Finnspets/Nobs och allergiker?

Allt möjligt om jakten med trädskällare

Moderatorer: Lars, gaston, Jämta, kela

Finnspets/Nobs och allergiker?

Inläggav Hylje » 05 okt 2014 22:18

Hej!

Satt och pratade hundar med några kamrater nyligen. Det är så att jag är väldans sugen på en trädskällare. Vi hade finnspets när jag var yngre. Nu är det dock så att jag har en allergisk sambo... Allergin är inte sådan med rinnande ögon, snuva etc, utan det handlar om mer exemliknande besvär. (Det tog läkarna ca 17 år att klura ut orsaken. Hon är uppvuxen i ett hem där olika stövare och gråhund alltid funnits.)

Hur som helst så var det någon som sa att finnspetsar ofta brukar fungera bra med de som är allergiska. (Hmmm, jag är skeptisk...) Är det nån här som vet/hört nåt liknande? Jag känner ingen som har någon finsk spets för närvarande. Dessutom så brukar sambons besvär inte visa sig förrän efter bortåt en månad tillsammans med någon hund, så att vara hundvakt eller liknande någon helg eller så säger just ingenting.

Hylje
Hylje

Re: Finnspets/Nobs och allergiker?

Inläggav Per-Erik Dalin » 06 okt 2014 06:58

En bekant valde NOBS pga allergi, har funkat.
Per-Erik Dalin

Inläggav Johnoo » 06 okt 2014 13:50

Har normalt inga problem med allergier men när jag skaffade en finsk spets valp så rann mina ögon och näsa så länge han hade kvar valppälsen. Vet inte om det berodde på hunden eller något annat men jag har aldrig haft problem med hundar innan eller efter att han var valp.
Johnoo

Inläggav JensM » 06 okt 2014 18:34

Jag har varit lite känslig mot bla katter och då framförallt kattungar.
När jag skaffade min finnspetstik, så kliade det lite i ögonen medans hon hade valppälsen kvar. Nu när den är borta är alla mina "besvär" också borta.
JensM

Inläggav Tarro » 19 nov 2014 21:34

Jag är pälsdjursallergiker och reagerar på väldigt många hundraser. Finsk Spets har jag dock aldrig reagerat på utan de funkar finfint! Har levt med finne nu sen 2002 och det går fortfarande fint :D
Känner folk som har Norrbottenspets och de klarar jag inte alls lika bra för de har lite annan päls än finnarna.
Jag har även 4 Siberian Huskys men dem tål jag inte alls lika bra. De lever dock mest utomhus där de trivs bäst och vill vara. Kan ha dem inne om jag badar dem 1 gång i veckan typ.
Användarvisningsbild
Tarro

Inläggav Brave » 19 nov 2014 22:32

Vet av 2 allergiker med finnspetsar. De hade å problem flrst men det ordnade till sig ganska snabbt. NÅgot som jag å tror är viktigt för att minska besvären är att hundarna får ett bra foder så att pälsen är i bra skick - då luktar de mindre och "mjällar" inte ut lika mycket i luften heller..
Mvh Emil & Gnista
Användarvisningsbild
Brave

Återgå till Trädskällare