[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Trädskällare • Visa tråd - Fågelsesongen 2016/2017

Fågelsesongen 2016/2017

Allt möjligt om jakten med trädskällare

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Fågelsesongen 2016/2017

Inläggav Bosse H » 27 aug 2016 22:55

Det går tungt för Nätti, än så länge har vi inte mött nån fågel under jakten. Idag kom vi samtidigt till en granstbbe, hör nått som rasslar till och Nätti börjar skälla lite,, undrar vad det kan vara och ser hur en torrkvist svänger onaturligt, ser hur en mård tar sig upp i en stor gran alldeles i närheten, tanken flyger genom huvudet skjuta eller inte skjuta, och vist kliade det i avtryckarfingret, men Nätti slutar skälla och börjar rota runt på backen, intreserade men vet nog inte av vad egentligen, så den får leva ett tag till, och ja desutom är dom ju inte lovliga heller, Nya tag i morgon.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav Rokka » 29 aug 2016 14:41

Berättelse kommer snart.
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 29 aug 2016 16:41

Så där ja Bosse,nu är jag också med på listan "Bedrövliga jaktturer" Var ute med Leo'n denna eftermiddag. Besökte ett mangroveträsk nedanför ett berg som alltid brukar hysa kullar vid denna tid. Vi hade inte ens gått mer än 5 min när jag ser att Leo'n hittat en löpa som han försöker nysta upp. Verkar vara tuffa vittringsförhållanden,(13 grader varmt)för han snurrar runt,runt,och Astron visar upp sitt klassiska röda garnnystan på displayen,mycket vanligt så här års.

Strax drar dock unghunden iväg 500 meter o påbörjar ett hejdundrande ståndskall nere vid stormyren nedanför berget. Mycket tätt skall,full kontroll på fågeln hör jag direkt. Nu är det på riktigt jävla allvar. Hoppas att han orkar hålla i skallet tänker jag när jag påbörjar ansmygningen,för det är ganska långt till skallträdet...Jag behövde inte oroa mig. När jag kom fram inom 100 meter var det fortfarande fullt pådrag. Leo'n öste på för kung och fosterland,fullständigt fokuserad på skallobjektet. Försöker lokalisera fågeln Gör en högerlov,men avbryter eftersom jag fick solen i ögonen. Vänsterlov,ser inget..Fortsätter mot vänster mycket sakta. Var fasen sitter den fördömda fågeln? Kollar återigen på Leo'n och försöker följa hans blick. Det är tydligt att han vet exakt var fågeln sitter. Ibland ger han mig mördande blickar-ser du inte fågeln husse,han sitter ju där,framför näsan på dig,skjuuut för fan!
Plötsligt ser jag något avvikande,någonting lyser upp högst upp i tallkronan till vänster. Har nu solen i ryggen som avslöjar ett tjäderhönebröst som strålar i solen. Aha,där är du! Bröstet syns dock bara i en liten glugg i grenverket. Att lägga sig ned funkar inte,blir knästående skytte. Hårkorset mitt på det solande tjäderhönebröstet,pang! Det gick bra! Det som emellertid inte gick bra var att jag tydligen gjort någonting under min ansmygning som min rygg inte gillade,för plötsligt när jag på väg till bilen o gick över en sank myr så small någonting i ryggen! Jag skrek till o min sambo som också var med trodde att jag fick en hjärtinfarkt. Den återstående biten till bilen blev en pina. Det gjorde fruktansvärt ont. Fan....
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Lefa » 29 aug 2016 18:16

Jag satte mig i bilen och for hemåt i perfekt jaktväder, med nästan en tår i ögat. Årets jakt är slut. Hunden hör inget längre, han orkar i 2 timmar, han är så långsam att fåglarna hinner löpa flera hundra meter innan dom kommer på vingarna (självklart flyger dom inte rakt upp i närmaste träd i det läget).
Första dan gafflade han under ett träd, det såg lite tafatt ut men va f.n det är ju premiär. Fick syn på en skalle och drog hagelpipan. Som vanligt kom det ner en massa älgmat och annat skräp tillsammans med fågeln. Ståndskallet blev nu klart bättre, hunden markerade distinkt upp i tallen och skalltätheten ökade - han hade aldrig märkt fågeln som föll. Just nu känns det bara trist och vemodigt.
Lefa

Inläggav Rokka » 29 aug 2016 20:51

Du har mitt medlidande,jag vet sannerligen hur det är Lefa!
Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Bosse H » 29 aug 2016 21:28

