Behöver hjälp med min Nobs!

Allt möjligt om jakten med trädskällare

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Behöver hjälp med min Nobs!

Inläggav Nova1996 » 29 aug 2015 10:51

Hejsan!
Har ett problem med min Nobs valp Nova 7månader.

Hon är mycket självständig i skogen och har inga riktiga sök utan drar ut till 200-500 meter i timvis å jagar småfåglar på egen hand.
Känns mindre kul detta.

En orsak är att ja fått hämta henne två gånger pga att varg har vart mycket nära.. Hade liksom inget val då.

Hon även är en väldigt tuff tjej.

När jag ändå har så dåligt fågelår hemma vill ja forma min jakthund så vi får bra kontakt viktigt tycker ja, sen tar vi jakten lägre fram i höst vinter.

Men nu har ja riktigt blå väntat på henne fast hon har stått å skällt(vet att de inte va tjäder) då har hon faktist kommit tillbaks efter ett bra tag

Finns det hopp om att få en fungerade hund?
Skriv gära tips å trix!!

Mvh Simon
Nova1996

Re: Behöver hjälp med min Nobs!

Inläggav stbr » 30 aug 2015 16:06

Nova Du har ett PM
stbr

Inläggav Kim Backlund » 30 aug 2015 22:26

Den absolut enda anledningen till att jag registrerade mig här var för att enkelt kunna läsa allt klokt som stbr skrivit. Det glädjer mig att han hjälper en ung nobsägare på vägen.
Kim Backlund

Inläggav jocke » 31 aug 2015 18:31

Frågan är nog rätt vanligt förekommande! Svaret likaså! Mkt tid i skogen! alla voffar är olika individer och mognar olika snabbt räkna inte med en (riktig) jaktracer förens det gått några säsonger speciellt om det är första egna hunden!!man må självgod i tron att man är rena rama spindelmannen i skogen men man måste jaga in sig själv också! Ha inte för bråttom det orsakar mest förtret med besvikelser osv! Hunden känner av om man är förbannad etc och bli otrygg och det blir definitivt mkt sämre Trygg husse =trygg självsäker hund! Sen blir vissa hundar bättre än andra av naturen! Man får liksom göra det man kan och se vad det blir! Men alla är nog iaf dugliga på något sätt i skogen !! Bara man gör sitt!:)
jocke

Inläggav Nova1996 » 03 okt 2015 15:50

Vad tror ni, är jag dum om ja inte kan släppa så mycket iår och väntar tills nästa höst, finns de några nackdelar?
Nova1996

Återgå till Trädskällare