Valppriser

Allt möjligt om jakten med trädskällare

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Re: Valppriser

Inläggav Kim Backlund » 21 jun 2015 23:56

Man brukar prata om en parningsvalp i en del raser - Det är för högt för mig, vilket då blir det samma som 3000kr per valp på fyra valpar om man tänkt ta 12tusen. I princip betyder det att hanhundsägaren får en valp gratis men inte tikägaren och det är för mig inte helt rimligt. Om våra raser födde 12 valpar så skulle det naturligtvis vara lättare att ge bort en valp än att betala hanhundsägaren 3000x12=36tusen. Å andra sidan, om våra hundar faktiskt födde 12valpar så skulle inte efterfrågan överstiga tillgången och valparna skulle heller inte behöva bli så dyra att vi skulle diskutera det. Jag tycker att ett rimligt pris för en valp är nånstans mellan 12 och 20 tusen enkelt räknat som det ser ut idag. Det är ett pris som de flesta kan leva med, som inte på något sätt är prisledande inom hundar. Så länge folk kan köpa ett tyskt superdublex ditten-datten-sikte och bössor smidda av meteoritjärn i en grotta i japan så har man även råd att köpa en valp. ;)

Jag tror inte på att ekonomi ska behöva avgöra vem som får varken para med en viss hanhund eller ska få köpa valp. Att sälja valparna "billigt" är knappast ett mål i sig själv dock. VEM som köper valpen är viktigast, inte vad den betalar. Ett pris som ligger "lite" högt gör att valpköpet inte blir ett spontanköp utan en genomtänkt handling, tror jag.

Likaså med hanhund, om jag tillfrågar en hanhundsägare om parning och svaret blir att han gärna kan para bara han får rejält betalt så avstår jag. För min egen del handlar inte det här om ekonomiska intressen, det handlar om att bevara och förstärka en ras och främja hobbyn med trädskällarjakt. Jag önskar att vi vore fler faktiskt. En hanhundsägare som vill maximera sin egen vinning får hemskt gärna göra det, men inte med mig som hjälp.
Kim Backlund

Inläggav gabriell » 22 jun 2015 19:31

menar du på allvar att du skulle ta mellan 12 och 20 tusen för en valp ur någon av dina tikar!
Du uppger att det är ett pris som de flesta kan leva med. Men det lät lite saftigt. Om jag skulle köpa en valp av dig för låt oss säga 16000kr ( tror inte detta kommer att ske) Jag återkommer och uppger att hunden saknar jaktlust och har drevanlag. Min fråga blir då, ersätter du mig med 16000kr då du levererat en valp/hund med felaktiga anlag. Sedan ditt resonemang om den stora kostnaden med valpar och att tik ägare som parar är rena helgonen som inte tjänar några pengar.

Samtalade idag med en bekant som tog 5000kr för sina valpar, kostnaden stannar vid cirka 3500kr per valp. Tar man då 16000kr blir det ett överskott på 12500kr per valp. 4 st valpar : 50000kr. Jag vet inte men jag har inte ekonomi att jag avsätter detta varje kvartal eller år för den delen. :D :D :D
gabriell

Inläggav Kim Backlund » 22 jun 2015 21:13

Vi får försöka hålla isär äpplen och päron. Vad jag eventuellt tar för valpar har inget att göra med den generella diskussionen kring valppriser. Jag har hittills inte sålt en enda valp så det är en rent hypotetisk fråga. Jag kommer den dagen inte ha som egen-mål att ta ut ett högt pris, det viktigaste blir att valparna får ett bra och tryggt liv med goda möjligheter att få komma ut på jakt. Skulle du köpa en valp som inte du är nöjd med räknar jag med att du kontaktar mig så får vi försöka lösa det på bästa sätt, oavsett om du betalat 7tusen, 14tusen eller fått den gratis. Bara för att jag har förståelse för varför valppriserna är som de är så innebär inte det att jag själv har pengar som drivkraft här i livet - det kan jag garantera dig att jag inte har.

Jag värdesätter inte mina hundar i kronor och ören, utan dem så hade inte mitt liv haft den kvalitet det har. Hur alla andra tänker må vara upp till dem, men för min egen del så kan jag alltså sträcka mig långt ekonomiskt för att få det liv jag önskar med mycket jakt och allt roligt jag gör ihop med hundarna. Den glädjen är ovärderlig.
Kim Backlund

Inläggav Kim Backlund » 22 jun 2015 21:34

Ett litet tillägg. Jag bor i Norge, ett land som inte precis missar chansen att ta ut skatt om det är möjligt, vi saknar ROT och RUT och skattemyndigheten är inte så lätt att tas med. Här är småskalig valpuppfödning inte skattepliktig av den enkla orsaken att de allra flesta inte över tid går plus. Så för att helt förenkla så väljer man att inte ta ut skatt på eventuella intäkter från valpar så länge det inte rör sig om många valpar på kort tid. Det är nämligen så att om man ska betala skatt har man också rätt att föra in sina utgifter och det är där kruxet uppstår att det inte är lönsamt och skattemyndigheten i slutänden inte kommer få in några skattepengar.