Inte kul Lefa,
Min tikka blir 12 nu i december , hon jagade premiären, på Torsdagsmorgon hemma hos mor och far ramlade hon ihop på golvet, bakbenen ville inte lyda och efter 2 timmar kunde hon börja gå igen. Nu ser hon pigg ut men jag anar att det äröver där också. Nu har jag ju Nätti också men vist det är aldrig kul när elden slocknar.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav jocke » 30 aug 2016 21:37

orre orre orre!!! jäkla stressade orrar!! 2kullar stötta i afton! zlobban blev totalgalen av de små liven som spred sig överallt fick ej fast en enda! ändå gick jag där det aldrig brukar ligga orre!! :^I^: nya tag i veckan!:)
jocke

Inläggav seww » 31 aug 2016 07:01

Vi tog en kvällstur igår, fick med mig en kompis som av nån anledning köpt en setter... tss..
Men nu fick han lite smak av riktig jakt!

Började bra, Bundy hittade fågel redan efter ett par minuter, vi hörde hur han sprang och skällde och hur fåglar lyfte. Men ingen som satt.
Till slut skrämde han upp en som flög mot oss och träade några tiotals meter framför oss, och Bundy får ståndskall men inte riktigt perfekt. Nåja, sa åt kompis att smyg du och skjut.
Han hann bara smyga några meter innan den gav sig av från trädet, vi såg den aldrig. Lite tråkigt.

Resten av kvällen var lite halvdöd, då och då hörde man att Bundy hittade fågel men de ville inte sitta. Lite konstigt då det var en fin kväll, hade regnat lite några timmar före och nästan vindstilla. Kom en del vindbyar som kunde förstört deras ro antar jag...

Nåja, nya tag till helgen!
Användarvisningsbild
seww

Inläggav Aspås » 31 aug 2016 18:26

Har hunnit med fyra kvällsturer. Hittat några orrkullar och lagt en i säcken. Noll tjäderkontakter, men jag brukar aldrig ha tjäder på hemmamarken så här tidigt på säsongen. Vill gärna att temperaturen sjunker med femton grader.
Ingen av de här två gamlingarna som beträder Dianas stigar tillsammans gillar att förflytta sig i fuktigt tropiskt urskogsklimat.
Leve pippin
Användarvisningsbild
Aspås

Inläggav Bosse H » 01 sep 2016 15:47

Morgonjakten gav första fågelkontakten på 6 försök.
Nättii började bjäbba mot en gran 20m från mig, går fram i tron att det är lavskrika, då startar en orrhöna från backen 30m bort, troligen hadde hon suttit i granen, Fick i alla fall ett litet förföljande att glädjas åt. Men ruskigt svårt med injagningen när det kryllar av doft efter gnagare och är det fågelglesaste året jag nånsin varit med om. Vist med en gbra hund skulle man säkert få ihop fågelkontakter och fåglar i säcken men jag trampar inte ens upp nån fågel nu.
Användarvisningsbild
Bosse H

Inläggav Kim Backlund » 02 sep 2016 09:20

Dags att åka på bättre marker då Bosse, utan fågel ingen fågelhund!
Kim Backlund

Inläggav Jonolf » 02 sep 2016 23:08

Idag var det premiär för valpen, 5 och en halv månad, att få följa med på riktigt! Fram till nu har det bara handlat om svampplockning och jag har sett på honom att han inte riktigt förstått tjusningen med det.

Han är rätt trång i söket ännu så jag tog även med min gamla tik, 10 år, för att han ska få lite inspiration. Tiken är numera rätt långsam och hör inte så bra så jag hade inga stora förhoppningar på att det skulle bli något att ta med hem men om valpen fick komma i kontakt med gråfågel så vore det gott nog.

Mindre än en timme efter "premiär-släppet" börjar tiken skälla lite glest och frågande 100 meter ifrån mig. Jag har inte hört något uppflog så jag har mina misstankar... Efter en kort stund kommer valpen dit också och börjar sympati-bjäbba, oklart på vad. Tar mig dit och spanar av terrängen, noggrant, med kikaren. Som sagt, jag har mina misstankar men om man inte litar på hunden kan man ju lika gärna packa ihop grejerna på direkten och börja med golf istället.
Efter att ha spanat en stund upptäckter jag, till min förvåning, att det faktiskt sitter en liten orr-kyckling väl dold i en gran! Ta mig sjutton! Tiken vet att det sitter en fågel någonstans i närheten och går runt och provar att skälla på lite olika trän, valpen vet nog inte så mycket men skälla är ju alltid kul :D. Tar mig i läge samtidigt som jag funderar över situationen. Bestämmer mig för att det kan vara värt att skjuta på en såpass svag markering bara för att ge valpen chansen att få tugga lite fågel. Sagt och gjort, skottet går och fågeln dimper i backen. Gammeltiken konstaterar att den är död och lommar iväg på nytt,hon har aldrig brytt sig om döda djur. Valpen vet inte riktigt hur han ska reagera men efter en liten stund kommer han på att fågel är kul! Succé :D :D!

