakob

Inläggav Lars » 09 okt 2017 15:48

Håller med att det är svårt att hitta bra kläder!
Men tysta är låg prio för mig stör mig inte på om kläderna frasar och upplever inte att det stör fåglarna heller. Händer ibland att telefonen ringer när man smugit in nära. Här sällan ljudlöst och svarar ofta upplever sällan att ljud stöter fågeln det verkar vara mest synen som får dem att flyga.

Kört med ett par lundhags brallor i år som har paneler av membran på framsidan ben bra kompromiss. Hade gärna testat en jacka med samma koncept och tunnt strech tyg på ryggen
Användarvisningsbild
Lars

Inläggav Bosse H » 09 okt 2017 16:53

Hatar kläder där man hör grenarna raspa mot, om fågeln bryr sig vet i fasen, men det känns bättre att smyga tyst.
Lät ju inte så tokigt det där med membran bara fram. Sen tycker jag de flesta kläder oavsett Camo eller enfärgat är för mörka, skulle mer vilja ha vadmalsgrått vilket smälter in bra mellan träden vet i fasen om fågeln bryr sig om det heller ? I år har jag faktiskt börjat åter fundera på en Goretex byxa för det är för jäkligt blött i markerna.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jakob » 09 okt 2017 20:06

Nej för mig handlar det inte om vad fågeln hör eller ej utan att jag helt enkelt inte vill höras utan smälta in så bra som möjligt. Det är liksom en känsla, inte grundat i effektivitet utan vad som känns bra.
När jag jagar älg är det mera en praktisk detalj då älgen, iallafall fjällälgen, är väldigt känslig för skrapande ljud och inte står i upptaget om dom varslat jägaren med skrapande kläder först.
jakob

Återgå till Vapen och utrustning