Möjligt att reglerna ser annorlunda ut i Sverige, jag vet att de delvis gör det när det gäller "intäkt av hobby" men det är länge sen jag emigrerade så det kan jag inget om.
Kim Backlund

Inläggav tage » 14 jul 2015 17:11

Har precis parat våran tik och läste denna tråd. För mig är det iaf så att
1. Vill man tjäna stora pengar, välj INTE finsk spets, alldeles för små kullar ex.
2. Kostnaden för denna parning är nu ca
1. Veterinär Öjebyn, ögonlys, knän etc ca 2500:- inkl resa 60 mil tor
2. Veterinärbesök för tandstatus 500:-
3. Speciell avmaskning för tikar som paras 400:-
4. Resor för parning, 120 mil a 20 kr 2400:-
5. Specialfoder för väntande tikar 500:-
Så det är redan uppe i ca 6500:- innan man ens vet om det blir några valpar av det hela..

Tillkommer om/när valparna föds
10% av försäljning till hanhundsägaren
Veterinärbesiktning, chippning, resor till och från veterinär.
Valpfoder, tillägg
Registrering

Till detta har ju innan tillkommit avgifter och kostnader för utställningar etc. för att meritera för en ev parning.
Om man spånar kring att det kunde bli 4 valpar a 10-12,000: så inte blir förtjänsten speciellt stor..
jämfört med ex jämt/gråhundar, vet om kullar på 12-14 st och pris på 10-12 tusen per valp...
Pudlar omeriterade för 15 papp per valp.. osv osv
Så i min värld är inte finsk spetsvalpar speciellt dyra, tvärtom. Och jag har alltid tyckt att jag gärna betalar någon tusenlapp extra för den valp jag tror på, utslaget på hundens jakt liv så blir det inte många kronor per år eller ännu hellre per fällt vilt.
Användarvisningsbild
tage

Inläggav gabriell » 15 jul 2015 15:47

Ja det var ju konkreta utgifter.

Min fråga är då, är det inte rimligt att ta en språngavgift för hanhund på minst 3000kr? ovasett valpar eller inte, detta då hanhunden har samma utgifter hos veterinär och äter mera mat sett över livstiden! :D

[i]1. Veterinär Öjebyn, ögonlys, knän etc ca 2500:- inkl resa 60 mil tor
2. Veterinärbesök för tandstatus 500:-
[/i]:300okr

Nämnas bör i detta att jag samtalade med en herre som köpt hund/valp och tidigare haft en hanhund som varit i avel.
Vad han uttryckte var att valpen hunden varit på tok för dyr 12000kr och att när det är denna prisbild som gäller skulle han se till att ta tillbaks dessa pengar om denna valp/hanhund kvalificerade sig för avel.

Kollade med en uppfödare av knähundar 3000 i språng avgift sedan minst 15% av valppriset för varje valp som uppnår 5 veckors ålder. Detta i en ras som har norrbottenspetsen och finska spetsen födelsetal per kull. cirka 3,6 st/per kull. Vi tycker ju om att jämföra med dessa när det gäller priser och hänvisar till dessa vid andra tillfällen :D :D :D :D :D :D

vad kennelklubben säger om detta är att:
Parningskostnader

I ersättning för att man får para sin tik med en han­hund betalas en parningsavgift. Det finns inga regler för hur stor den ska vara och det är upp till hanhundsäga­ren att sätta prislappen och för tikägaren att acceptera eller tacka nej.

gabriell

Inläggav Kim Backlund » 15 jul 2015 19:13

Man kan göra det väldigt enkelt. Valpköparen sätter ett maxpris på vad hen vill betala, låt säga 7000kr. Så får man ringa runt på kullar och kolla om man får köpa till det priset, annars får man tråla blocket.se så kanske man hittar nåt, valfriheten blir troligen begränsad.

Å andra sidan är uppfödaren fri att sätta valfritt pris, den som sett ut att få köpa en valp ur en viss kull är troligen villig att betala precis det som uppfödaren begär, avstår köparen för att det blir för dyrt - tråla blocket efter nåt på rea, valfriheten blir troligen begränsad.