Tycker mig märka redan nästa släpp att han söker ut mer än tidigare. Vi får även kontakt med några tjädrar och det är inga tveksamheter i förföljandet. Det känns som att han har förstått hur man ska bära sig åt för att göra husse lycklig. Efter en fantastiskt lyckad premiär bestämmer jag mig för att köpa en lott på vägen hem, det verkar som att det är min dag idag. Tyvärr blev det en nitlott men jag är lika glad för det!
Jonolf

Inläggav seww » 04 sep 2016 21:26

Tog en kvällstur nyss, har ju regnat hela dan så det var en chansning. Men blev en jättefin, hela himlen klarnade upp när vi kom till parkeringen! Hur skönt som helst. Men men... Bundy hittade en massa roliga renar med bjällror som man kan jaga, det gillar han, alltför mycket...

Men efter en stunds väntan hör jag att skallet låter annorlunda o någorlunda fast. Traskar dit lite smått förbannad men man ska lita på hunden.
Lång väg dit, han släpper flera ggr om men när jag närmar mig så markerar han mot en tall. Han ser mig o fortsätter. Smyger mellan granarna för att se bättre. Då i björken bredvid ser jag ett huvud röra på sig!

Ställer mig mot en tall o tar stöd, skjuter med kulpipan o 22 Hornet gör en aldrig besviken! En orrtupp far i backen och nöjda går vi hem till bastun!

3 för 3 hittills!
Användarvisningsbild
seww

Inläggav Rokka » 06 sep 2016 14:32

Användarvisningsbild
Rokka

Inläggav Rokka » 06 sep 2016 14:43

Trevlig tur idag. Slog en lov runt en sjö tillsammans med Leo'n samt sambo. Redan efter en kvart så hör vi att han springer in i några orrar. Ingen av dem verkar dock vilja sitta,utan kuttrandes flyttar de på sig hela tiden. Leo'n får damp och kutar runt som en vettvilling i sin iver att försöka hitta någon av dessa nervsjuka tallefjantar som eventuellt skulle vilja samarbeta. Tycker att de var ovanligt skygga,men så kom också hösten flera veckor tidigare än normalt. Vanligtvis brukar orrarna sitta bra de första veckorna iaf.
Leo'n har lite svårt att lämna området,det doftar ju så gott överallt. Men så kommer han äntligen,springer förbi oss o förstås rakt på en till orrhöna som han förföljer långt, dock utan resultat. Föga förvånande..Bah,för att de skall sitta måste man spetsa blåbären med valium.
Efter många om och men kan vi återta kursen o det dröjer inte länge förrän vi hör att en tung fågel lyfter framför hunden. "Stor tupp" informerar jag sambon. En bit bort ljuder snart ett fint ståndskall. Jag hörde inte alls att den träade pga.den ökande vinden,men av skallet att döma så har den definitivt satt sig.
Smyger fort,eftersom jag redan på långt håll kan skönja Leo'n mellan de stora glest stående granarna nere vid sjön. Ser snart vilken gran han markerar och är kvickt inom 50 meter. Då lättar ytterligare 2 tjäderhönor som satt 20 meter till vänster om ståndskallet. Leo'n kan inte motstå detta och lämnar sitt träd för dessa bullrande,oemotståndliga hönor. "Helvetes helvete" svär jag,men inser samtidigt att tuppen sitter kvar. Försöker ytterst försiktigt lokalisera fågeln,samtidigt hör jag några skall i fjärran, men jag fortsätter,och efter bara en liten 5-meters högerlov ser jag tuppen. Den sitter nästan högst upp i granen,till vänster,med ryggen emot mig. Lägger mina medhavda skjutpinnar i kors, lägger bössan till rätta och inväntar nästa moment(om det kommer)

Och ta mig fan! Hundrackan kommer tillbaks och minns helt klart tuppen,för han rusar fram till granen,höjer blicken drar iväg några skall. Klartecken till gruppchefen..Fire :pow:
Tuppen kan omöjligt ha ingått i årets kull,den var för stor för det. Förmodligen var han ute o raggade brudar :P
Användarvisningsbild
Rokka

FöregåendeNästa

Återgå till Trädskällare