Jaktintresse/barn?

Allt möjligt om jakten med trädskällare

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Jaktintresse/barn?

Inläggav gabriell » 04 feb 2015 10:48

Sedan Lille gubben kom i bilden för snart 5 år sedan har allt förändrats.?

Tidigare var det mestadels flera dagar på skogen som gällde och övernattningar vid stockeldar. För många år sedan hände en sak. Vi, jag och en nära vän "låg på skogen " jaktlyckan var bra, efter 3 dagar kunde jag räkna in 9 fällda tj tuppar. Min vän hade samma facit. Det var bara att välja vad man ville skjuta. På 3 dagar hade vi tillsammans kunnat skjuta över 40 fåglar, men vi respekterade baglimmit. Den tredje dagen vid "nattmiddag" säger min gode vän " nu ska jag hem" och börjar packa ihop för att gå till billen cirka 7 kilometer i mörker. Jag frågar honom "alltså har jag gjort något?" Svaret blir, du fattar inte detta jag saknar mina barn. Jag svarar, fjälltjädern har kommit ned och är trygg och är perfekt utspridd, det händer inte så ofta. Dina barn är kvar när du kommer hem. Svaret blir, jag ringer dig sen varpå han påbörjar vandringen. Vid ett senare tillfälle då Lill gubben och Lill jäntan båda kommit till världen upplevde jag samma sak när jag låg själv "på skogen". Efter en dag av resultatlöst letande (2 icke konstaterade skall) hittade jag jackpotten för att sedan lämna detta, efter 2 dagars jagande i fågelriket med möjlighet att fälla över 20 fåglar. I mörkert med 6 tj tuppar traskade jag mot bilen, detta efter att jag först förberett nattlägret och därpå ångrat mig. Jag kände att jag ville lämna detta för att jaga med min son. Mitt beslut resulterade i en vandring på 10 km i mörker till bilen och en resa hem mitt i natten på 3 timmar. Resultatet på hemmaplan blev klent, 2 dagar och en orre. . Men jag kände att döda fåglar inte påverkar min livskvalité så mycket, jag har aldrig ångrat mitt beslut. :D Idag har Lill gubben börjat följa och höjdpunkterna på jaktsäsongen har blivit när han följer med. Jag fäller mindre vid dessa tillfällen, men jag skulle rakt av byta en dag med min son utan vilt mot en dag med mycket fällningar. Hans kommentarer är rätt roliga, pappa du sköt mården fel, man ska skjuta den i nosen! Pappa nu har vi smugit på tjädern länge å du skjuter ju inte, den flög, jag är besviken på dig. På förskolan berättade han hur hans far och farfar jagade räv, "räven kom, pappa sköt och den rackaren föll och räckte ut tungan. Pappa har lovat att jag ska få ha skinnet efter räven på mitt rum."

Vart jag vill komma är att mitt jaktintresse är lika stort idag som för 20 år sedan. Skillnaden har blivit att jag anpassat mig och idag utövar fler jaktformer för att anpassa så att barn ska få ta del av detta. Detta har berikat mig också. Som en bekant sa, "snart kanske du tillhör ( prostatagerillan : älgjägare) Jag svarade att älgen är skapad för de som inte klarar av att jaga annat. Men i mitt inre vet jag att om sonen eller dottern ber om att "vi" ska börja jaga älg så blir det så. :shock:
gabriell

Re: Jaktintresse/barn?

Inläggav Rokka » 06 feb 2015 16:27

Det är helt naturligt din stolle :wink: , delad lycka under jakt med sina barn är en jackpott! Finns inget skönare än när man känner/erfar att avkomman börjar gilla jaktformen och vill ta jägarexamen :pow: :pow: :pow:
Användarvisningsbild
Rokka

Re: Jaktintresse/barn?

Inläggav Rokka » 07 feb 2015 17:11

Fast där går gränsen hörruduru! Säger sonen att att han vill börja jaga älg,då säger jag att jag skall placera honom på fosterhem :wink:
Användarvisningsbild
Rokka

Återgå till Trädskällare