Språngavgift, upp till hundägaren att ihop med tikägaren komma överens, kommer man inte överens blir det ingen parning. Utan parning, inga valpar --> ännu högre valppriser då tillgången minska och allas valfrihet minskar.

För all del, begär 10, 15 eller 20tusen för en parning, telefonen lär aldrig sluta ringa med ivriga tikägare!

En valpköpare som enbart är intresserad av pris tror jag förövrigt är rätt så rökt, men lycka till!
Kim Backlund

Inläggav tage » 16 jul 2015 07:26

Tycker väl att språngavgifter på 10% av valpintäkten är ok. Skulle kännas för osäkert om man måste betala oavsett valpar eller inte.. då skulle jag iaf tveka att låta para alls.
Och ett valppris på 10-12' känns också ok för mig, har nyligen köpt valp i Finland och priset där var det samma som här.. blivit någon sorts standardpris på valpar :) jag skulle då bli lite skeptisk om det var reapris på någon kull, man brukar ju oftast få vad man betalar för. Dessutom kostar ju i princip alla jaktrasers valpar kring 10' så varför inte Finnar som det ju ofta är färre av per kull? de som är ute efter pengar kör på blandraser, inga krav och ändå priser ofta kring 5-7' eller som sagts knähundsraser till astronomiska belopp.. I slutändan är det ju sedan ändå tillgång och efterfrågan som styr priserna och skall ju så vara i en frisk ekonomi.
Sedan att det finns "valpfabriker" även inom finsk spetsar är ju tyvärr förekommande, jag skulle aldrig köpa en valp från ett ställe där valparna inte har social samvaro med människor från dag 0, en tik eller hane utan ens ett utställningsresultat, jaktreferenser osv.. och jobbet under dessa 8-9 första veckorna har ju också bara tikägaren att "genomlida" även om det ofta är ett kärt besvär :)
Användarvisningsbild
tage

Inläggav gabriell » 16 jul 2015 08:43

De ivriga tikägarna bör väl som valpköparna inte fokusera på några tusen hitt eller dit! :D :D :D :D :D :D
gabriell

Inläggav tage » 16 jul 2015 12:50

Nå jo, kanske det. I bästa? av världar skulle man ju kunna skänka bort valparna, ibland gör man ju det till jägarentusiastiska v'änner :D
Användarvisningsbild
tage

Inläggav Caper » 21 jul 2015 11:36

Spångavgift till hanhund ställer jag mig väldigt tveksam till, har haft både hannar och tikar.
Jag har använt mig av en fast summa per frisk välskapt valp när jag använt mina hannar i avel.
10% av valppriset låter ju helt OK för mig.
Angående valppriserna idag, betalade redan 2005 10 lopppor för min gammeltik och reagerade inte över prisläget, jag ville ju ha den valpen!
10-12 idag måste väl anses vara mycket skäligt pris på en bra parning?
Senast redigerad av Caper 22 jul 2015 01:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Caper

Inläggav gabriell » 21 jul 2015 23:00

:D :D :D :D
Jag håller med dig Carper!!! :D :D :D Men vad är en bra parning, svårt att definiera!

Vad jag är ute efter är att det gått för mycket pengar i hundar, vi talar inte om 10000 kr längre utan flera tusen mera. Den som tror att detta resulterar i positiva effekter för raserna borde fundera lite nämnare. en språngavgift är et sniket och omoraliskt sätt att agera. Detta då det är likvärdigt med tik ägare/uppfödare som räknar kronor och ören. Jag har till och med hört personer uttrycka att inköp av vapen är kopplat till deras uppfödning och en utgift. :shock: :shock: :shock:
Detta ger intrycket av en affärsverksamhet och för att dra det till sin spets kan man ju säga att handhundsägaren kunde agera likadant. Men då du,,,,, få uppfödare/ tikägare vill då para, då avkastningen blir för liten. :D :D :D :D :D Vad är viktig är cash king? sedan får men alltid höra tt så inte är fallet men...

Idag är priser på 14-15 tusen och i vissa fall mer en realitet.

Den som inte kan läsa av detta kanske skulle fundera. :D :D :D :D :D :D
Jag kan själv säga att jag inte är intresserade av att ställa upp med min hane till dessa hundhandlare. Vidare så är det en ganska betydande del av uppfödarna/valpproducenterna som kvalificerar under vad jag kallar "hundhandlare". Detta är min enskilda/privata åsikt och att göra dessa bedömningar är ofta en het potatis och var drar man gränsen mellan seriös och inte seriös!!

Det intressanta är att få vågar uttala sig, däremot har de flesta åsikter. Att ha åsikter kan resultera i att det får negativa konsekvenser. :ox:

Att inte uppfödningen ger stora vinster skulle var positiv för raserna utifrån min övertygelse.
gabriell

Inläggav Caper » 22 jul 2015 01:18

Ja, vad är en bra parning?
I min värld 2 jagande individer med inte alltför besvärande sjukdomsbild.
Gärna kompletterat med merit på jaktprov och utställning.
Är parningen dessutom rek av avelsrådet så är det ett plus i kanten.
Jag själv skulle aldrig använda undermåligt material i avel, baserat på mitt eget tycke förstås :-)
Användarvisningsbild
Caper

Inläggav gabriell » 22 jul 2015 12:18

Här blir det intressant "2 jagande föräldradjur" Jag vet vad jag menar med detta och tror att jag har en aning om vad du anser. Detta då jag uppfattat att våra åsikter kring detta inte går alltför mycket isär. Men de stora andel av vad som de flesta klassificerar som "jagande hundar" skulle inte klara av att göra en jaktsväng till Råvve sova över och jaga vidare nästa dag. En förhållande stor andel av hundarna har nog ledsnat innan man lämnar Nabre. :lol: :lol: :lol:

Detta handlar inte bara om träning/kondition, utan fjädern är för slak eller finns knappast. Jag har funderat mycket på detta och håller med om valppriser för högt meriterade föräldradjur ska få kosta. Men meriterna säger inget om egenskaperna som jag ovan skrivit om. En gammal trotjänare till SSF berättade att 2 prov per dag hölls tidigare. Det skulle vara intressant att se hur hundarna skulle klara av detta att gå ett FM prov för att sedan äta och sedan kanske sova en timme eller två. Efter detta nytt prov på EM. Detta är ju som jakt. Man knallar i en 3-5 timmar sedan kokar man kaffe äter sover ibland för att sedan fortsätta till strax före mörkrets inbrott. På senhösten minskar dagslängden och den paus som genomförs, trots detta blir det ofta minst 6 timmars effektiv jakt. En hund som klarar av detta, söker effektivt och har bra fågelhantering och en inte alltför komplicerad sjukdomsbild, JA en valp ur 2 sådana föräldradjur kan få kosta lite mera. Men det blir inte så många valpar som betingar ett högt pris säg 12 tusen.
gabriell

Inläggav tage » 22 jul 2015 22:58

Denna diskussion känns lite konstlad.. är ju ändå tillgång och efterfrågan som styr priserna? att det finns oseriösa uppfödare är säkert sant och inom alla raser. Men oftast brukar de nog bli känt och därmed tappa köparna. Skulle också tro att det finns betydligt färre av dessa inom ex Finsk spetsar än inom ex knähundar, för man jagar ju med Finnarna och de som ej jagar brukar man inte hålla alltför länge? dessutom är nog köparna betydligt mer nogräknade, man kollar stamtavlor, ev prov och utställningar, sjukdomar, inavelsgrad och kanske främst referenser! det gör jag i alla fall och de jägarvänner jag känner.. Idag har man ex fått bort hälsenebitarna till 90%? och det då uppfödarna avlat på sociala hundar. Sedan är ju de flesta uppfödare, nästan alla, privata som kanske bara tar en eller max två kullar från sin älskade tik. Detta är min tanke i alla fall, jag vill ju jaga med min hund inte att den jämt skall ha valpar. Att jag ändå väljer att para en gång iaf har att göra med att jag tror att det är bra för tiken, med tanke på livmodercancer, lugnare/socialare hund etc. samt att jag vill att hennes gener skall fortgå då hon är en utmärkt hund. Haft en tik för typ 10 år sedan som jag inte gillade och därmed parades hon aldrig och jag är absolut inte unik i detta.
Samma saker gäller ju också hanhundsägarna så klart, ingen vill ju para med en dålig hund och ju bättre hund desto mer kan man tänka sig att betala för en parning, inom rimliga gränser.. så, tillgång och efterfrågan igen.. men priserna idag tycks mig rimliga i båda leden, skulle priserna trissas upp till ex det dubbla(ej troligt då det är en begränsad jägarkår som nyttjar dessa, alltså ingen lavinartad köpsugsökning) så kan nog oseriösa se chansen men inte med dessa priser, kullstorlekar och de väl pålästa och kunniga köpare av denna unika jakthunds ras. Eller så är jag bara en blåögd idealist :roll:
Användarvisningsbild
tage

FöregåendeNästa

Återgå till Trädskällare